אא

טיול לערבה: סופ"ש בציפייה לשטפונות

דרך הפטרולים מתקופת המנדט שהפכה לשורת תצפיות נוף מרהיבות, גן הפסלים המדומה שנוצר באזור ועד למושג "המדברולוגים". "פספורטניוז" מזמין אתכם לנצל את סוף השבוע לטובת סיור חוויתי בין נחלי האכזב בערבה בציפייה לחיזיון עוצר נשימה בדמות שטפונות ומים גועשים. שבת שלום

| |

נפתח בסיפור. אנשי המדבר טוענים כי אם לא עשיתם את ארבעת הדברים הבאים לא תוכלו להיות "מדברולוגים". אולם נשאלת השאלה מהו בכלל "מדברולוג"? משיחה עם תושבי הערבה מסתבר כי מדובר בהסמכה הניתנת למטיילים על סמך ארבע קטגוריות: צפייה בגל ראשון של שיטפון במדבר, התעוררות לישימון מושלג, היתקלות בנמר מדלג בואדיות ועשיית אהבה תחת שמי המדבר. על כל פנים, אם על ארבעת הדברים הללו סימנתם וי, זכיתם בתואר הנחשק "מדברולוגים".

בימים האחרונים יש לציין בגאון את מי הגשם ששטפו את הערבה ומילאו את המאגרים והגבים הרבים בה היוצרים מחזה יפהפה לעין. השיטפון במדבר כידוע נוצר כאשר הגשם מתחיל לרדת אל אדמת המדבר "הנאטמת" ואינה מאפשרת למים לחדור לתוכה. המים נערמים וזורמים על פני השטח עד הגיעם למפל ובאחת מתחילים לזרום בעוצמה רבה עד למפתחו של הנחל אשר פניו הגדולים מצמצמים את מהירות הזרימה.

הצפייה בשיטפון מהווה לכל הדעות חיזיון עוצר נשימה ביופיו ובעוצמתו כאחד. מומלץ להתעדכן לפני בתחזית לגבי סיכויי השיטפונות, לצאת לדרך עם ערכת קפה ומצלמה, להמתין למים הזורמים בנקודת תצפית עליונה וליהנות מזרימתם של המים בנחלי המדבר לחוויה בלתי נשכחת.


בדרך למאגר חצבה. צילום: דורית אביהר

שלום עליכם

אנו מזמינים אתכם לנצל את סוף השבוע לטיול חוויתי ב-"דרך השלום" המהווה כביש פנימי, מזרחי לכביש הערבה שאורכו כ-24 קילומטרים המקשר בין המושבים, עידן, חצבה ועין יהב. הכביש עצמו נסלל על ידי קק"ל לאורך גבולה של ישראל עם ירדן שבעבר שימשה כדרך הפטרולים הישראלית על הגבול שהוגדר בתקופת המנדט הבריטי בשנת 1922 וסומן למעלה מעשרים שנה מאוחר יותר. הדרך חולפת בנוף ערבתי מדברי מובהק לאורך נחל הערבה, שמורת שיזף, חממות, מטעי תמרים ומאגרי מים.

אם כן, את טיולנו נפתח בשער הכניסה למושב עידן שבערבה. נפנה ימינה עם השלט המורה על "דרך השלום" ונמשיך בנסיעה בין הגבעות. לאחר כשלושה קילומטרים נפנה שמאלה אל "דרך החווארים" לנסיעה בדרך עפר נוחה מאוד עד מאגר חצבה האוגר את מי השיטפונות בנחל הערבה. 

נחזור חזרה אל "דרך השלום", נפנה שמאלה ונסע כשני קילומטרים נוספים עד לסככת "מצפה השלום". מדובר על אתר יוצא דופן הנחשב לנקודת תצפית מרהיבה אל מאגר חצבה, נחל הערבה הרטוב מהשיטפון האחרון וחממות העגבניות והפלפלים והרי מואב שבירדן. מומלץ לצאת לסיור רגלי קצר באזור בינות החוואר הרך היצרים צורות קסומות היוצרות מחזה מרהיב עבור הדמיון כאילו פסלי טבע שונים עברו במקום ויצרו יחדיו גן פסלים מרשים במיוחד.

לאחר מנוחה קצרה, נמשיך בנסיעה לכיוון עין יהב וניסע בין מטעי התמרים שבסופם נפנה ימינה כאשר ממזרח גבול ישראל-ירדן וממערב שמורת שיזף. את הנסיעה נמשיך כשלפנים נבחין בחממות והשטחים החקלאיים של מושב עין יהב. בשלב זה נפנה שמאלה אל "ג'אבל חופירה", נחצה בזהירות את נחל הערבה (כדאי לבדוק מבעוד מועד אם אינו בוצי מדי). לקינוח נסיים בתצפית נוף מדהימה על האזור שתשאיר אצלכם טעם של עוד. שבת שלום.


מאגר חצבה. צילום: דורית אביהר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: