אא

מנכ"ל התאחדות המלונות מאשים: "עושים לנו עוול"

עם תום תקופת החגים שופך שמואל צוראל את ליבו ובראיון ל-"פספורטניוז" מבהיר. "כל עוד לא תתקבל החלטה אמיתית להעמיד את התיירות בראש סדר העדיפויות, לא נצליח לנסוק מעלה"

| |

רוצה שינוי. מנכ"ל התאחדות המלונות שמואל (שמוליק) צוראל סוגר כבר למעלה משבע שנים בתפקיד. למרות הוותק והמעמד הבכיר בארגון המאגד תחתיו למעלה מ-90 אחוזים ממלונות ישראל, נדמה כי הוא מוטרד, כפי שנצפה בלשכתו שבתל אביב השבוע. "פספורטניוז" היה שם כדי לשמוע את אשר על ליבו וחזר עם גילויים מרתקים.

"אני מתוסכל", מבהיר צוראל בטון רציני בפתח דבריו. "אמנם תסכול איננו פתרון, אבל כשאני מביט על מדינות אחרות בעולם ועל האופן בו הן מנצלות את התיירות כמנוף לצמיחה כלכלית וחברתית, אני לא יכול שלא להצטער על המצב בארץ".

תסביר.

כך את יוון למשל. כל תוכנית השיקום שלה מבוססת על הכנסות מתיירות. בארצות הברית אובמה מינה צוות על משרדי לקידום התיירות וכך גם מדינות נוספות שמבינות כי מדובר בתחום עם פוטנציאל אדיר.

אצלנו לצערי עד היום הדברים נראו אחרת. אני אתן לך דוגמא. בתקופת האינתיפאדה הראשונה ענף המלונאות עמד בפני אפשרות קריסה ממשית. רק בזכות תעוזה ונחישות לאורך זמן הצלחנו להתעשת. אני לא מכיר הרבה מדינות שמצליחות להתגבר על ירידה דרסטית של 60 אחוזים בתפוסה. אנחנו הצלחנו, אבל דווקא בשעה בה המלונאים נאבקים על פרנסתם, ממשלת ישראל החליטה דאז בצעד הזוי להוסיף חטא על פשע ולקצץ עמוק יותר את תקציב השיווק של משרד התיירות. זה בעצם אומר את הכול, ככה זה כשתיירות איננה בראש סדר העדיפויות. זה פשוט חבל".

אז ממשלת ישראל מזניחה את הענף לדעתך?

ההיסטוריה והעובדות מראות שכן. לא יכול להיות שענף כה חיוני למשק הישראלי שמייצר עשרות אלפי מקומות עבודה, לרבות באזורי הפריפריה ומהווה נתח כלכלי משמעותי למדינה, איננו מצליח להתרומם בגלל הגבלים וחקיקה. אין שום הצדקה לשלם את מחירי הארנונה הגבוהים, הוצאות אבטחה ותשלומים נוספים שפוגעים אנושות במחזור הרווחיות של המלונות.

אמנם לשמחתנו בהתאחדות, בתקופת עמוד ענן השכילה הממשלה לאחר שנים להעביר החלטה שתסייע לענף באמצעות מספר סעיפים (עד עתה רק אחד מהם יושם לפיו בוטל הצורך במדריך מוסמך בחדרי הכושר במלונות), אבל זוהי רק טיפה בים וממש לא דבר שיכול לספק אותנו.

הגיע הזמן שממשלת ישראל ובדומה למדינות רבות ונאורות בעולם תשכיל להבין כי התיירות הינה מנוף צמיחה כלכלי אדיר המסוגל לספק תעסוקה לעוד אלפי אזרחים. עם כל הכבוד לענפים אחרים כמו הטקסטיל, ההיי-טק ואחרים, אין עוד ענף במשק שמסוגל לעשות זאת".

אז מה אתה מציע בעצם?

"הבקשה שלנו היא שיאפשרו אוויר לנשימה למלונאות בפרט ולענף התיירות בכלל. הכוונה היא להקלה משמעותית במיסוי עד להגעה אל יעד תיירים מסוים. המצב הנוכחי חונק את המלונות, משקיעים המעוניינים לבנות מלונות בארץ נאלצים לעמוד מול נתון שמלמד על החזר השקעה שלוקח לא פחות מ-17 שנים – זוהי שחיקת הון. חייבים לנצל את משאבי הטבע היפהפיים שזכינו להם ואת הפוטנציאל התיירותי הגבוה שיש בישראל".

מה דעתך על תפקוד שר התיירות עוזי לנדאו בנושא?

"יצא לי להיפגש עימו מספר פעמים ואני חייב לציין שמדובר באדם רציני, סופר יסודי ומעמיק שבאמת מעוניין ללמוד את הענף על בוריו. הבעיה איננה בו אישית, ההפך הוא הנכון. הלוואי וכל שר שייכנס לתפקיד יעשה כאלו מאמצים על מנת להכיר ולהשתלב. הבעייתיות מתבטאת לטעמי בחילופי השרים התכופים. אלו גורמים לסיטואציה שבה בכל קדנציה נאלץ אדם חדש להיכנס לתפקיד וללמוד את העסק מחדש. מה גם שבחלק מהמקרים השרים עצמם ראו במשרד פיחות במעמדם.

הרבה אנשים לא מבינים שתיירות איננה ספרינט ל-100 מטר אלא ריצה לטווחים ארוכים שאת הפירות ממנה קוצרים לאחר פרק זמן ממושך. כל עוד לא ישכילו להבין זאת מקבלי ההחלטות, התיירות לא תוכל לנסוק מעלה".

לסיום, חייב להוציא ממך גם משהו אופטימי

המלונאים הם זן אופטימי מטבעו, כך שלמרות הקשיים אני באמת רוצה להאמין שהעתיד יהיה טוב יותר. אנחנו מקווים שתיושם במלואה התוכנית למתן עדיפות לתיירות שתקבע את הענף ותאפשר לו להתפתח.

בחלומות הוורודים אני רואה בתוך כעשור עוד עשרת אלפים חדרי מלון נוספים בישראל ועלייה מרשימה עוד יותר שתסתכם בסך שבעה מיליון תיירים הפוקדים את ישראל. מצד שני, לנו חשובה גם האיכות ולא רק הכמות. במידה והעלייה בכמות התיירים לא תניב הכנסה גבוהה יותר, אזי לא עשינו דבר. יש לוודא כי העלייה בכמות התיירים עולה לצד הגדלת ההוצאה בחופשה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: