אא

טיול לשבת: סיור אופניים קסום בערבה

סוף השבוע שבפתח מביא עימו בשורה חדשה עבור חובבי ענף רכיבת האופניים בדמות שלל מסלולים מסומנים באזור הערבה. "פספורטניוז" יצא לשטח ומביא לכם המלצה מיוחדת אודות הלהיט התיירותי החדש של המדבר

| |

יוצאים לשטח על גלגלים. רוכבי אופניים רבים פוקדים לאחרונה את הערבה. המאורע המכונן מבחינתם מקורו בתחילת סימון "שביל ישראל לאופניים" מדרום. עד עתה סומנו שבילים רבים לרווחת הרוכבים המאושרים, הכוללים בין היתר את סינגל תמנע המצוי בלב הפארק הגדול במדינה ועוד שורה של מסלולים נוספים.

מסיבה זו החלטנו ב-"פספורטניוז" לנצל את סוף השבוע שבפתח לטובת המלצה ייחודית על טיול "יהל למשפחות" המהווה למעשה סיור אופניים מרתק ומעשיר בין נופי המדבר של הערבה המתפרש על פני אורך של 12 קילומטרים ומסתיים בקיבוץ יהל השייך למועצה האזורית חבל אילות.

עבור מי מכם שמתכנן לקחת ברצינות יתרה את התחביב על שני הגלגלים, מומלץ לבקר בסוף השבוע האחרון של חודש מרס את האזור להפנינג אופניים לכל המשפחה בדגש על רכיבה עממית בערבה הדרומית ובפארק תמנע. הרוכבים ומשפחותיהם יגיעו אל שמורת החי-בר, ייהנו מסיור מודרך במרכז הטורפים בשעת האכלה ויקבלו ערכת השתתפות הכוללת מפת סימון שבילי האופניים שבאזור ולרכיבה חווייתית ולמרגלות עמודי שלמה ההיסטוריים.


סיור אופניים בערבה. חוויה מעשירה לכל המשפחה. צילום: נועה לוריא ועמית מיבלט "אדרנלין"

תיאור המסלול:

נחצה את כביש הערבה במעבר תת קרקעי ונרכב לכיוון צפון. בחוות ע'רדנל (בעבר שימש כמוצב צבאי וכיום הוסב לטובת התיישבות בודדים העוסקים בתיירות וחקלאות) נפנה מזרחה, כאשר במקביל נחל בהכנות למסלול הרכיבה העובר בשטחים פתוחים ובלתי מופרים אל מול הרי אדום. מכאן נמשיך ברכיבה לשדות החקלאיים של קיבוץ יהל ונפנה מערבה בחזרה לשטח הקיבוץ.

אתרים מרכזיים:

המסלול חולף על פני ארבעה אתרי מורשת בעלי ערך מוסף ומשמעותי אותם אסור להפסיד. 

מבצע עובדה – על מדרון הגבעה ממערב לכביש ניתן להבחין בשלושה סמלים "מצוירים" באבנים. משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"ח. הסמלים צוירו ככל הנראה על-ידי יחידות שהשתתפו  במבצע עובדה או זמן מועט לאחר סיום המבצע.

במבצע זה הגיעו חטיבת פלמ"ח נגב וחטיבת גולני אל "אום רשרש" שבמפרץ אילת. סמל גולני מתחדש מעת לעת על-ידי חיילי החטיבה במסגרת מרוץ גולני.

תצפית ע'רנדל – חווה חקלאית הממוקמת צפונית לקיבוץ יהל. החווה הוקמה על שרידי תחנת משטרה ירדנית ומאוחר יותר שמשה כמוצב צה"ל. שרידי אבני המייל מעידים כי הגבעה היוותה מפגש "דרכי הבשמים" ויש הסוברים כי ע'רנדל היא אחת מתחנות הדרכים במסעם של בני ישראל ביציאתם ממצרים.

בסמוך לגבעה נמצאת מצודה מהתקופה הרומית. מצודה דומה נחשפה בנאת המדבר ביטבתה.

גבול ישראל ירדן – הגבול הבין לאומי עם ירדן כפי שנקבע וסומן בשיחות השלום שנערכו בשנת 1994 בעברונה. הגבול בערבה נקבע לראשונה על-ידי הבריטים בשנת 1922 בין האמירות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן, לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. הגבול נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות, אימצו הצדדים את תוואי הגבול, אולם אזורי החקלאות שגלשו מזרחה צורפו לשטחי ישראל. בשדות של קיבוץ יהל ניתן להבחין כי הגבול פונה מזרחה ומקיף את השטחים החקלאיים.


מסלולים מאתגרים בין ארבעה אתרים מרכזיים והיסטוריים. צילום: נועה לוריא ועמית מילבט "אדרנלין

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: