אא

יורם מוטעי: למשבר הכלכלי יהיו השפעות, שיתנו את אותותיהן בתקופה הקרובה

מנכ"ל קשרי תעופה, יורם מוטעי, בריאיון לכתב "פספורט", מציין כי עדיין "האפקט הוא לא דרמטי", כי החברה נערכת "כמו לשנה רגילה" ו- "תמשיך את הדרך החדשה, בה החלה לפני שלוש שנים".

Shutterstock Shutterstock
יורם מוטעי, מנכ"ל חברת קשרי תעופה, יושב במשרדו המרווח במשרדי החברה החדשים מול איצטדיון יד אליהו ונראה מאד מרוצה ממה שקורה בחברה, בה יש לו 10% בעלות. נראה שהשידוך עם קלאב 365 בבעלות רמי שביט עשה רק טוב לקשרי תעופה.

יורם, אתה כבר הגעת ל10% ממניות קשרי תעופה. איך אתה רואה כיום את מעמדה של קשרי תעופה בשוק התיירות והתעופה?
"בזה שקניתי את המניות הבעתי אמון בחברה. קשרי תעופה תמשיך להתפתח, תמשיך את הדרך החדשה, בה החלה לפני שלוש שנים. נכון שאנחנו נמצאים לפני תקופה מאתגרת. הנושא של המשבר הכלכלי הפוקד אותנו, יהיו לו השפעות שיתנו את אותותיהן בתקופה הקרובה. אנחנו כבר מרגישים את זה כיום. תודה לאל שזה קרה בחורף, בו במילא הפעילות התיירותית מועטת, מצומצמת. לכן האפקט הוא לא דרמטי. אנחנו נערכים מבחינת הסכמים והתנהלות שיווקית בהתאם, בצורה שתאפשר לנו לספק את הסחורה, אם המצב יסתיים ותתחיל התעוררות כלכלית מחודשת בשוק. מצד שני, אם המצב הזה ימשיך לשרור בכל שנת 2009, שיהיה לנו מענה הסכמי".

איפה אתה מציב את קשרי תעופה בשוק?
"אני מציב אותנו במקום טוב בצמרת. החברות האחרות לא ציבוריות כמונו. יש פרמטרים לבחינה. כמות יעדים, מחזור עסקי, רווחיות. אנחנו מרגישים שאנחנו במקום טוב בצמרת".

רוב העמיתים שלך ברחו מהבורסה. למה אתם מעדיפים עדיין להיות שם?
"כל אחד ברח מהבורסה מסיבותיו הוא. אנחנו מאמינים בשוק ההון, ואנחנו מאמינים שלקשרי תעופה יהיה עוד מה להגיד בשוק ההון. יש לנו עוד כוונה להיכנס לתחום בתי המלון ואנחנו נצטרך מימון לתחום זה. לכן חשוב לנו הציבוריות".

אתם מתכוונים לרכוש בתי מלון?
"כן, ביעדים שקשרי תעופה פועלת אליהם".

היה לכם מיזם משותף עם אפריקה ישראל שנפל?
"לא נפל. שיתוף הפעולה היה מוקצב לשנה. ברגע שנגמרה השנה, לאור המצב שאף אחד במילא לא רוכש כיום בתי מלון, הוא לא חודש. אנחנו ביחסים טובים עם אפריקה ישראל".

כמה בתי המלון היית רוצה לראות בבעלותכם?
"התשובה היא לא כמה בתי מלון אנחנו רוצים. העניין שלנו, שמפאת השמרנות לא רצנו וקנינו ישר בגלל שיתוף הפעולה. אנחנו נבחן כל מלון לגופו ונתקדם בהתאם ליכולות הפיננסיות, שיהיו לנו ובהתאם לתנאים הכלכליים, שיהיו בעולם ויאפשרו בכלל את הרכישה הזו. אין מטרה לאיקס בתי מלון. יש מטרה לרכוש בתי מלון שיהיו נכונים לפעילות של קשרי תעופה".

כשקלאב 365 רכשה את קשרי תעופה, היה חשש גדול בקרב סוכני הנסיעות. איפה עומד כיום שיתוף הפעולה ביניכם לבין סוכני הנסיעות?
"אני הבטחתי הבטחה מעל דפי עיתון זה, שקשרי תעופה ממשיכה במדיניות שלה בקשר האמיץ עם סוכני הנסיעות. אנחנו ממשיכים בקשר האמיץ הזה. יש גידול של מכירה לסוכני הנסיעות בקשרי תעופה, שנותן לנו את האמון מהצד השני לקשר הזה. הקשר האמיץ ימשיך להתקיים. זאת האסטרטגיה של קשרי תעופה, ואותה אנחנו שומרים מכל משמר, ולכן אנחנו גם לא רוכשים פעילות במשרדי נסיעות".

איך שיתוף הפעולה עם בעל הבית רמי שביט והמשביר לצרכן?
"רמי שביט משמש כיו"ר הדירקטוריון בקשרי תעופה, והוא נותן רוח גבית לפעילות בקשרי תעופה. ביום יום אין התערבות של המשביר בפעילות השוטפת של החברה. מבחינת שיתוף פעולה אופרטיבי, לאור העובדה שהיא מפתחת כרגע את הקבוצה, לקשרי תעופה יהיה מה לומר בקבוצה מבחינת נתינת שירותים לקבוצה וללקוחות הקבוצה גם בעתיד. נכון להיום שוקדים על פיתוח אמצעים חכמים כדי לעשות את זה. בכל מקרה כל המבצעים, שאנחנו נעשה ואנחנו עושים עם המשביר מידי פעם, עוברים דרך סוכני הנסיעות. כל הלקוחות במבצע מופנים לסוכני הנסיעות. סוכני הנסיעות הם כלי חשוב בשרשרת התיירותית במקצועיות וברמת השירות ללקוח הסופי".

אתה רואה את עצמכם רוכשים עוד חברה בענף התיירות והנסיעות?
"אם תבוא הצעה מחברה שיש לה ערך מוסף לקשרי תעופה, אנחנו בהחלט לא פוסלים זאת".

האם בעקבות המצב הכלכלי, בצעתם צמצומים ופיטורים בחברה?
"להיפך. לא היו פיטורים מלבד הצמצום הרגיל בין עונות החורף לקיץ. נכון להיום לא פיטרנו בגל זה עובדים. אנחנו בשיא העבודה לקראת העונה הקרובה. ברמות מסוימות אף תגברנו את כוח האדם שלנו. למשל, לקחנו את דותן נוי ומינינו אותו כמנהל מסחרי של דרך החופש. הגדלנו עלויות. אנחנו מאמינים שבשנת 2009 דרך החופש תקפוץ כיתה משמעותית עבור סוכני הנסיעות. כמות המוצרים שתהיה לסוכנים בשנה הקרובה, תהיה גדולה יותר, איכותית ומקצועית יותר, ותכסה, למעשה, את כל מה שקשור בתחום הטיולים המאורגנים היוצאים ממדינת ישראל. גם בנושא של ארצות הברית קלטנו עוד אנשים. פעילות בית אמריקה צוברת תאוצה בקשרי תעופה. כל שאר המחלקות של החברה, מחלקת הנופשונים, מחלקת אירופה, מחלקת תיירות פנים, ממשיכות באותו סדר גודל לייצר ולהביא מוצרים חדשים. אנחנו נערכים נכון להיום לשנת 2009 כמו לשנה רגילה".

האם יש יעדים חדשים שאתה מתכנן עליהם ב- 2009?
"יהיו יעדים חדשים, שאני לא יכול כרגע לדבר עליהם. בתחום הטיולים המאורגנים אנחנו מתכוונים להיות בגדול בכל דרום אמריקה והמזרח. למשל, סין שזוכה להצלחה גדולה בחורף עם מחירים אטרקטיביים. ביעדים הרגילים של קשרי תעופה, יעדי אירופה והים התיכון, אני מניח שיהיו גם קלאבים חדשים".

איך אתה מסכם מבחינתכם את 2008?
"היא הייתה שנה מאד מאתגרת, כששני האתגרים המרכזיים היו הדלק והדולר. התמודדנו עם דולר שיורד מ-4.2 לרמות של 3.2 בשפל שלו. דלק שמשתולל מרמות של 40-50 דולר לחבית לרמות של 150 דולר לחבית, כאשר אנחנו לא מצליחים לגבות את כל תוספות הדלק מהקהל. ברוך השם, גמרנו את השנה, יחסית לכל האתגרים שעמדנו בהם, יפה. אני רוצה לנצל את הבמה להגיד תודה לעובדים בחברה, שבאמת עברו תקופה לא פשוטה ועבדו קשה כדי לשמור על רמת השירות שהצבנו לעצמנו כדי להמשיך ליצור את המוצרים ויכולת התחרות של החברה בתנאים כלכליים חיצוניים לא פשוטים, ותודה מכל הלב לכל הסוכנים, שהחברות שלהם רבת השנים עם קשרי תעופה באה לידי ביטוי במיוחד בשנה כזו, שהיטו שכם וכתף והגדילו את מכירות החברה".

עברתם גם למשרדים חדשים ביד אליהו?
"המעבר למשרדים החדשים נתן לנו את היכולת ליישם את התוכניות שלנו לשנים הקרובות. יש יותר מרחב מחייה לאנשים. העבודה מתנהלת בצורה נעימה יותר. הצלחנו לבנות פה אופרציות חדשות, שלא יכולנו לקלוט אותן בשנים עברו. אפשר לראות את זה בתוצאות העסקיות של החברה, שגם בשנה כזו המחזור שלה גדל בצורה יפה. בתשעה חודשים המחזור היה גדול יותר מכל 2007. הרווחיות קטנה כתוצאה מהמשברים שתיארתי".

דבר אחד, אני בטוח, לא אהבת ב- 2008 - התבוסה שלכם באליפות הקט רגל של ענף התיירות לשטיח המעופף?
"לאייל קשדן, בשנה הראשונה שלו כמנכ"ל החברה, מגיעה מתנה יפה. אני מפרגן לו על הניצחון. אייל הוא מתחרה ראוי וטוב. הוא לא יריב מושבע. בכיף עם כל הפרגון".

אבל יש ביניכם תחרות. אם ניקח את המקבילה בתחום הכדורגל, כמו מכבי נגד הפועל ת"א בדרבי התל אביבי?
"לא. ממש לא. בדרבי יש רגשות של אהבה ושנאה. פה אין רגשות בין הגופים. יש תחרות שהיא בריאה, תחרות הוגנת".

אתה רו"ח בהשכלתך. החלטת ללכת עם התיירות?
"רו"ח וכלכלן בהשכלה. מספר שנים ניהלתי משרד רו"ח ותחום הכספים. תחום התיירות והתעופה מושך ומעניין אותי, משלב את היכולות הכספיות עם יכולות תיירותיות ושיווקיות, וזו בהחלט קומבינציה מעניינת".

מה מרגיע אותך?
"להיות עם המשפחה".

אתה מתעצבן בקלות?
"ממש לא. לא קל להדליק אותי. אני טיפוס שהכל מופנם בתוכו".

מה מעצבן אותך בענף?
"חוסר אתיות שקיימת בענף".

מה היית משנה?
"את היחס לענף. אני מתחיל דווקא בסוכן נסיעות, שנותן שירות והוא צריך לקבל עליו תמורה. בסופר אתה לא מתווכח עם הקופאית על מחיר המוצר. בענף הנסיעות הערכת המחיר של הלקוח מאד לקויה, ובסופו של דבר זה פוגע באיכות השירות והמוצר. צריך לשנות את ההערכה לשירות ולאיכות המוצר, ולא לבחון אותו רק דרך המחיר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: