אא

עם הפנים קדימה - פולין כפי שעוד לא הכרתם

עם הפנים קדימה: פולין מודל 2013 מוכיחה כי אינה מתבססת רק על זיכרון השואה ומלחמת העולם השנייה אלא גם על חדשנות, קניות, נוף מהפנט ואוכל משובח. "פספורטניוז" סוקר ב-1882 מילים את פולין המתחדשת

| |

במסגרת שיתוף פעולה בין משרד התיירות הפולני וחברת התעופה הפולנית לוט, יצא כתב פספורטניוז לסיור ייחודי בפולין שמטרתו: מבט על המדינה באור שונה מזה המוכר לעם היהודי.

מיקולייקי

ורשה

נחתנו בוורשה – בירת פולין, העיר שנהרסה עד החורבן בזמן מלחמת העולם השניה, נבנתה מחדש והינה בבחינת עיר אירופאית מודרנית לכל דבר. בעיר שלל של מוזיאונים קונצרטים, פארקים ומקומות בילוי רבים.

ניתן להגיע לאזור המחבר בין העיר החדשה לישנה ולהנות מאווירה היסטורית ומודרנית יחדיו. העיר הישנה הינה מצודה גדולה שנבנתה לפני כ – 600 שנה ואחד המקומות היפים בוורשה. 90% ממנה הושמדו ע"י הנאצים, אולם עבודות השחזור המדוקדקות הפכו אותה לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. העיר הישנה מוקפת חומת לבנים וניתן למצוא עשרות בתי קפה אינטימיים ומסעדות, וכן ציירים שמציגים אומנות ברחוב. ניתן אף למצוא בה את ביתה של מארי קירי (פעמיים זוכת פרס נובל) וכן את המעבדה בה עבדה.

העיר הישנה: מצודה גדולה שנבנתה לפני כ-600 שנה ואחד המקומות היפים בוורשה

העיר הישנה של ורשה: מוקפת חומת לבנים וניתן למצוא בה עשרות בתי קפה, מסעדות וציירי רחוב

עבודות השחזור הפכו את העיר הישנה לאתר מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו

בסמוך לבית הנשיא "בלבדר", הנמצא ברחוב בלבדרסקה, נמצא פארק Lazienki. פארק גדול מימדים זה (כ– 800 דונם), הוקם עוד במאה ה – 17 וישבה בו המשפחה המלכותית של פולין. הפארק מושך אליו את שלל סוגי הבריות, ביניהם תיירים רבים ותושבים מקומיים. בפארק גנים מטופחים וקשה שלא להבחין בפסל גדול של שופן יושב מתחת לעץ. הפולנים רוכשים חיבה רבה למלחין פסנתרן זה, שנולד בוורשה ונקבר בצרפת, וקונצרטים רבים נערכים לזכרו כדרך מסורת. עוד ניתן למצוא בפארק מוזיאון פסלים גדול, את "הבית הלבן" ששימש את המשפחה המלכותית, אשר נהרס ע"י הגרמנים ושופץ בשנית, ואף סנאים רבים המחכים לילדים שיאכילו אותם.

אחד המוזיאונים החדשים בפולין, הינו המוזיאון לתולדות יהודי פולין הנמצא בגטו ורשה שבפינת רחוב אנילביץ'. מדובר במבנה מרשים מזכוכית שנבנה ע"י אדריכלים פינים. כניסתו מעוצבת בצורה של שני הרים והמבקר מקבל תחושה של מעבר ביניהם. בסמוך עומדת אנדרטה שהוקמה בשנת 1948 לזכר היהודים שנפלו במרד, ע"י האמן פסל נתן רפפורט יליד ורשה. בצד אחד של האנדרטה מופיעים נשים ילדים וגברים יהודים היודעים כי הולכים לקראת מותם ורב המחזיק ספר תורה, הנראה כי שואל "איפה אתה אלוהים?", שאלה הנשאלת ע"י ניצולי השואה עד היום. צידה השני של האנדרטה מתאר את המרד, ניתן להבחין בלוחמים עם נשק ואיש עם רימון, אולם כפי הנראה לא הייתה כוונתו לתאר דווקא את אנילביץ' , אלא לוחמים ככלל.

סמוך לאנדרטה נמצא פסלו של יאן קארסקי (Jan Karski) לוחם מחתרת פולני אשר זכה בתואר חסיד אומות העולם, על כך שדיווח לבעלות הברית על השמדת היהודים, וזאת בין היתר תוך סיכון נפשו בכניסה לגטו ורשה. קארסקי חדר לתוך הגטו כדי לחזות במו עיניו במתרחש, ולמסור דיווח אותנטי. הוא לא הצליח במשימת השכנוע, אולם זכה בתואר חסיד אומות העולם על סיכון נפשו והתמדתו.

עוד בוורשה מוזיאונים רבים ומגוונים, מוזיאונים של המרד הפולני, מוזיאון שופן, וכן מוזיאון קופרניקוס למדע ובסמוך אליו אוניברסיטת וורשה הידועה בגג הייחודי שלה ובו גנים מטופחים ומרהיבים ונוף לנהר Vistula.

יציאה מהעיר ורשה , חשפה אותנו לנופי טבע מרהיבים. פולין היא ארץ מישורית ובשילוב מזג אוויר נאה במהלך היום, ניתן לראות את האופק האינסופי שלה.

פסל של שופן מתחת לעץ בפארק Lazienski, פארק רחב ידיים עם גנים מטופחים

אנדרטת גטו ורשה, שהוקמה ע"י האמן נתן רפפורט בסמוך למוזיאון לתולדות יהודי פולין

Bialowieski National Park (כ 4 שעות נסיעה מורשה לכיוון צפון מזרח)

הפארק מכסה את מרכז יער Bialowieza. המקום הינו שטח מוגן והוכרז כאתר מורשת של אונסק"ו. חלק זה של הפארק לא נהרס גם בימי מלחמת העולם השניה וניתן לראות בו עצים בני מאות שנים, נטולי מגע יד האדם , חלקם אף בני 600 ומעלה ומהגבוהים באירופה. הפארק משמש כבית גידול ללמעלה מ- 120 סוגי ציפורים וכן לחיות אחרות כמו הביזונים, איילים, זאבים, צבאים, ויחד איתם למאות סוגים של פטריות. אל הפארק מגיעים דרך שביל סלול בין שדות ירוקים, וניתן להיכנס רק עם מדריך מקומי ועד קבוצות של 20 איש. הפולנים שומרים על הפארק בקנאות, ואף רכב אינו מורשה להיכנס אליו, כך שאפילו הנסיך צ'ארלס שביקר בפארק לפני כ 3 שנים נאלץ ללכת ברגל לתוכו (כשעה וחצי הליכה עד הפארק).

בפארק ישנם קברים של פולנים שנרצחו ע"י הנאצים, ונראה כי גם במקומות רחוקים הנראים שלווים התרחשה הזוועה.

עלות הכניסה לפארק: כמה שקלים בודדים ועלות המדריך כ- 200 ₪.

טיקוצ'ין ובית הכנסת העתיק

העיירה טיקוצ'ין נמצאת בצפון מזרח פולין. בעיירה חיו כ- 2000 יהודים, ונמצא בה בית הכנסת העתיק והמפואר שהוקם בשנת 1642. בית הכנסת לא נהרס בזמן המלחמה והיום משמש כמוזיאון. יהודי טיקוצ'ין היו ידועים ומשכילים, חיברו ספרים ומחקרים ואת חלקם ניתן למצוא היום בבית הכנסת. בין חברי הקהילה חי מרק זמנהוף – אביו של לודוויג זמנהוף ממציא שפת האספרנטו. ממול בית הכנסת, ניתן לראות את הבית ששימש את הרב עם סמל מגן דוד בחזית. בסמוך לבית הכנסת נמצא מלון בוטיק ומסעדה שהוקמו ע"י 3 יהודים שומרי מצוות, אולם נוכח החוק לאיסור שחיטה כשרה שיצא בפולין, נאלצו שלושתם לעזוב את העיירה, וכך בית המלון נותר עם כיתוב בעברית (לעת עתה) ומנהלים אותו פולנים.

לאחר פלישת הנאצים לפולין הקהילה היהודית במקום הושמדה כליל ורק מעטים הצליחו לברוח. היהודים הוצאו להורג ביער לופוחובה הסמוך ונקברו בקבר אחים. כ- 700 מטרים מבית הכנסת נמצא בית העלמין היהודי העתיק.

בית הכנסת המפואר בטיקוצ'ין שבצפון מזרח פולין

בית הכנסת הוקם בשנת 1642 ומשמש כיום כמוזיאון

מספר דקות מטיקוצ'ין ניתן ללון בכפר פסטורלי ושקט בשם "קירמוסי" (Kiermusy) . מלון "דבורק" מציע אירוח ייחודי עם אווירה כפרית. למחפשים ריגושים, ניתן ללון בטירה עתיקה בעלות של כ- 6000 ₪ ללילה. הטירה מימי הביניים שוחזרה, משמשת כמוזיאון ולה חדרי שינה, וניתן למצוא בה חרבות ושריון של אבירים ושולחנות ארוכים לסעודות. הטירה נמצאת בגבול הישן שהיה בין פולין וברית המועצות ושימשה כנקודת הגנה אסטרטגית.

מאזור טיקוצ'ין, עברנו גם בשמורות של "ביזונים" (bison), נסענו בסמוך לשדות ופרות חופשיות וחלפנו על פני ביצות ואגמים. למגיעים באזור תקופת האביב ישנם מקומות רבים בהם ניתן לצפות בציפורים נודדות בדרך בפארק Biebrza.

נהר קרוטיניק (Krutynia River)

מזג האוויר הנוח שליווה אותנו במרבית הטיול איפשר לנו ליהנות משייט שקט בין עצי עבות ופרחיה לצד ברבורים. מי הנהר הצלולים מאפשרים הצצה לשלל דגים ובעלי חיים שונים , כאשר ברקע, הרחש היחיד מלבד קולות המים הוא ציוץ ציפורים מרגיע ושלו. באזור ניתן גם לשכור קייאקים ולחתור מספר שעות וכן גם לרכוב על סוסים ועוד אתגרים נוספים. אורכו של הנהר הינו כ – 100 ק"מ ומרביתו נוח גם למתחילים.

נהר קרוטיניק: הרחש היחיד מלבד קולות המים הוא ציוץ הציפורים

בנהר קרוטיניק ניתן לשוט עם קייאקים בין עצי עבות ולתבונן בדגים דך המים הצלולים

מיקולייקי (Mikolajki)

בשעות אחר הצהריים טרם שקיעת החמה, הגענו למיקולייקי - עיירה תיירותית עם מגוון אטרקציות. מלון Golebiewski – התארחנו במלון המונה 686 חדרים המאפשר מגוון של פעילויות לכל הגילאים. התפנקנו בטיפול ספא וארוחת ערב פרטית. המלון שוכן על גדות האגם, והנוף מהחדרים בקומות העליונות חייב את הוצאת המצלמה מהתיק. במלון בריכת שחיה ענקית ולצידה בריכות גלים צדדיות עם מגלשות לילדים, ניתן למצוא בקומת המרתף משטח החלקה על הקרח ומסלולי באולניג, לצד משחקים ווידאו, כל אלו יאפשרו למטיילים עם ילדים זמן מנוחה ותעסוקה לילדים יחדיו. ניתן גם לקחת שיעורי רכיבה על סוסים, שייט בסירות ואף אופנועי ים בעונות המתאימות.

לעייריה מגיעים מכל רחבי פולין, וכעשר דק' הליכה מהמלון, בין שדות וכביש אחד בודד - ניתן למצוא מספר מקומות בילוי אטרקטיביים.

אוסטרדה (Ostrada)

בדרכנו צפונה לגדנאסק , עצרנו באוסטרודה בבית הקפה המומלץ Tawerna ששוכן על ה CANAL. אל בית הקפה נכנסים דרך גשר מעץ ובתוכו מרצפות זכוכית דרכן ניתן לראות את מי התעלה הנשפכים לאגם.

אוסטרודה מציעה בין היתר סקי כבלים באגם , אולם הארוע המרכזי הינו שייט במסלול עד לעיר Elblag. השייט הינו ייחודי וחושף את נופיה של פולין, תוך כדי מעבר בין כפרים ומקומות רבים. מדובר בסירה ששטה בנהר אלבלאג (כ 11 שעות שייט) ובחלקו עולה על הדשא והשדות על מסילה מיוחדת שמאפשרת לה לעבור חלקים אלו.

טירת מלבורק (Castle Malbork)

בצפון פולין נמצאת טירת מלבורק אשר הוקמה במאה ה-13 ע"י אבירי המסדר הטבטוני (Teutonic Order) שנוסד הפלא ופלא בארץ ישראל. הטירה הינה טירת הלבנים הגדולה בעולם, וניתן לתור בה כ- 3 שעות ועדיין לא לראות את כולה. מרבית הטירה נהרסה בזמן מלחמת העולם השניה, וכיום היא שוחזרה והוכרזה גם כן כאתר מורשת אונסק"ו. הארכיטקטורה של הטירה מרשימה במיוחד, ובבנייתה הושקעה מחשבה רבה. לדוגמא כדי לפתור את בעיית הקור, ישנו חדר הסקה מרכזי וממנו פתחים לחדרי הטירה השונים - הטיטונים בנו בעצם מערכת הסקה מרכזית, כאשר ע"י פתיחת פתחים ברצפות שמעל הם שלטו בוויסות רמת החום שתשרור בחדרים השונים.

בטירה מסעדה נחמדה הנותנת הרגשה של סעודה מיוחדת בין קירות בני מאות שנים.

טירת מלבורק: טירת הלבנים הגדולה בעולם, הוקמה במאה ה-13 ע"י אבירי המסדר הטיבטוני, שנוסד בארץ ישראל

הטירה שוחזרה והוכרה כאתר מורשת של אונסק"ו

מערכת ההסקה המתוחכמת בטירת מלבורק: פתחי חימום ברצפת החדר

סימבארק Szymbark

כ -40 ק"מ מגדאנסק אפשר לעצור לשעה קלה בסימבארק וליהנות מכמה שיאי גינס כמו השולחן מעץ הארוך ביותר בעולם (46.53 מ') – מדובר על עץ שלם שנכרת והובא כחלק אחד, ניתן גם לראות את הפסנתר הגדול בעולם שמשקלו כ- 2 טון ועוד אטרקציות מוזרות ונוספות כמו בית שעומד הפוך, ביקור בשחזור של בונקר, סיפורים על המחרת הפולנית וכן סיפורי האחים גרים לילדים.

גדאנסק Gdansk

לאחר מספר ימים של טיול בין כפרים ויערות, הגענו לעיר הנמל המרכזית בפולין – גדאנסק (דאנציג כשמה הגרמני בעבר) שוכנת לחופי הים הבלטי ומתגוררים בה למעלה מ 400,000 תושבים.

כנסיית סנט מרי בגדאנסק, עיירת הנמל המרכזית בפולין השוכנת לחופי הים הבלטי

אדריכלות הולנדית בגדאנסק: הרחוב הראשי הנשקף מבניין העירייה

בגדאנסק והסביבה ניתן לשהות ימים שלמים ולהנות מארכיטקטורה הולנדית ומבנים מרשימים

יהודי דאנציג:

לאחר עליית המפלגה הנאצית לשלטון, החלה השפעתה להגיע לדאנציג. חוקקו חוקים נגד יהודים, נאסר עליהם לבצע מסחר, וב- 1937 החלו פוגרומים של ממש שגרמו לאלפי יהודי דאנציג לעזוב את העיר. השיא הגיע בליל הבדולח (12-13 לנובמבר 1938) , בתי הכנסת בעיירה סופוט הסמוכה (Sopot) ובלאנפור (Langfuhr ) נהרסו כליל ובית הכנסת הגדול בגדאנסק שרד הודות לקומץ לוחמים יהודים, בסיוע המשטרה ששמרו עליו בקנאות, עד שלבסוף נאלצו למכור אותו כדי לממן את בריחתם. מרבית יהודי גדאנסק שנשארו לאחר הפלישה הנאצית נרצחו, ולא הצלחתי לברר האם כיום חיים שם יהודים, או שמא היינו היהודים היחידים שסיירו בעיר.

בגדאנסק והסביבה ניתן לבד לשהות ימים שלמים ולהינות מארכיטקטורה הולנדית ומבנים מרשימים. רחובותיה של העיר הישנה, מזכירים סיור באמסטרדם, בתי קפה בתוך סמטאות היוצרים אווירה צעירה, לצד מבנים עתיקים, כנסיות, מוזיאונים גלריות וחניות ענבר (Amber) וכל אלו איך לא, משתלבים נפלא עם וופל בלגי בטיילת של העיר. מכל מסעדות העיר כדאי ומומלץ לאכול במסעדה גורמה בשם Gdanska ברחוב Sw.Ducha שם נהניתי מדג סלומון פריך ועסיסי על האש.

מזח עץ ענק בסופוט, עיירת נופש מתויירת הידועה בחופיה הגדולים

רחובה הראשי של סופוט גדוש בתיירים, בתי קפה ומסעדות

בנוסף הוקמה בעיר תנועת "הסולידריות" ע"י "לך ולנסה" (שנבחר לנשיא ב 1990) ומשם יצאה המהפכה שהפילה את השלטון הקומוניסטי במדינה. כדי להתרשם מהעיר, רצוי להכיר עוד קצת מההיסטוריה שלה ולבקר במוזיאון הפולני שנמצא בבית העירייה הישן מהמאה ה – 14. ניתן גם לטפס במדרגות בעלות של 5 זלוטי ולהגיע לגג המבנה בן עשרות המטרים ולקבל תמונה פנורמית של העיר, כאשר ממול קשה לפספס את כנסיית סנט מריי (St. Mary's Church), שהינה הכנסיה הגדולה בעולם שנבנתה מלבנים, גובהה מגיע ל 105 מטרים ובתוכה חדר היכול להכיל 25,000 איש.

פולין שידעה היסטוריה של תהפוכות , נשלטה ע"י מדינות ועמים שונים (שלטון טבטוני, פרוסיה, אוסטריה, רוסיה בהמשך גם צרפת בראשות נפוליאון) קיבלה את עצמאותה לאחר מלחמת העולם הראשונה. דאנציג לעומת זאת, נשלטה ע"י רוב גרמני, נשארה עיר נמל חופשייה ולמגינת ליבם של הפולנים, לא סופחה למדינה החדשה שקמה. לאחר חתימת הסכם ריבנטרוב מולוטוב (שכלל חלוקת פולין בין גרמניה לרוסיה), החלה הפלישה הגרמנית לפולין (1.9.1939) דרך נמל דאנציג וסימנה את פרוץ מלחמת העולם השניה, קשה להאמין שממש כאן החלה המלחמה המקוללת ההיא.

גדאנסק מציעה מרכזי קניות, קניון, בתי קולנוע ואיך לא, גם חנויות הקבב הגיעו אליה. בגדאנסק ישנם חיי לילה תוססים, מועדונים וברים, ומחירי האלכוהול כה זולים, עד אשר קבוצות תיירים מגיעות מידי סופי שבוע בטיסות זולות מאנגליה רק כדי לבלות פה את הערב (ב 6 ₪ ניתן להזמין חצי ליטר בירה מקומית במועדון). לעיר ניתן להגיע ברכב, רכבת או טיסה (שדה התעופה נמצא כ – 15 דקות נסיעה מהמרכז).

בנסיעה קצרה מהעיר ניתן להגיע ל NCZ – המרכז האקדמי לשייט של פולין. ניתן לקחת הפלגה קצרה בת שעה –שעתיים ל Sopot , עיירת נופש מתויירת הידועה בחופיה הגדולים. רחובה הראשי של Sopot, גדוש בתיירים, בתי קפה ומסעדות ומוביל למזח העץ הענק ולחופיה הרחבים.

לסיכומו של עניין: אין ספק כי פולין היא מדינה מפתיעה המציעה מגוון של אפשרויות לתייר החל מים, אגמים, יערות, אתרים היסטוריים וחיי לילה תוססים.כל אלו והעובדה שהמטבע הפולני (הזלוטי) כמעט וזהה לשקל הישראלי בתוספת למחירים זולים, יוצרים חופשה כדאית ומשתלמת.

תמונה ראשית: באדיבות לשכת התיירות הפולנית.

רוצים לדעת מה יש לעשות בפולין? רצ"ב קישורים לכתבות 'פספורטניוז' מסיורים בפולין: ורשה במבצע לוהט: החל מ-259 דולר בין עבר להווה: וורשה נושמת תיירות

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםפולין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: