יוסי פתאל: "אין לנו אפשרות לספוג את המצב הזה ואנחנו עומדים בפני קריסה"
בדיון בוועדה לפניות הציבור בנושא השלכות מצב החירום על ענף התיירות ציין יוסי פתאל "התחלנו לפטר, עשרה אחוז מהענף כבר בדרך החוצה", אורי סירקיס: "המערכת שלנו לא מאוזנת כי היא בנויה על ישראלים שיוצאים ותיירים שנכנסים ותנועת התיירים פסקה כמעט לחלוטין"
בדיון שקיימה הבוקר (שני) הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בנושא השלכות מצב החירום על ענף התיירות, אמר יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל: "אין לנו אפשרות לספוג את האירוע הזה ואנחנו עומדים בפני קריסה. לעניין צו 8, למרות שאנחנו לא חייבים על פי החוק, אנחנו סופגים את נושא ההחזרים של צו 8 על חשבוננו. התחלנו לפטר, עשרה אחוז מהענף כבר בדרך החוצה. על פי כל פרמטר אנחנו נמצאים על סף קריסה. 40 אחוז מההכנסה שלנו נמצאת בקיץ. זה לא קרה מאז קום המדינה".
הדיון הבוקר היה המשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר, לאחר שהתברר כי מילואימניקים רבים נדרשים להילחם גם כדי לבטל את חופשת הקיץ. מאחר ומקובל כי חופשה שמבוטלת ללא התרעה מוקדמת, מחוייב מזמין הנופש, בארץ או בחו"ל, לשאת בחלק מהעלויות וכן לשלם דמי הביטול, נאלצים מילואימניקים רבים לשלם על חופשה שאין ביכולתם לממש.
יוסי פתאל הוסיף עוד: "מצד אחד המדינה מתנערת ולא מכריזה על מצב חירום, ומצד שני באה אלינו ואומרת זה מצב חירום תתחשבו ותשלמו. אם הכסף לא נמצא אצלנו והעברנו אותו כבר ועכשיו אומרים לנו תשיב את הכסף. ליבנו עם מי שנמצא בחזית אבל לבוא אלינו ולבקש מאיתנו לשלם את הפיצויים אני לא מבין את זה. תתקנו את החוק ואנחנו נהיה הראשונים להשיב."
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר בדיון: "החברות נדרשות להוזיל את המחירים בצורה ניכרת, ובקביל בשל המצב הן יוצאות עם מטוסים לא מלאים. המערכת שלנו לא מאוזנת כי היא בנויה על ישראלים שיוצאים ותיירים שנכנסים ותנועת התיירים פסקה כמעט לחלוטין. אנחנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית. ירידה תלולה בשיעורי התפוסה, ואם לא די בכך שערו של השקל חזק וכיצואנים אנחנו מוצאים את עצמנו בשער חליפין נמוך כשכל ההוצאות שלנו הם שקליות.
אנחנו חברות פרטיות, ישראייר חילצה 750 נוסעים, בישראייר מגויסים 16 מתוך 44 טייסים פעילים. תארו לכם מה זה לקיים את כל הטיסות כסדרן ככה. אנחנו לא יכולים להיות הגורם שמפצה את כל הנוסעים, ננסה לבוא לקראת מגוייסי צו שמונה ולהחזיר את כספם.
ביקשנו מהמדינה שתעזור לנו, ביקשנו מהמדינה שתקטין את האגרות על ידי הנחה של 2500 דולר, כמו חברות זרות שלא ממריאות מטרמינל 3, את ביקשנו שיתאפשר לחברות הישראליות לשתף פעולה. מה שקרה כאן הוא שתוך שעתיים כל החברות הפסיקו את הטיסות, זה דבר שלא קרה מעולם, ומיד ביקשנו להיות מתואמים עם אל על וארקיע כדי לאחד כוחות ולמזער נזקים ונענינו בשלילה."
ח"כ דב חנין (חד"ש): "הבעיה הבסיסית היא שיש פה שני קווים מקבילים שלא יכולים להיפגש ואנחנו מעבירים מסר כפול. מצד אחד אנחנו באים לכל החברות ואומרים להם שוק חופשי, איש איש לגורלו, זה מסר של חברה קפיטליסטית. אבל בעת ובעונה אחת המסר השני אומר אחריות חברתית סולידריות וכו' הגיע הזמן שנחליט מה ההיגיון שמנחה אותנו. צריך לקבל החלטה ככנסת איך אנחנו חושבים שצריך להתנהל. אם אני הייתי חברת אל על לא הייתי מבין מה רוצים מחיי. אומרים לכו תביאו נוסעים שנתקעו בחול אנחנו ככנסת לא יכולים להעביר מסרים כאלה מבולבלים. המדינה צריכה להיכנס לתמונה. המענה שקיים היום הוא צר מידי ולא נותן מענה אמיתי והתוצאה היא הפניות שמגיעות לוועדה. צריך לייצר בחקיקה סוג של מנגנון ביטח לאומי חברתי שנועד למצבים של מלחמות כאלה או אחרות שבהם המדינה לוקחת אחריות."
עומר שלו, יועץ משפטי ומזכיר חברת אל על: "אל על אפשרה לבטל הזמנות לא רק למגוייסים אלא לכל מי שביקש. זה כרוך מבחינתנו בעלות משמעותית. לחברות התעופה נגרמו הרבה הוצאות נוספות בעברות האירועים, בתקופה שאמורה להיות שיא העונה שלנו וכחברה ציבורית נגרמו לנו 40 – 50 מיליון דולר ברבעון האחרון. זו חברה פרטית שלוקחת על עצמה משימות לאומיות. החילוץ מטורקיה הוא משימה לאומית, כמו קבלת נוסעים מחברת אחרות. העובדים שלנו, שלא גוייסו למערכה הצבאית, גוייסו למערכה האזרחית ועובדים יום ולילה. דובר פה על עזרה ליישובי הדרום ועסקים קטנים. גם עסקים גדולים צריכים סיוע. אפשר לסייע באין ספור נושאים, החל בארנונה אגרות וכו', תקציבים ליום שאחרי, עובדים שהתגייסו ואנחנו נאלצים לשלם שעות נוספות לאלה שלא. אנחנו חברה פרטית אבל אם מדינת ישראל או מי מטעמה שיוצא למשימות הסברה לא צריך לטוס בחברות זרות, הם צריכים להיות מבוצעים רק בחברות ישראליות"