אא

היום שאחרי: אילת מנסה לחזור לשגרה

קולות מעורבים נשמעים בבוקר שלאחר ירי הטילים לכיוון העיר אילת. בעוד מרבית המלונאים מספרים על חזרה מהירה לשגרת החיים, מתריעים אחרים בפני פגיעה אנושה במידה והעיר תמשיך להוות מוקד משיכה לטרור. "מספיק טיל אחד על אזור התיירות ואפשר להכריז מכת מוות על אילת"

פחות מיממה לאחר ירי הטילים לכיוון העיר אילת, מנסה העיר הדרומית לחזור לשגרת פעילות תיירותית רגילה, על אף המתיחות והחשש מפני הסלמה נוספת. על מנת לבחון את הלך הרוח בעיר, נועד "פספורטניוז" עם בכירי ענף התיירות והמלונאות באזור במטרה לבדוק האם אכן יש סיבה לדאגה אמיתית. התשובות בכתבה שלפניכם.

"ברגע שיש חשש מכל פעילות טרור או ירי באשר הוא, ברור שההשלכות הן בעייתיות עבור תיירות", מבהיר שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות בעיר. "נזק מסויים ייגרם, אבל השאלה היא מה הגודל שלו. הישראלים כבר מכירים זאת ולא חושבים על ביטולים או שינוי ביעד בעקבות אירוע כזה או אחר. חלילה אם היו נפגעים היה מדובר בסיפור אחר לגמרי. אני יכול לפי שעה להרגיע את כולם ולהעיד שהעיר מתנהלת כרגיל ללא שום תכונה מיוחדת".

כזכור אמש בסביבות השעה 19:00 התפוצצו שתי רקטות בשטחים פתוחים באזור העיר אילת מכיוון חצי האי סיני, זאת לאחר למעלה מחצי שנה של שקט בעיר הדרומית אשר החדירו פחד ואימה לפחות עבור חלק מהתושבים.

אתם נערכים באופן מיוחד כתוצאה מהאירועים האחרונים?

"מה כוונה להיערך. אם זה אומר לשים שכפ"צים ולעשות תרגילי חירום, אז התשובה היא ממש לא. ככל שנמשיך להתעסק בזה לטעמי זה רק יזיק, מה גם שבכלל לא מצאו עדיין את הרקטות. שוב, חשוב לי להדגיש. אין שום התרגשות, המטוסים ממשיכים להגיע ולא נרשמו ביטולים. כולי תקווה שמקרים כאלו לא יתרחשו עוד בעתיד".

גם נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן נשמע מוטרד מאוד הבוקר כתוצאה מדיווחי הירי על העיר. "אני מקווה מאוד שמדובר בעניין חד פעמי שלא ישפיע יותר מדי על הלך הרוחות בעיר. בכל זאת, אילת תמיד היוותה את המפלט עבור תיירות וכולי תקווה כי היא תישאר כזו. עד לשעה זו, אני עדיין לא יודע באופן רשמי האם בכלל מדובר בטילים ועל המיקום המדויק בו נפלו. בכלל, במקרים כאלו וכשמדובר ככל הנראה במקרים נקודתיים, עדיף לדבר על כך כמה שפחות".

לשאלה כיצד נערך הענף להתמודדות עם איומי טרור וטילים השיב גונן כי "הפתרון טמון בהגברה משמעותית של מאמצי השיווק והפרסום. יש להשתמש בפעולות במעולם זה בהתאם על מנת להתמודד עם כל סיטואציה אשר לא תבוא".

מרשת מלונות רימונים המפעילה שני בתי מלון בעיר הדרומית הסתפקו בהודעה לקונית ומסרו על חזרה מהירה לשגרה. "למרות הירי אין ביטולים והביקושים מצד הישראלים והתיירים מתנהלים כרגיל לעונה זו". 

"תמוה שאין סוללת כיפת ברזל בעיר"

מן הצד השני של המתרס קיימת מתיחות רבה בקרב תושבים ומלונאים רבים המצויים בעיר וחוששים מפני התקלחות של המצב הביטחוני אשר עלולה לשפיע ישירות על ענף התיירות בכלל והמלונאות בפרט. אחד מהם הוא המנהל האזורי של רשת ישרוטל בעיר, עמית בהט שמעביר ביקורת נוקבת על היעדר ההגנה על אילת, נכון לשעה זו.

"כל מקרה של ירי טיל, לא משנה באיזה מקום הוא מלחיץ ומפחיד ועל אחת כמה וכמה בעיר אילת הבנויה ומבוססת רובה ככולה על תיירות. באופן אישי יצא לי להסתובב בעיר אחרי המקרה ולשמחתי היא הייתה בשגרה מלאה. כנראה שנוצרה איזושהי אדישות בקרב התושבים. התקווה היא כמובן להימנע ממקרים דומים בעתיד".

הדבר המרכזי שמטריד ותמוה בעיני הוא העובדה שאין כיום סוללת כיפת ברזל שמגינה על העיר ואף טרחו לפרסם בתקשורת שהסוללה עזבה לפני כמה שבועות. עם כל הכבוד לאזורים אחרים בארץ, צריך להבין שפגיעה חלילה של טיל באזור מיושב או תיירותי בעיר היא לא פחות מאשר מכת מוות לעיר אילת".

אתה אומר דברים קשים.

"זו האמת לצערי. במקרה שכזה התיירות עשויה להיפסק לפרק זמן כלשהוא, 50 אחוז מהעובדים במלונות ובתיירות בעיר ישארו ללא פרנסה ובפועל יצטרכו לסגור את העיר. כמו שערים אחרות כמו אשדוד ואשקלון זוכות להגנה, חייבת גם העיר אילת המהווה נכס אסטרטגי למדינה וכמי שמבוססת על תיירות לזכות להגנה כזו".

ומה באשר לגזרת התעופה? מנכ"ל ארקיע, דודו מחלב התייחס אף הוא בשיחה עם "פספורטניוז" לאירועי ליל אמש, אך הדגיש כי נכון לשעה זו אין כל שינויים או ביטולים מצד הנוסעים וכי הטיסות לעיר הדרומית תמשכנה לפעול כסדרן. "אנחנו באותו קצב כמו אתמול ללא שום שינוי. כמובן שהטילים מטרידים אותי כמו כל בן אדם שחי במדינה הזו. לצערי כישראלי זוהי סוג של שגרה שנאלצנו להתרגל אליה בשנים האחרונות".

גם בישראייר מדווחים מצידם על עסקים כרגיל. "נכון לשעה זו קיימת אפס השפעה", מבהיר מנהל השיווק בחברה, דורי שושן. "אנחנו מצויים כעת בעיצומה של תקופת מכירות שיא לעיר אילת. לשמחתי, לא נרשמה אף לו שיחה אחת שבודקת האם מסוכן. העניינים רגילים לחלוטין והכול רגוע. עם ישראל יכול להגיע לאילת בהמוניו".


אילת. האם כיפת ברזל היא הפתרון? צילום: באדיבות משרד התיירות

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: