אא

שטוקהולם: עיר עם 'סטייל'

לאחר חניכת טיסה ישירה לשטוקהולם "פספורטניוז" מספק הצצה אל בירת שוודיה

| |

חברת התעופה הלאומית של סקנדינביה SAS חונכת קו ישיר חדש בין ת"א לשטוקהולם, ולמי שטרם ביקר בעיר המקסימה הזו, יש כעת סיבה מספיק טובה לשקול ביקור בבירת שבדיה התוססת, המשלבת ארכיטקטורה מרהיבה, הכוללת מבנים ישנים משומרים ומטופחים להפליא, לצד מבני פלדה, גשרים עצומים, פארקים ירוקים, עיר עתיקה ייחודית לצד שלל חנויות ומרכזי קניות חדישים, חיי תרבות מגוונים, שפע קולינארי, אנשים מאירי פנים ועוד.

הצטרפנו בחודש שעבר לסיור בשטוקהולם לרגל חנוכת הקו החדש ולא הפסקנו להתפעל מיופיה של העיר ומהשילוב של חדש לצד ישן.

שטוקהולם תצפית פנורמיתשטוקהולם תצפית פנורמית

תצפית פנורמית על שטוקהולם צילום: imagebank.swedwn.se tuukka ervasti

ומה הפלא? במדינה, שלא ידעה מלחמה מאז שנת 1814, הכל שמור ומטופח להפליא. הבניינים העתיקים מהמאה הקודמת נשמרו היטב, ולדברי המקומיים, כל בנייה או שיפוץ של אחד מבנייני המגורים בעיר העתיקה דורשים אישור מיוחד מהעירייה, אפילו אם מדובר בהזזת חלון. הבתים, ברובם בתים משומרים, וקשה להאמין שחלק ניכר מהם, ביקור בעיר העתיקה, הם מבנים בני למעלה ממאה שנים ויותר. אופן שימור הבתים והתחזוקה מעורר השתאות לא פעם.

לאחר נחיתה בשדה התעופה הבינלאומי ״ Arlanda Flygplats״ מצאנו את עצמנו במהירות ביציאה מהטרמינל המודרני ומיהרנו לרדת באחת מהמעליות הסמוכות לרכבת המהירה "Arlanda Express".

הרכבת המהירה יוצאת כל רבע שעה משדה התעופה ומגיעה ישירות לתחנה המרכזית בשטוקהולם. זמן הנסיעה הוא כ-20 דקות בלבד עד לתחנה האחרונה שבמרכז העיר. הרכבות היוצאות גם ממרכז העיר לשדה התעופה, מצוידות באינטרנט אלחוטי, אליו ניתן להתחבר בחינם וליהנות לאורך הדרך הקצרה והמהירה למרכז העיר מגלישה במחשב או במכשיר הסלולארי. את כרטיס העלייה לרכבת ניתן לרכוש ביציאה מהטרמינל, גם באמצעות כרטיס אשראי במכונות בגם בשפה האנגלית .

שטוקהולם בנייה מחודשתשטוקהולם בנייה מחודשת

בנייה מחודשת בשטוקהולם צילום: imagebank.sweden.se cecilia larsson

לאחר כ- 20 דקות נסיעה הגענו למלון, הנמצא בסמוך לתחנה האחרונה של הרכבת במרכז העיר. המלון שייך לרשת נורדיק וממש מולו נמצא מלון נוסף של הרשת Nordic Sea ובו בר קרח מרשים, מהבודדים בעולם מסוגו, עליו נרחיב בהמשך.

מלון ״Nordic Light״, המלון בו התגוררנו, הינו מלון איכותי, מודרני ומעוצב להפליא. מיקומו בסמוך לרכבת המהירה לשדה התעופה מעניק לו יתרון משמעותי ונוח, גם בשל הזמינות לרכבת וגם בשל קירבתו לעיר העתיקה ולשאר האטרקציות הרבות שבעיר. ארוחת הבוקר במלון הינה חוויה בפני עצמה. שלל מוצרים אורגניים וטבעיים, גבינות, ירקות, פירות אורגניים, דגים, קינוחים שבדים, לחמים מכל סוג ומה לא...

שטוקהולם בנויה על 14 איים ומפרצים, ותעלות חוצות אותה לכל אורכה ורוחבה. בעיר 54 גשרים המחברים בין חלקי העיר השונים. שליש משטחה של העיר הוא מים, שליש נוסף – גנים ופארקים ורק שליש הינו איזור בנוי.

בשטוקהולם רבתי מתגוררים כשני מיליון תושבים כולל שכונות הצמודות לעיר ואילו במרכז העיר מתגוררים כ- 750,000 תושבים.

העיר העתיקה ״Gamla Stan״, אליה מיהרנו לצעוד ביום הראשון, מהווה סיבה בפני עצמה לביקור בשטוקהולם, ולא רק למספר שעות.
הסמטאות והרחובות מרוצפים באבנים עתיקות ייחודיות, שלל חנויות מעוצבות, מסעדות, בתי קפה חדישים לצד כיכרות ומבנים עתיקים משומרים בסגנון הרנסנס, ובכלל האווירה רגועה ונעימה למרות התנועה הערה שבאזור. ולא פחות חשוב, הניקיון והסדר מופתיים, ולא רק כאן.
למעוניינים לראות מגוון רחב של אתרים, אטרקציות, מוזיאונים, פארקים ועוד, המצויים בשפע בעיר, מומלץ לשקול לקנות את ״Stockholm Card״, כרטיס המאפשר נסיעה בתחבורה הציבורית בעיר באפן חופשי, כולל שייט ואף כניסה חופשית למבחר מגוון של אטרקציות במשך השהיה בעיר, כל זאת לצד הנחות בכניסה לאתרים ולמוזיאונים.

שטוקהולם כיכר סרגלשטוקהולם כיכר סרגל

כיכר Sergel Torg צילום: Ola Ericson/imagebank.sweden.se

משימה לא פשוטה למנות את שלל האטרקציות הנמצאות בשטוקהולם, המהווה את המרכז הכלכלי, התרבותי והפוליטי של שבדיה.
בעיר נמצאים מבני הציבור החשובים ביותר של שבדיה, דוגמת בית הפרלמנט ולמעלה מ- 80 מוזיאונים ועוד.
הראשון שבחרנו לציין הינו בניין הפרלמנט המרהיב, המכיל 608 חדרים, יותר מארמון באקינגהם פאלאס שבלונדון, המכיל 'רק' 607 חדרים. המבנה המרשים בולט ממרחק רב ובכניסה לעיר העתיקה ניתן להבחין בו ובאלפי המבקרים הפוקדים אותו מידי יום.

אטרקציות מומלצות נוספות הנמצאות בעיר:
סקנסן (Skansen): זהו מוזיאון פתוח ובו מוצגים בתים, המייצגים אזורים ברחבי שבדיה ואת אורח החיים ומנהגי התושבים בכל אזור. במתחם גן חיות ואקוואריום, ומתקיימות בו הרקדות והופעות, המייצגות את המסורת השבדית. www.skansen.se

מוזיאון ואזה (Vasamuseet): מוזיאון מומלץ לכל גיל! פשוט חובה.
המוזיאון מציג את ספינת המלחמה "ואזה", שטבעה במצולות הים ימים ספורים בלבד לאחר השקתה בשנת 1628. בשנת 1961 היא חולצה מן המים, במבצע מורכב שנמשך עשרות שנים ולאחר מספר לא קטן של נסיונות. האוניה מוצבת במוזיאון, שהותאם למידותיה, והיא מוצגת כמעט בשלמותה. מדובר באוניה היחידה מסוגה בעולם.
הביקור במוזיאון מלווה גם בסרט מפורט על כל הליך השקתה וחילוצה וגם מאפשר הצצה לחייהם של נוסעי הספינה, כשחלק בלתי מבוטל מחפציהם האישיים מוצג במוזיאון. במוזיאון גם מסעדה טובה והביקור בוזיאון מהווה חוויה נהדרת לכל הגילאים למספר שעות. אתר האינטרנט של המוזיאון: www.vasamuseet.se (האתר מוצג בשפות רבות, גם בעברית).

שטוקהולם אנייה במוזיאון ואזהשטוקהולם אנייה במוזיאון ואזה

האנייה במוזיאון ואזה צילום: imagebank.sweden.se ola ericson

מוזיאון להקת אבבא: אם כבר הגעתם למוזיאון, מרחק דקות הליכה ממנו נפתח בחודש שעבר מוזיאון חדש, "מוזיאון אבבא". המוזיאון הראשון בעולם מוקדש ללהקה השבדית המיתולוגית, וזאת כארבעים שנה לאחר צאת אלבומה הראשון של הלהקה הזכורה לטוב. הכניסה למוזיאון כרוכה בהרשמה מראש באתר האינטרנט של המוזיאון: www.abbathemuseum.com

מגדל קקנס (Kaknastornet): אולי המקום  הטוב ביותרה לבלות בו את הערב הראשון של הביקור בשטוקהולם. המגדל, שנבנה לצורך מתן שירותי תקשורת לכל המדינה, ניצב בלב גן פתוח, המספק אפשרויות בילוי רבות לתושבי העיר.
המגדל, שנבנה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, נישא לגובה 155 מטר, כולל מעלית, במעלה את המבקר למרפסתפתוחה, ממנה נשקף נוף פנוראמי מרהיב של העיר שטוקהולם והארכיפלג שלה. מתחת למרפסת התצפית בית קפה ומסעדה, שמומלץ לסעוד בה בשעות בין הערביים, לצפות בשקיעת השמש ובספינות העוזבות את הנמל לקראת הלילה.

הסכרים בעיר: מספר סכרים מפרידים בין מימיו המתוקים של אגם מאלרן לבין מימיו המלוחים של הים הבלטי. הסכרים נבנו לצורך הגבהת פני המים המתוקים באגם ומניעת ערבובם עם מי הים המלוחים, ובכדי לאפשר מעבר כלי שייט מהאגם לים ובחזרה. מתחת לגשרים, המחברים את העיר העתיקה לסודרמלם, נמצאים סכרים, שניתן לצפות בפתיחתם וסגירתם במהלך היום.

שטוקהולם סודרמלםשטוקהולם סודרמלם

ההרים של סודרמלם צילום: Ola Ericson/imagebank.sweden.se

תצפית סודרמלם (Sodermalm): התצפית ממצוק סודרמלם היא מקום מצויין להתחיל את סיור ההיכרות בשטוקהולם.
האי סודרמלם, אחד מארבע עשר האיים עליהם בנויה העיר, נמצא מדרום לעיר העתיקה והגישה אליו היא מעל הגשרים המחברים את שני האיים. התצפיות באי מאפשרות מבט כללי על שטוקהולם, ובעיקר על העיר העתיקה והארכיפלג.
תצפית אחת נמצאת במרומי בניין, אליו מובילה המעלית קטרינה היס (Katarinahiss). בהמשך הרחוב, העולה לעבר המצוק, נמצאת התצפית השנייה, המאפשרת מבט טוב יותר על שטח הנמל של העיר.

בית העירייה של שטוקהולם, הממוקם על גדת אגם מלארן, המבנה תוכנן על ידי ארכיטקט שבדי, רגנר אוסאברג, ונבנה בין השנים 1911-1923.
המבנה המזכיר את מבני הרנסנס ,  בנוי משמונה מיליון לבנים אדומות. מגדלו של המבנה, אותו רואים ממרחקים, נושא את סמלה של העיר: שלושה כתרים.
המבנה כולל, פרט למשרדים, אולמות מרשימים: ההיכל הכחול, חדר ישיבות של מועצת העיר, היכל מאה הקשתות, החדר האטבאלי, גלריית הנסיך, חדר שלושת הכתרים והיכל הזהב. הסיור במבנה מיוחד זה מתבצע רק בקבוצות מודרכות.
פרט לישיבות העירייה המתקיימות במבנה, במקום נערכת הסעודה השנתית לכבודם של חתני פרס נובל, לאחר הטקס המתקיים באולם הקונצרטים. בסופי שבוע מתקיימים בבניין טקסי חתונה למאות זוגות, הנערכים בשיטת "סרט נע" כמו במספר ערים נוספות באירופה שעורכות טקסים כאלו , טקס החתונה הינו קצרצר ומאפשר לזוגות רבים להגשים את חלומם במקום המפואר .

שטוקהולם בית העירייהשטוקהולם בית העירייה

בית העירייה צילום: imagebank.sweden.se anna andersson

כיכר סרגל נמצאת בליבה של העיר. במרכז הכיכר מזרקת מים, בה מוצב עמוד זכוכית אותו רואים ממרחק רב עליו ניגרים מים כל העת ,בערב הוא מואר והחיזיון מרשים ביותר .

פארק גרונה לונד טיבולי (Grona Lund Tivoli): פארק השעשועים הייחודי של העיר. רק כרטיס כניסה משולב מקנה גישה חופשית לרוב המתקנים למשך יום שלם. כרטיס כניסה לפארק עצמו לא מקנה אפשרות להשתמש במתקנים. המוזיאון הלאומי (Nationalmuseum): המוזיאון מציג אוספי תמונות של אמנים מפורסמים מכל העולם, וביניהם: רמברנדט, רנואר ואחרים. www.nationalmuseum.se

Skargarden: אחד האתרים היפים ביותר בשטוקהולם. כ-24 אלף איים קטנים ואלפי סלעים מרכיבים את הארכיפלג היפה הזה. ניתן לצאת לשייט בין האיים השונים, בהם שוכנים בתי קיט מפוארים וליהנות מהנופים המרהיבים של האיים. החברה הגדולה ביותר והעיקרית המפעילה את השיוטים היא Waxholmsbolaget. www.waxholmsbolaget.se

אטרקציה נוספת מומלצת, בה ביקרנו ממש בסיום הסיור, וזאת בעיקר בזכות מנהלת הקבלה של המלון בו שהינו, שהפצירה בנו שלא להחמיץ את "בר הקרח" הנמצא במלון Nordic Sea Hotel.
הבר עשוי כולו מקרח, הטמפרטורה בו מתחת לאפס, בכניסה מקבלים מעיל עבה וכפפות, על מנת שתוכלו להחזיק את משקה האלכוהול שיוגש בכוס העשויה כולה מקרח. המשקה הראשון הינו חינם וכלול בדמי הכניסה שתשלמו בכניסה בסמוך ללובי המלון . הבר שומר על טמפרטורה קבועה של 5 מעלות מתחת לאפס כל השנה ועשוי מקרח טהור, שנלקח ישירות מפלנד הקפואה. שלא כמו שאר הברים בשבדיה, הפתוחים עד השעות המאוחרות, הוא נסגר בשעה 22:0וסט זאת בשל העובדה שהוא נמצא בתוך המלון ומופעל ע״י עובדיו .

מומלץ לא להחמיץ.

שטוקהולם בר הקרחשטוקהולם בר הקרח

"בר הקרח" במלון Nordicsea Hotel צילום: עדי אזולאי

חובבי הקניות לא יתאכזבו אף הם בעיר. נהפוך הוא. לא רק שבעיר אזורי קניות רבים, שלא לדבר על IKEA  השבדית או בתי הכל בו של רשת הבגדים  HM, שיטוט בעיר הוא "גן עדן" אמיתי לחובבי הקניות.
איזור כיכר הסרגל Sergels Torg, הנמצא במרכז העיר, מרחק דקות מהמלון בו שהינו, מהווה אלטרנטיבה נהדרת ליהנות ממגוון עצום של חנויות, הפזורות לכל אורכו של הרחוב. דרוטאנינגאטן הינו רחוב הקניות הראשי ובהמשך ניתן למצוא מספר קניונים סגורים, בהם בתי כל בו וכל חנויות המותגים, עליהם חלמתם.
רחוב הקניות מתחיל סמוך לבניין הפרלמנט וההליכה לאורכו מאפשרת הצצה למגוון אדיר של חנויות, בוטיקים, בתיקפה, מסעדות, חנויות בזאר , צעצועים ועוד.

הביטוי השבדי "פיקה" משמעותו "הפסקה".

השבדים נוהגים לפקוד את בתי הקפה ל"פיקה", בהם מגוון עצום של סוגי לחם איכותי ושאר מאפים מתוקים, שריחם נודף למרחקים. הפסקת קפה מלווה במאפים מתוקים, דוגמת מאפה הקינמון, הוא הלהיט של המקומיים, משולב בהל, שוקולד איכותי , קרם וניל משופע בסוכר  או בוואריאציות נוספות. פשוט כל כל אך הטעם ממכר .... מוכרחים לטעם .

שלושה ימים מלאים לא הספיקו להכיל את כל שרצינו לראות. הביקור הותיר בנו טעם של עוד, וזאת עוד לפני שהספקנו לצאת קצת מחוץ לעיר, שלתושביה יש יותר מ- 250,000 סירות צמודות...

עיר מרתקת שטוקהולם ,יפה וייחודית , אביבה מדריכת תיירים שעזבה את ישראל לפני שנים רבות לטובת שטוקהולם והדריכה אותנו במשך השהות בעיר בעברית רהוטה ובמקצועיות מרשימה , סיכמה בשלוש מילים את דעתה על העיר וסידרה לנו את הכותרת לכתבה על שטוקהולם  : ״עיר עם סטייל ״ , ללא ספק הסכמנו איתה  . 

הכותב היה אורח חברת SAS ולשכת התיירות של שטוקהולם.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםשוודיה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: