אוגוסט שחור במלונות ישראל: צניחה דרמטית בלינות התיירים
השלכות מבצע "צוק איתן" הובילו לירידה של 38 אחוזים בכמות לינות התיירים בחודש אוגוסט האחרון ולנזק כולל בתקופת הקיץ של למעלה מ-330 מיליון שקלים לענף. מדובר בנתוני השפל החמורים ביותר מאז 2002. מנכ"ל התאחדות המלונות, שמוליק צוראל: "תקופה קשה"
זה היה צפוי ועכשיו גם רשמי. ירידה חסרת תקדים בכמות לינות התיירים בחודש אוגוסט החולף חושפת את היקף המשבר בו מצויה תעשיית התיירות הישראלית בעקבות מבצע "צוק איתן". המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות מדווחת היום (שלישי) על צניחה דרמטית בשיעור של 38% בלינות התיירים לעומת החודש המקביל אשתקד, לסך כולל של 482 אלף לינות סה"כ.
בגזרת לינות הישראלים נרשמו כ- 1.8 מיליון לינות - 6%+ עליה לעומת אוגוסט אשתקד. סה"כ נסגר חודש אוגוסט עם סך כולל של כ- 2.3 מיליון לינות תיירים + ישראלים - ירידה של 8% לעומת אוגוסט 2013.
ירידה נוספת נרשמה בתפוסת החדרים הארצית ב-15% לעומת אוגוסט אשתקד ועמדה על 62%. מאידך, מצבת חדרי המלון רשמה גידול בשיעור של 2% לסך כולל של 49,794 חדרים.
להלן התפלגות כלל הלינות (תיירים וישראלים) באוגוסט עפ"י איזורים:
ירידות נרשמו בכל אזורי הארץ, למעט עליות חריגות בטבריה וסובב כנרת עם כ- 282 אלף לינות (5%), בנתניה כ- 71 אלף לינות (12%) ובהרצליה: כ- 31 אלף לינות (17%).
לעומת זאת, ירידות נרשמו באילת: עם כ- 832 אלף לינות (3%-), במע' ירושלים: כ- 242 אלף לינות (26%-), בת"א: כ- 236 אלף (24%-), בים המלח: כ- 221 אלף (4%-), בנצרת: כ- 21 אלף (43%-) ובחיפה: כ- 54 אלף לינות (ללא שינוי).
מנכ"ל התאחדות המלונות, שמוליק צוראל, התייחס לנתוני השפל וסיפר כי "יולי ואוגוסט אמורים היו להיות תקופת שיא במלונות ישראל עם צפי לגידול של 15% בלינות התיירים לעומת אשתקד. תחת זאת, חווינו ירידות והפסד הכנסות של המלונות של כ-333 מיליון שקלים".
עוד הוסיף צוראל לשפוך אור על מצבו הנוכחי של ענף המלונאות הישראל וסיפר. "למעשה, נתוני לינות התיירים באוגוסט היו הנמוכים מבין כל חודשי אוגוסט מאז 2002, שנת משבר קשה בשיא תקופת האינתיפאדה. בתחום תיירות הפנים חל גידול בלינות הישראלים בשל אירוח תושבי הדרום בבתי המלון וריבוי המבצעים. אלא שאנחנו בתוך משבר. יום אחרי סוכות יעמדו בתי המלון בתפוסות נמוכות במיוחד. בספרי ההזמנות של בתי המלון - התמונה עגומה והמלונאים מתקשים לעמוד בתשלומים השוטפים.
אני קורא לממשלה ליישם ללא דיחוי את חבילת הסיוע לתיירות, ובעיקר את רכיב השיווק בתוכה, בכדי לצאת בקמפיין מקיף, שיאפשר לשרוד את התקופה הקשה הזאת ולשמור על מקום עבודתם של העובדים".