אא

טיול לשבת: שדה בולבוסים בנחל יעלון

שלושת סמלי חוד החנית של כוחות הביטחון הישראליים, הגבול ההיסטורי בין ישראל לירדן, שדה המציג תופעה גיאולוגית יוצאת דופן ועד למשחקים בדיונות החול. לקראת סוף שבוע חמים "פספורטניוז" ממליץ לכם להדרים לערבה לטיול חוויתי המשלב היסטוריה והנאה צרופה

| |

שבוע לאחר הסערה הגדולה שהיכתה כמעט בכל נקודה במדינה והשביתה מאות אלפי בני אדם ללא חשמל, נדמה כי ישראל אט אט חוזרת לשגרה. גם עבור המטיילים שנאלצו בסוף השבוע האחרון להיוותר ספונים בביתם, מדובר בבשורה של ממש. 

על רקע מזג האוויר הנוח והחמים שצפוי בסוף השבוע "פספורטניוז" ממליץ השבוע על טיול חוויתי המשלב היסטוריה והנאה צרופה באזור הערבה. תבלו.

מה במסלול? בולבוסים ודיונות חול.

דרגת קושי: בינונית.

הכנות: טיולנו מתחיל בכניסה לקיבוץ יהל ובית ההארחה "מעין במדבר" הממוקמים על כביש הערבה (90). נמשיך לנסוע על הכביש עד לפנייה מערבה אל קיבוץ יהל להגעה אל רפת הקיבוץ. בכניסה לרפת נפגוש שלט ובו חילזון אדום רוכב על אופניים, נחנה את הרכב ונתחיל בכיף האמיתי.

תיאור המסלול: נצא בהליכה רגלית או ברכיבה על אופני הרים מהכניסה לרפת קיבוץ יהל לפי שלט "החילזון האדום", נטפס לשתי נקודות תצפית על בתי הקיבוץ, הרי הנגב והרי אדום שבירדן. נמשיך בהליכה/רכיבה דרומה אל שדה בולבוסים מרהיב ביופיו שנמצא באחד מיובליו של נחל יעלון. 

בולבוס כידוע הינו שמו העתיק של תפוח האדמה. סלעי בולבוסים הטבע הם תופעה גיאולוגית של תרכיזי גיר המכילים חומר אורגני (שלדי דגים למשל) אשר עברו תהליך כימי. חלק גדול מהבולבוסים נמצאים בערוץ וחלק נותר עדיין תלוי על ההרים. לאחר שהספקנו להתרשם מהמחזה נצא מהערוץ לכיוון תחנת השאיבה. צפונית לתחנה נחצה במעבר מים (לצידו המזרחי של כביש הערבה) ונתגלגל בדיונות החול.

נמשיך ברכיבה/הליכה צפונה לחוות ע'רדנל כאשר במקביל נבחין על מדרון הגבעה ממערב לכביש בשלושה סמלים "מצויירים" באבנים - משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"חהסמלים צויירו ככל הנראה על ידי יחידות שהשתתפו במבצע עובדה או זמן קצר לאחר סיומו. במבצע כזכור הגיעו חטיבות פלמ"ח אל "אום רשרש" שבמפרץ אילת (אילת כיום). 


צל תמרים. לסיים את הטיול בטעם מתוק. צילום: חנית פוגל

ומה באשר לחוות ע'רדנל? זוהי חוות בודדים העוסקת בחקלאות ותיירות. החווה הוקמה על שרידי מוצב צה"ל. שרידי אבני המייל מעידים כי הגבעה היוותה מפגש "דרכי הבשמים" ואילו יש הסבורים כי ע'רדנל היא אחת מתחנות הדרכים במסעם של בני ישראל ביציאתם ממצרים.

בסמוך לחווה נוכל למצוא מצודה זכר לתקופה הרומית. מצודה דומה נחשפה בנאות המדבר ביטבתה. נמשיך דרומה תוך כדי שאנו חולפים על פני החווה במסלול העובר דרך שטחים פתוחים אל מול הרי אדום. 

בשלב זה נמשיך ברכיבה דרומה אל השדות החקלאיים של קיבוץ יהל על גבול ישראל-ירדן, אותו גבול היסטורי שסומן בשיחות השלום שנערכו ב-1994 בעברונה. אגב עבור המתעניינים בהיסטוריה, הגבול בערבה נקבע לראשונה על ידי הבריטים ב-1922 בין האמירויות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל.

הגבול עצמו אגב נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתחום מלחמת העצמאות אימצו הצדדים את תוואי הגבול, אולם אזורי החקלאות שגלשו מזרחה צורפו לשטחי ישראל.

יש לציין כי בשדות של קיבוץ יהל ניתן להבחין כי הגבול פונה מזרחה ומקיף את השטחים החקלאיים, עובדה המהווה לפחות עבור חובבי ההיסטוריה שביניכם מחזה מרתק.

המלצה: כדאי לסיים את הטיול בארוחה טובה, קפה משובח או גלידה ביתית בחאן "צל תמרים" שבצומת קיבוץ יהל.


בולבוסים בנחל יעלון. באדיבות "מעיין במדבר"

צילום תמונה ראשית: דני כהן.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: