אא

טיול לשבת: הצצה לפארק הוולקני החדש בגולן

מטיילים ונהנים: בואו לנצל את אחד מסופי השבוע האחרונים של הסתיו ברמת הגולן בטיול שכולו על טהרת האש. בין האטרקציות: הר געש למטיילים, בור גדול שנפער לב האדמה ומחצבה עתיקה בת מאות אלפי שנים

| |

יוצאים לטייל בארץ. גם את סוף השבוע הקרוב ממליץ "פספורטניוז" לנצל לטובת חוויה מאתגרת ויוצאת דופן במחוזותינו הכוללת ביקור בפארק הוולקני אביטל שברמת הגולן הלוא הוא אתר גיאולוגי-וולקני ייחודי שהוקם בתוך מחצבה ישנה שעל קירותיה נחשפו תופעות גיאולוגיות בנות מאות אלפי שנים.

איך הכול התחיל: הגולן הינו חלק מגוש געשי אדיר שבצפונו מתנשאים שני רכסי הרי געש רדומים. לפני מאות אלפי שנים התפרץ הר הגעש אביטל פעמים רבות ויצר מגוון של תופעות גיאולוגיות מרתקות שנחשפו כתוצאה מעבודות חציבה שנעשו למרגלותיו. 

עם גילוי התופעות הללו החליטו במועצה האיזורית גולן בשיתוף הקרן לשיקום מחצבות ומשרד התיירות לפתח את המחצבה ולהפכה לאתר יחיד במינו בארץ כאתר גיאולוגי-וולקני.

מה בפארק: במהלך הביקור תוכלו לחזות בדגמים ייחודיים ותופעות אמיתיות שיחשפו בפני המטיילים התרחשויות יוצאות דופן שהחלו בשקט מתחת לפני האדמה, געשו וסערו עד אשר התפרצו והובילו לשינוי פני השטח. העזרים הניצבים בפארק יפרשו עבורכם מונחים כמו "טיפה געשית", "חילופי שכבות" או "אופקי הפצצות" לצד תופעות רבות ומגוונות.

לאורך קירות המחצבה נסלל שביל הניחה נוח ונגיש עם מספר נקודות עצירה המאפשרות מבט מקרוב על התופעות הוולקניות בתוספת שילוט מפורט המתאר אותן. כדאי לשים גם לב לחומר העודף במחצבה ששימש ליצירת קונוסים דמויי תלי געש המעצימים את תחושת החוויה (אחד מהם אף מדמה הר געש פעיל). עוד מכיל הפארק נקודות תצפית, עמדות הסברה ורחבות מנוחה.

לראות ולא להאמין: על מנת להשלים את החוויה ולצורך הענקת אופי ייחודי לטיול מומלץ לבקר באתר נוסף ומרהיב ביופיו. הראשון הוא בור גדול שנפער בלב יער אודם ונוצר כתוצאה מהתפרצות גזים געשיים מלב האדמה המכונה "הג'ובה הגדולה". ההתפרצות עצמה גרמה לקריסת הקרקע ויצירת מכתש. קוטרה של "הג'ובה הגדולה" כ-250 מטרים ועומקה כ-60 מטרים. הכניסה למתחם חופשית.


הפארק הוולקני במבט לילי. צילום: רונן גלבוע

לדור הצעיר: למי שמגיע לטייל עם ילדים או בני נוער מומלץ לבקר בהר בנטל המוגדר כהר געש כבוי המצוי בקו התילים הגעשיים בגולן. עבור הילדים מדובר באטרקציה חווייתית המאפשרת "טיפוס" על הר הגעש באמצעות הרכב. כאשר מגיעים לפסגת ההר המתנשא לגובה של 1171 מטרים מעל פני הים נשקף נוף מהפנט לארבע רוחות השמים שלא יצליח להותיר אתכם אדישים. במרומי ההר תבחינו בנוסף גם במוצב צה"לי המאפשר סיור בין חדריו לצד בית קפה באזור.

בנוסף שווה לבקר בנקודת הפאליאומגנטיזם שתעסיק ותשעשע את ילדיכם. באם תגיעו עם מצפן ותניחו אותו ליד הסלע המסומן באתר, תגלו שהצפון נמצא לא בדיוק במקום שחשבתם. פאליאומגנטיזם אגב הוא שם כינוי לתופעה שמשמעותה מגנטיות הפוכה. ההסבר פשוט: לאחר שמתפרץ הר געש בתהליך התקררות הלבה נוטים המינרלים של החומר לקבל את הכיוון המגנטי הקיים באותו זמן בכדור הארץ ולשמר אותו "בזיכרון". חובה להגיע לאתר בליווי מצפן, אחרת החוויה מאבדת מן האפקט.

איך מגיעים: כ-1 ק"מ צפונית לעין זיוון על כביש 98.

ימים ושעות פתיחה: ימים חמישי - שבת בין השעות 10:00-16:00 (הפארק סגור בימים א'-ד' פרט לחנוכה, פרטים באתר). בנוסף יתקיימו בערבי חמישי שני סיורי ערב לקהל הרחב ללא תשלום בשעות 18:00-20:00. במקרה של מזג אוויר סוער יסגר הפארק בתוספת להודעה מסודרת.

הכניסה לכל האתרים חופשית.

 
הסלע בנקודת הפליאומגנטיזם. צילום: באדיבות עמותת תיירות גולן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: