אא

המשבר בקייב: פניות רבות לביטול טיסות

בעקבות פניות רבות במועצה לצרכנות מצד נוסעים חוששים אשר הביעו עניין לבטל או לשנות את טיסותיהם לקייב על רקע המתיחות הגואה באזור ואזהרת המסע של משרד החוץ, מציגה המועצה ניתוח משפטי מפורט אודות הסוגיה. רמז: בשורות חיוביות לסוכני הנסיעות וחברות התעופה

| |

המתיחות בקייב - הגרסה המשפטית. על רקע המתיחות ורוחות המלחמה המנשבות באוקראינה מפרסמת היום (שלישי) המועצה לצרכנות התייחסות מפורטת עבור הנוסעים החוששים מהמשבר המתמשך באזור ובניסיון להשיב על השאלה, האם יוכלו לקבל את כספם בחזרה במקרה של הבעת רצון לביטול הכרטיס. 

כזכור לפני כשבועיים פירסם משרד החוץ אזהרת מסע לקייב בה נאמר כי "בתקופה האחרונה מתקיימות הפגנות אלימות רבות משתתפים במרכז העיר קייב, בה המצב הפוליטי רגיש ובלתי צפוי".

כמו כן נמסר באזהרה: "אנו קוראים לאזרחים ישראלים להפנות תשומת לב לביטחונם האישי ולעקוב אחר התקשורת הישראלית והמקומית בנוגע לסיכונים לביטחון האישי וממליצים להתרחק ממרכז העיר קייב, מהפגנות ומהתקהלויות אשר יכולות להפוך לאלימות".

החוק היבש כפי שמציגים במועצה קובע כי חוזה יש לקיים,פרט למקרים בהם הדין מאפשר לצרכן לבטל עסקה ללא סיבה. אחת הדוגמאות לכך הינה זכות ביטול תוך 14 יום במכר מרחוק או על פי תקנות ביטול העסקה. בהיבט זה יש לציין גם את סעיף 18 (א) לפיו קיימים שלושה תנאים מצטברים לצורך הקמת הגנת סיכול לצד המפר: היעדר ידיעה של הצד המפר על הנסיבות המסכלות, חוסר יכולת של המפר למנוע את הנסיבות המסכלות את קיום החוזה והתרחשות הנסיבות המסכלות אשר אינה מאפשרת את קיום ההסכם באופן יסודי.

לטענת גורמים שונים במועצה המתייחסים לסוגיה המורכבת, הרי שהתשובה איננה חד משמעית. לפי ההסבר אותו הם מציגים, לרוב בתי המשפט אינם מקבלים את הטענה כי אזהרת המסע הינה אירוע מסכל, אולם קיימים מקרים בהם בית המשפט פוסק אחרת בהתייחס לנסיבות פרטניות.

בהקשר לאירועים בקייב, מבהירים במועצה כי סביר להניח כי אם במקרה יובא המקרה לפתחו של בית המשפט, יבחן בית המשפט שאלות כמו האם רכישת נופש ו/או כרטיס הטיסה נעשתה בטרם תחילת אירועי האלימות במדינה או שמא נעשתה הרכישה רק לאחר מכן. על כל פנים, מדגישים הגורמים כי בכל מקרה לא יקבל בית המשפט את הטענה כי אזהרת המסע היוותה אירוע אותו לא ניתן היה לצפות מראש.

כן מדגישים במועצה כי גם אם יקבע ביהמ"ש כי מדובר בנסיבות בהן ניתן יהיה לזכות את הצרכן באפשרות ביטול החוק איננו מחייב את סוכני הנסיעות, חברות התעופה וספקי השירותים להחזיר אוטומטית את כל הכספים לצרכנים במקרה של ביטול, כתוצאה מאירוע מסכל. מנגד, לבית המשפט נתונה הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה.


קייב בימים יפים יותר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: