אא

התאחדות סוכני הנסיעות נגד בריתות חברות התעופה

ההתאחדות העבירה לרשות להגבלים עסקיים חוו"ד משפטית מקיפה, בה היא קוראת : "לבחון את השפעת הבריתות על השוק ולהחריג את תכולת הפטור עליהן"

| |

במסגרת המאבק שמנהלת התאחדות סוכני הנסיעות בפטור שנותנת הרשות להגבלים עסקיים לחברות התעופה היא העבירה לרשות להגבלים חוות דעת מלומדת נגד הפטור, שנכתבה ע"י עורכי הדין דרור שטרום ויעל טבק. מדובר בפטור הסוג החדש להסדרים בין מובילים באוויר.

בנימוק נגד הפטור מציינים עורכי הדין כי: "הדגש המרכזי מבחינת מרשתנו הוא זה: בפטור משנת 2008 בולטת ההתעלמות מתופעת הבריתות בין חברות התעופה, שהינה התופעה המשמעותית ביותר בעולם התעופה בעשור האחרון, בהיותה אכסניה להסדרים כובלים רבי משתתפים בעלי השפעה מהותית על התחרות בשוק התעופה בעולם בכלל ובישראל בפרט".

עוד מציינים עורכי הדין כי: "עמדת ההתאחדות היא כי התרת כללי פטור הסוג החדשים ללא הוראה המסדירה את תופעת הבריתות ולו לגבי התופעות המרכזיות שבהן המעלות חשש תחרותי, אינה תקינה ואינה ראויה. זאת, לאור העובדה כי כללים כאמור יכללו נושאים החופפים ולמצער משיקים לתופעת הבריתות. בפרט נזכיר את הסדרי הנוסע המתמיד, החכירה והקישוריות. לפיכך, בהתרת הכללים החדשים נדרשת התייחסות לקיומן של בריתות התעופה, התחזקותן והאוליגופול שנוצר בשוק בעקבותיהן".

מחוות הדעת עולה חשש כי: "ככל שיתחזקו בריתות התעופה הקיימות יידחקו רגלי מתחרים שאינם חברים בבריתות וכתוצאה מכך יעלו המחירים לצרכן. חשש נוסף הוא משימוש בלתי ראוי בכוחה של יאט"א, הכפופה אף היא לרגולציה ופועלת לכאורה בשם עשרות חברות תעופה בלתי קשורות, הופכת בידי שלוש הבריתות החזקות כלי ליצירת כללים חדשים ואכיפתם, באופן העלול לעלות כדי שימוש לרעה במעמד כל הצדדים הנוגעים בדבר. חשש מפגיעה בין חברות תעופה החברות בברית, כאשר השותפות שנוצרת בין חברות הברית תפגע במידה ניכרת בתמריץ שלהן להתחרות זו בזו, גם בקווים בהם הן אינן משתפות פעולה".

כמו כן מעלים עורכי הדין חשש כי הבריתות אף יגרמו להעלאת חסמי כניסה: "ככל שכוחה של ברית תעופה עולה, מתחזקת יכולתה למנוע כניסת מתחרים חדשים ולהביא לדחיקת מתחרים קיימים אל מחוץ לשוק. הסטת ביקושים באופן חד צדדי. מאגר המידע המכונה MIDT, המאפשר לחברות תעופה לעמוד על דפוסי הזמנת כרטיסים של סוכני הנסיעות ולאיים עליהם בשלילת עמלות היתר אם לא יסיטו את הביקושים אליהן. כך מצליחות חברות תעופה להגדיל את נתחי השוק שלהן בקווים ללא תחרות של ממש על מחיר לצרכן או על איכות השירות המוצע לו. ככל שמאחורי חברת התעופה ניצבת ברית המסוגלת לאיים בשלילת הטבות גם בקרב יתר החברות בברית, ייאלץ סוכן הנסיעות להציע לצרכן חלופות נחותות בין אם ברמת המחיר בין אם ברמת השירות, למוצר התחרותי המוצע על ידי מוביל אווירי שאינו חבר בברית. הסדרי "נוסע מתמיד" מקום בו אחד הצדדים להסדר אינו מונופול. כבר כיום מדווחים סוכני נסיעות כי במסגרת הסדר המכונה איי פלוס פלוס הם נדרשים לעמוד ביעדי מכירות מצרפיים של חברות תעופה החברות בהסדר".

ההתאחדות דורשת מהממונה על ההגבלים העסקיים: "לבחון את השפעת הבריתות על השוק, להחריג את תכולת הפטור עליהן. אנו סבורים כי נצבר ניסיון הולם דיו לשם בחינת השפעת הבריתות על התחרות בשוק ובפרט באלמנטים שיש בהם כדי להשפיע על מחיר ואיכות המוצר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: