אא

גם להם מגיע: המדריך המלא להטסת חיות מחמד

חיסונים, שירותים וטרינריים, בירורים עם חברות התעופה ועד לסידור גודל הכלובים במטוס. בעיצומה של עונת הנסיעות מספק לכם השבוע "פספורטניוז" בשיתוף חברת Terminal4pets והמנכ"ל ד"ר איתן קריינר, מספר טיפים על מנת לאפשר גם לחבריכם על ארבע להצטרף אליכם לשהייה בחו"ל

| |

את האמת, כמה פעמים יצא לכם להיקלע לדילמה הבאה: הזמנתם חופשה משפחתית, הכול מוכן ומתוקתק. הילדים בחופשה מהלימודים, הבוס הסכים לוותר לך על המשימה הדחופה ואפילו הצלחתם למצוא מקום במזוודה לקצת שופינג בדיוטי.

רק דבר נשכח. מה עושים עם הכלב? האם לסמוך על הסבתא? לשלוח לפנסיון? אולי לוותר על הכרטיס ולהישאר כבר בארץ? "פספורטניוז" מציג השבוע את אחד מלהיטי עולם התעופה בשנים האחרונות: תכירו את ענף הטסת חיות המחמד. כי איך אומרים, לא משאירים חברים מאחור.

ד"ר איתן קריינר, מייסד הסוכנות להטסת חיות מחמד (Terminal4pets) הינו חלוץ התחום בארץ מזה 24 שנים שהתפנה השבוע להציג את המדריך המלא להטסת חיות מחמד  על מנת לאפשר ליקירכם על ארבע רגליים (או פחות) לבלות עמכם את החופשה בכל יעד שתבחרו.  

רקע:

ברחבי העולם קיים ביקוש אדיר לפתרונות להטסת חיות מעבר לים. אותו ביקוש הפעיל לחץ על חברות התעופה , חברות שילוח, הנהלות שדות תעופה, אופרטורים שונים ובעלי מקצוע והשפעה נוספים בעולם התעופה והתיירות, אשר נאלצו להתאים את עצמן למציאות.

כיום מציעות חברות התעופה פתרון במסגרתו ניתן להטיס חיות עד 8 קילוגרמים (כולל הכלוב) בתוך קבינת הנוסעים. בנוסף מציעים שדות תעופה שונים (פרנקפורט לדוגמא) פנסיונים לחיות להמתנות בין טיסות ושהיות לילה. כך למעשה עולם התעופה הפך לידידותי יותר עבור חיות, אך מנגד להליך בירוקרטי מתיש וארוך גם יחד.

מדינות רבות נוקטות במדיניות מחמירה כאשר מדובר על נהלי ייצוא וייבוא של חיות לשטחן. בין המדינות הללו ניתן למצוא את ניו-זילנד, אוסטרליה, דרום אפריקה, סינגפור ויפן. על מנת להצליח במשימה ולהצליח להעביר את יקירכם לתחומן תיאלצו להתחיל להיערך תקופה ארוכה מראש (לעיתים אף מעל לחצי שנה).


דר' קריינר: "כנראה שהתחושה הזו של לבוא הביתה ולהתקבל בשמחה על ידי בעל חיים לאחר יום עצבני איננה ניתנת לוויתור כל כך מהר"

טיפ 1: חוקים ורגולציות לייבוא – ייצוא חיות

הליך ייבוא וייצוא של חיות מחמד דורש היצמדות לחוקים ברורים בנושא הן במדינות היעד והמוצא. באם אתם מתכננים טיסה טרנסאטלנטית הכוללת חניות ביניים, יש לברר לגבי החוקים של אותה מדינה בה מתוכננת העצירה.

גם אם טסתם בעבר עם חיית מחמד למדינה מסוימת, יש לחזור ולברר את התנאים לייבוא חיות נכון למועד הטיסה. הסיבה לכך נעוצה באופן השינוי התכוף של חוקים במשרד החקלאות (לדוג': רק במחצית האחרונה של 2010 חלו שינויים בחוקי ייבוא חיות לישראל, קניה, ארה"ב, אוסטרליה ועוד).

טיפ 2: בדיקות וטרינריות, חיסונים  ואישורי בריאות

מדינות (היעד והמוצא) רשאיות להעמיד תנאים להטסת חיות מחמד אל שטחן ומחוצה לו, לרבות דרישה לחיסונים, אישורי בריאות שונים, שבב אלקטרוני ועוד. ישנן מדינות המגדירות זנים מסוימים של בעלי חיים כ-"זן מסוכן", כך שהטסת חיות העונות על הקריטריונים הללו מותרת רק בתנאים מיוחדים.

תהליך הטסת החיות יחל תמיד במרפאה הווטרינרית. יש להגיע אל הווטרינר עם פנקסי החיסונים של החיה בכדי שניתן יהיה לבדוק אלו חיסונים חסרים לה וגם על מנת לקבוע באופן ברור יותר את מצבה הרפואי. המטרה נועדה לבחון האם מצבה הבריאותי של החיה אכן יאפשר לה לעבור בשלום את השעות הארוכות באוויר וכן האם תצליח להסתגל לחיים החדשים בארץ היעד החדשה.

טיפ 3: כרטיסי טיסה לחיות

באם בכוונתכם לטוס עם חיית המחמד יש לוודא תחילה כי אכן ניתן להטיסן למדינות היעד (קיימות מדינות כמו אנגליה או אוסטרליה שייבוא בעלי החיים אליהן מותר רק באמצעות שילוח קרגו). לאחר שזכיתם לאישור כי מדינת היעד אכן מוכנה לקבל את חיית המחמד שלכם, יש לפנות ולברר אילו חברות תעופה מגיעות ליעד הרלבנטי ומוכנות להטיסו.

לידיעתכם, ישנן חברות תעופה המאפשרות טיסה עם חיות (כלבים וחתולים) בקבינת הנוסעים המרכזית כל עוד החיה שוקלת פחות מ-10 קילוגרם יחד עם כלוב ההטסה. במקרים בהם החיה שוקלת יותר, היא תוטס בתא המטען של המטוס ולא בתא הנוסעים. לכל חברת תעופה יש מדיניות משלה בתחום זה והמחירים משתנים בין חברה אחת לשנייה.

חשוב לזכור כי חברות התעופה המסחריות נועדו לשרת בני אדם ועל כן הן נוטות להגביל את מספר בעלי החיים על הטיסה ולחלקן אף מדיניות "אמברגו" שבמסגרתה בעונת החמה (חופשת הקיץ והחגים), כאשר הטיסות מלאות (FULL BOOKED), חיות המחמד כלל לא עולות על המטוס. על כן, יש לבצע בירור יסודי ומעמיק לגבי מדיניות חברות התעופה בנושא סמוך לתאריך הטיסה עצמו.

טיפ 4: כלובי הטסה

כמעט לכל חיית מחמד ישנו כלוב או תיק נשיאה ייעודי שבאמצעותו ניתן להעבירו לווטרינר ולטיפולים/שירותים נוספים, אולם אלו אינם מתאימים להטסת לחו"ל. חברות התעופה מחייבות מצידן שימוש בכלובי הטסה על פי תקן בינלאומי (באנגלית: Airline approved kennel)הכלוב חייב לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים כאשר יש להתאים את הכלוב למידות החיה, כך שהיא תוכל לעמוד ולהסתובב בנוחיות בתוך חלל הכלוב.

חשוב לדעת כי חברות התעופה מחמירות מאוד בנושא, כך שלקוחות שיתייצבו לטיסה ללא כלוב נעול ומאובטח המתאים למידותיו של בעל החיים, לא יורשו לעלות לטיסה.

טיפ 5: הסעות לשדה התעופה

כאשר חושבים על טיסה עם חיות צוואר הבקבוק הינו כמובן אישורים, חיסונים וכרטיסי טיסה. אולם חשוב לזכור כי גם ההגעה לשדה התעופה והנסיעה ממנו הינן חשובות ביותר. אתם עלולים להיתקל בקשיים רבים ובהגעה לשדה וביציאה ממנו דרך תחבורה ציבורית (אוטובוסים, מוניות ורכבות אשר אינם מסיעים חיות מחמד).

לכן, כדאי לברר מבעוד מועד אילו אמצעי תחבורה זמינים הן במדינות המוצא והן במדינות היעד. במידה ואתם מזהים בעיה מראש, כדאי לשקול אפשרות להזמנת שירותי הסעה פרטיים (המסכימים לקבל גם בעלי חיים), זאת בכדי למנוע עיכובים ועוגמת נפש ערב הטיסה.


ד"ר קריינר וחבר על ארבע

ישראל: למעלה מ-35 אלף הטסות בעלי חיים בשנה

קצת מספרים. 24,310 חיות מחמד מגיעות בטיסות כמדי שנה לארץ ואילו כמחצית ממספרם (12,165) מוטסות מהארץ למדינות שונות. סך הכול עברו דרך נמל התעופה בן גוריון בטיסות יוצאות או נכנסות אשתקד למעלה מ-36,500 אלף חיות (גידול של 18% בהשוואה ל-2010). באוויר בילו החיות בממוצע 182,000 שעות אוויר. בנוסף כ-6000 חיות מחמד הגיעו ארצה ב-2012 במסגרת "עלייה".

בין היעדים החמים אליהם הוטסו החיות: צפון אמריקה – ארה"ב וקנדה (38%), המזרח הרחוק ואוסטרליה (16%), מזרח אירופה – בעיקר רוסיה ואוקראינה (12%), אמריקה הלטינית (9%) ואפריקה (5%).

כ-50% מחיות המחמד שהוטסו השנה לישראל וממנה היו כלבים, 46% חתולים ורק 4% ציפורים ומכרסמים. בנוסף הוטסו באחוזים נמוכים גם חיות נדירות יותר כמו חמוסים, איגואנות, ארנבות, אוגרים ודגני נוי.

ד"ר איתן קריינר: "הכסף איננו האישיו כאן"

קריינר המשמש כמנכ"ל החברה וכווטרינר וותיק ובעל שם בתחום, מנסה להסביר השבוע בראיון בלעדי ל-"פספורטניוז" את חשיבות הטסת בעלי החיים עבור משפחה. "חיות המחמד הופכות לחלק אינטגרלי מהמשפחה", הוא מסביר. " אנשים קשורים אליהם בצורה מדהימה. כנראה שהתחושה הזו של לבוא הביתה ולהתקבל בשמחה על ידי בעל חיים לאחר יום עצבני איננה ניתנת לוויתור כל כך מהר.

איך הגעת דווקא לתחום הספציפי הזה?

"מדובר בשירות בעל ביקוש גבוה בעולם שהצליח להפתיע גם אותי בחלק מן המקרים "כבר לפני הרבה שנים ראיתי את ההתנהלות בארץ בנושא זה והבנתי שצריך לעשות מעשה. זיהיתי את הצורך שאנשים שיהיו מוכנים לעשות כמעט הכול והרבה פעמים לשלם סכומים גבוהים במיוחד על מנת לדאוג שהכלב או החתול יתלווה אליהם. מבחינתי זו סוג שליחות".

מה המקרה הכי הזוי שהיה לך?

"היו הרבה במשך השנים, אבל הסיפור הזכור מכולם הוא של משפחה אמריקאית שהגיעה לישראל ומצאה ברמאללה גור כלבים. הם מיד רצו לקחת אותו בחזרה איתם הביתה לטקסס, אך בהמשך הבינו שיש להשאיר אותו לשלושה חודשים נוספים בארץ לצורך הכנות וטיפולים. בסופו של דבר אותה אישה שילמה הרבה כסף על מנת להטיס את הכלב לאמריקה. זה מה שנקרא חיי כלב, סביר להניח שברמאללה הוא לא היה שורד יותר מדי. אני מקווה שכעת בעזרת שירותי הסיוע וההכנה להטסה שלנו, הוא נהנה באמריקה".

כמה עולה השירות?

"המחירים יכולים להגיע גם למאות ולאלפי דולרים והם משתנים בהתאם לגודל בעל החיים, למרחק ארץ היעד ומשתנים נוספים. בוא נגיד שהכסף איננו מהווה את האישיו כאן".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: