אא

התאחדות המלונות: גם המלונאים עוברים לברלין

לקראת ועידת המלונאים, שתתקיים בשבוע הבא, קיימה הבוקר (רביעי) התאחדות המלונות מסיבת עיתונאים, בה הציגו נתונים לסיכום השנה ואת נקודות החולשה שמונעות מהענף להצליח בארץ: יוקר המחירים ורגולציה הם בין הגורמים העיקריים לרווחיות בלתי מספקת למשיכת השקעות במלונאות

| |
מספר הלינות הכללי במלונות ישראל בשנת 2013 צפוי להסתכם ב-22.3 מיליון לינות (עלייה של 1% לעומת שנת 2012). לינות תיירים ירדו ב-1% והסתכמו ב-9.6 מיליון ולינות ישראלים עלו ב-3% והסתכמו ב-12.7 מיליון. תפוסת החדרים עמדה על 65% ממוצע ארצי.

כניסות תיירים לישראל הסתכמו השנה ב-2.9 מיליון, בדומה למה שהיה בשנת 2012.

בארץ פועלים 322 מלונות עם 45,014 חדרים. מחזור המכירות הכולל של המלונות מסתכם ב-8.7 מיליארד ₪ והרווח לפני מימון ופחת מסתכם ב-1.8 מיליארד ₪ (כ-20% מהמחזור). החזר ההשקעה מוערך ב-5% בשנה, כלומר 20 שנה.

השקעות ישראלים במלונות בחו"ל
ההתאחדות מדווחת על זינוק במספר חדרי מלון בבעלות ישראלית באירופה ליותר מ-60,000 חדרים במהלך העשור האחרון. בארץ מספר חדרי המלון צמח מ-42,621 ל-45,900 חדרים. לצורך הדוגמא, בברלין בתקופה זו נבנו או נקנו יותר מ-9,000 חדרי מלון בידי ישראלים ולעומת זאת מספר החדרים בתל אביב מסתכם ב-7,000, נתון שמעיד על כך שיש בארץ יזמים ומשקיעים ויש כסף רק לא משתלם להשקיע אותו במלונות בארץ.

פדרמן אומר כי מחירי המלונות בארץ יקרים בגלל מחירי התשומות. במלונות בגרמניה, לדוגמא, התפוסה לא יותר גבוהה אבל התשומות יותר נמוכות ומשאירות רווחיות יותר גבוהה. נתן דוגמא את פתאל, שמנהל את המלונות אותו הדבר כאן ובברלין עם מחירים שונים.

נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, אמר היום: "הסביבה העסקית והאווירה הכלכלית נהיית קשה יותר לכלל המגזר העסקי בארץ, אך תעשיית המלונאות סובלת מנחיתות מובנית מעבר לבעיות הכלכליות של המשק. אנחנו עובדים תחת עלויות תפעול לא סבירות בהשוואה לעולם. 35% מהסכום שמשלם אורח במלון הולך למיסים, אגרות, ארנונה, רגולציות מיותרות, וזה בנוסף ליוקר המחייה בישראל".

פדרמן הוסיף ואמר כי "ועדת בר ניר, שהוקמה על ידי הממשלה הקודמת, כדי לבדוק את עלויות הנופש בישראל, הצביעה על נחיתות מובנית ורשימת כשלים רגולטוריים".

הענף סובל מנחיתות מובנית במספר תחומים:
מצב בטחוני וגיאופוליטי – יכול להתאזן ע"י פעולות שיווק שבאחריות הממשלה. ההתאחדות ממליצה להקים גוף שיעסוק בשיווק ומציינת כי השקעות בשיווק תיירות מוחזרות מיידית
שחיקת שער הדולר – טופל באמצעות אי הטלת מע"מ על תיירות
יוקר המחייה – טופל ע"י פתיחת השמיים

סעיפים נוספים שטרם טופלו:
  • אבטחה (2% מהמחזור) - תקנה שההתאחדות פועלת לביטולה. דרישות האבטחה מגופים מסחריים רבים הוסרה אך לא מהמלונות. למעשה המקרים שהייתה מעורבת בהם אבטחת המלונות הייתה לרוב בפליטות כדור או כשנחטף נשק ממאבטח ונורה הטבח של אחד המלונות.
  • ארנונה (3.5% מהמחזור) - שיטת הגבייה לא מתאימה לתעשיית המלונאות, שכן היא נקבעת ע"פ שטח ולא ע"פ מחזור. המלונאים דורשים רפורמה גם בהתחשב בתרומתם לעיר בגלל ההוצאות של התיירים בעיר.
  • כשרות (1% מהמחזור) - הוגדר כ"מונופול". ויתור המלונות על הכשרות אינו אפשרי, שכן הוא מונע מהם לגשת למכרזי מדינה, בעייתי לקבלת קבוצות ועריכת חתונות.
  • רגולציה - נובע מגחמות של גורמים שונים, לדוגמא: אחראי חדר כושר, מציל בבריכה.
  • הכשרה מקצועית - תחום נוסף שהמדינה יכולה לתרום באמצעותו לשיפור בענף, ונכון להיום לא תורמת שום דבר בהיבט הזה.

מבחינת קרקעות להקמת מלונות, פדרמן מציין כי קרקע לדיור עולה 20,000 ₪ למטר וקרקע למלונות עולה 2,000 ₪ למטר. כלומר מלונות יוקמו על קרקעות רק אם אין משהו אחר לעשות איתן.

הממשלה, לדברי פדרמן, צריכה להציב את התיירות במקום יותר גבוה מבחינת סדר עדיפות לאומית כדי שהמצב ישתפר. הצפי לעוד 5 שנים הוא שיפור מזערי אם לא יעשו פעולות משמעותיות לשיפור המצב.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: