אא

אביב הגיע פסח בא: המדריך השלם לשמירה על בריאותכם בחג

על רקע חג הפסח המתקרב מספקת מד"א מגוון הנחיות והוראות לשעת חירום. בין הדגשים המרכזיים: הרחקת חפצים ומזון העלולים לגרום לסכנת חנק, הצטיידו בכמויות מספקות של שתייה ביציאה לטיול והישמרות מפני חומרי ניקוי רעילים

| |

חוגגים ונזהרים. במד"א נערכים לקראת חג הפסח המתקרב ומציגים שורה רחבה של הנחיות לקראת שלבי טרום החג ומהלכו. בארגון מדגישים כי מדי שנה מטפלים צוותי מד"א בפגיעות המתרחשות במהלך הניקיונות לפסח, ההכנות לערב החג או במטיילים שנפגעו במהלך ימי החג עצמו. 

אם כן, מהן הסכנות המרכזיות בחג האביב הבא עלינו לטובה?

פגיעה מחומרי ניקוי

החשיפה הגדולה ביותר לחומרים הינה בזמן הניקוי והצביעה במגע עורי עם החומר או משאיפת אדים רעילים אשר עלולים לחדור לגופנו אף ימים ושעות לאחר החשיפה עצמה.

על מנת להימנע מהנזקים המדוברים יש להרחיק את חומרי הניקוי מהישג ידם של ילדים, לרשום ולסמן בבירור על גבי האריזה שמצוין בחומר ניקוי ולא מאכל, יש להקפיד על השארת חומר הניקוי והתרופות באריזתם המקורית. כן הקפידו להשתמש בכפפות ולנעול נעליים סגורות בעת ניקוי הבית. כך תמנעו מהחלקה וכוויות מחומרי הניקוי בכפות הרגליים. מומלץ לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית לאחר הניקוי.

במקרה של הרעלה חלילה יש לחייג מיידית 101 ולהזמין אמבולנס. במקרים של פגיעה בעיניים יש לשטוף אותן היטב עם מים זורמים בלבד ולא לשפשף. במידה ומתפתחת רגישות מוגברת המאופיינת בקשיי נשימה או נפיחות, יש להושיב את הנפגע ולחייג גם כן למוקד 101.

סכנת כוויות

במהלך האפייה, הבישול וביעור חמץ יש להרחיק את הילדים ולהשגיח עליהם בשבע עיניים, להניח אותם ולהתרחק ממקורות החום.

על מנת להימנע מהנזקים הצפויים יש להרחיק חפצים חמים ממקומות הנגישים לילדים (קומקומים, מיחמים, מגשי אפיה). בעת ביעור החמץ הרחיקו את הילדים וודאו שליטה על האש. בזמן "הגעלת הכלים" לפסח, יש להרחיק את הילדים הקטנים מקרבת דודי המים וכן קיימת סכנת כוויות קשות כתוצאה מנפילה למים או התזה של מים רותחים על הגוף.

בנוסף הקפידו "לסנן" את האוכל לפני ההגשה. זכרו כי גידים ועצמות מהווים סכנה לגוף זר, במיוחד בקרב ילדים. יש להקפיד על אכילה איטית ולעיסה מלאה (במיוחד של מצות) ולהימנע מנתינת פיצוחים לילדים מתחת לגיל 5 מכל סוג שהוא (אגוזים, בוטנים, גרעינים, שקדים, קשיו ועוד).

במידה והנפגע עולה חלילה באש יש לגלגל אותו על גבי חול/עפר, לשפוך עליו מים, לכסות את הנפגע באמצעות שמיכה רטובה (אין לכסות את הראש מחשש לחנק). במקרים של כוויות מקומיות יש להניח את האיבר הנפגע תחת מים זורמים ופושרים בלבד, וכן להרגיע את הנפגע.

סכנת חנק

במהלך ימי החופשה ובמהלך הערב עצמו, קיימת סכנת חנק ממזונות שונים. בהקשר זה, יש להרחיק חפצים ומזון העלול לגרום לחנק מהישג ידם של ילדים והקפידו לחתוך את האוכל לקוביות קטנות.

דרכי הטיפול בחנק כוללות: במידה והחולה מסוגל לדבר או להשתעל יש לעודד אותו להשתעל ולהתקשר למוקד 101. במידה והמצב חמור יותר והוא אינו מסוגל לדבר/להשתעל/נושם יש לבצע מלבד פנייה למוקד 101, גם בדיקה של חלל הפה וביצוע לחיצות ברום הבטן. במידה והנפגע אינו בהכרה יש להחל בפעולות החייאה ולבצע לחיצות (עיסויים) במרכז החזה. באם מדובר בילדים או תינוקות, ניתן להפוך את הילד ולטפוח קלות על השכמות.

יוצאים לטייל בחג? עלייה משמעותית במספר המטיילים הנפגעים

חג הפסח הבא עלינו לטובה מסמל מלבד המנהגים השגורים כמו ביעור חמץ, המצות והטמנת אפיקומן, גם את יציאת בני ישראל בהמוניהם לפתיחת עונת הטיולים ברחבי הארץ. בהקשר זה מדגישים במד"א כי נרשמה עלייה משמעותית בתקופה האחרונה במספר המטיילים והנפגעים.

על כן מבקשים במד"א מציבור המטיילים ומיטיבי הלכת להקפיד על מספר פעולות עיקריות אשר ישמרו עליכם בריאים ושלמים גם בחג החירות: תחילה מומלץ להיערך לטיול מבעוד מועד. הכוונה: הצטיידות מספקת בכמויות גדולות של שתייה (רצוי מים קרירים/קרים). הקפידו על לבוש הכולל מכנסיים ארוכים, כובע בעל שוליים רחבים, חולצות עם שרוול ארוך, נעליים סגורות (רצוי גבוהות) ובשום פנים ואופן לא סנדלים. אמנם לא מדובר בבגדים הכי נוחים לעונת האביב החמימה, אך היא זו שתגן עליכם מנזקי השמש ו/או בעלי חיים מזיקים בשטח.

בנוסף, על מנת להימנע משיזוף יתר, יש להצטייד בקרם שיזוף בעל מקדם הגנה גבוה. בימים חמים ובשהייה ממושכת בחוץ יש חשש מפני איבוד נוזלים וסכנת התייבשות, ולכן מומלץ שלא לטייל בשעות הצהריים החמות. כן הקפידו לטייל בשבילים מסומנים ולא לסטות מהם, לטייל תמיד לכל הפחות בזוגות ולהצטייד בערכת עזרה ראשונה.

ואחרי הכול, מערכת "פספורטניוז" מאחלת לכם חג פסח שמח וכשר! 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: