אא

העיקר הבריאות: כך תעברו את הצום בשלום

שתיית ליטר וחצי מים בארוחה המפסקת, חבישת מגיני גוף לרוכבים והימנעות משהייה ממושכת בשמש. מד"א מגיש מדריך מיוחד לצורך צליחת הצום בקלות ושמירה על רכיבה בטוחה

| |

הנה כמה עובדות על יום כיפור. מדי שנה מטפלים צוותי מד"א ב-200 ילדים בממוצע הנפגעים מתאונות במהלך רכיבה על כלים שונים – נתון הגבוה פי חמישה מהממוצע של יום רגיל בשנה. בנוסף למעלה מ-2000 מקרים מטופלים בממוצע ביום זה. כ-500 בני אדם נזקקים לטיפול רפואי ולמעלה מ-100 מתעלפים כתוצאה מהצום.

על מנת לנסות ולהפחית במידת האפשר את המספרים הללו מגיש מגן דוד אדום את המדריך המלא לצום יעיל ורכיבה בטוחה.

ארוחה מפסקת: לשתות והרבה

במטרה להקל על הצום ובמיוחד לילדים ובני נוער הצמים לראשונה מומלץ להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום (כליטר וחצי מים) ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים הממותקים וכאלו המכילים קפאין (קפה, תה, שוקו, קולה) המגבירים את תחושת הצמא.

יש להימנע גם ממאכלים מלוחים במיוחד כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואוהבים לטייל במהלך היום, יש להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהייה באזורים מוצלים.

במהלך הארוחה המפסקת מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון החל מפחמימות מורכבות, חלבונים וירקות המסייעות ליצירת תחושת שובע לזמן רב יותר.

את הצום מומלץ לשבור עם ארוחה קלה בלבד. רצוי להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

חולים או קשישים: להתייעץ בטרם מחליטים לצום

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום. הדגש ניתן על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד.

הסיבה חשש כי המחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם תקף עבור הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

יחד עם זאת, חולי סוכרת יקבלו הוראות נפרדות מהרופא המטפל לגבי מינוני האינסולין שיש להזריק לאחר הארוחה המפסקת ובמהלך הצום.

פגיעה בתפקוד הכליות? כך תגלו זאת

עקב הימנעות משתייה במהלך הצום עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות גוף אחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

בנוסף על פי התחזית צפוי יום הכיפורים להתאפיין במזג אוויר חם למדי ברחבי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד.

בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות, כאבים בחזה, הזעה מוגברת  או קשיי נשימה יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפרמאדיקים במוקד עד להגעת הצוותים המתאימים למקום.S

נשים בטיפולי פוריות: יקבלו זריקות מפראמדיקים

במהלך יום הכיפורים פראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים המצויות בעיצומו של תהליך טיפול פוריות המצריך הסדרת זריקות הורמונאליות על פי המלצת הרופא המטפל בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש. חשוב לציין כי התרופות יוזרקו אך ורק למטופלות שכבר קיבלות לפחות זריקה אחת מאותה התרופה.

הנשים יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש את הגעתן לתחנה הסמוכה לביתם, להביא עימן את החומר להזרקה וכן את פניית הרופא המטפל עם התאריך ושעת ההזרקה, המינון, המיקום ואת אופן ההזרקה (תוך שרירי או תת עורי).

רוכבים? כך תעשו זאת בטוח

על פי המלצות מד"א על בכדי להימנע חלילה מפגיעות יש להקפיד על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקייטבורד, רולר בליידס או קורקינט.

כמו כן יש להימנע מרכיבה בשעות הלילה, אולם אם בכל זאת בוחרים לעשות זאת יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא את הימצאותם של מחזירי אור הן על האופניים והן על הבגדים.

בכל מקרה של נפילה וחבלה משמעותית יש להשאיר את הנפגע במנוחה  מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101. בנוסף נדרשת הקפדה ושמיעה להוראות הפרמדיקים במוקד מד"א ובשטח.

מנכ"ל מד"א, אלי בין הוסיף לספר כי "על מנת לסייע לציבור במידת הצורך ביום הכיפורים, נערך מד"א בכוננות הגבוהה ביותר ואף מתגבר את הכוננים בבתי הכנסת בערכות מיוחדות של עזרה ראשונה והחייאה. מד"א ימשיך להעניק לציבור את הטיפול הטוב ביותר ולהציל חיים. אני מאחל בהזדמנות זו לכל בית ישראל צום מועיל וגמר חתימה טובה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: