אא

המלונאים זועקים הצילו: מחסור חמור בעובדים

במשרד התיירות חוגגים את תחילת תהליך הדירוג והמדינה מתכננת להטיל על המלונות היטל מיוחד על העסקת פליטים, ומנגד המלונות סובלים ממחסור חמור ביותר בעובדים, "עשויות להיות לכך השלכות הרסניות", מזהירים המלונאים

בזמן שבמשרד התיירות חוגגים את התחלת תהליך הדירוג מתברר כי המלונות סובלים מבעיית כוח אדם חמורה ביותר, ואם המצב ימשך יתכן שלא יהיה בכלל מה לדרג.

בדיקת 'פספורטניוז' מעלה תמונת מצב עגומה מאד, לפיה הישראלים לא רוצים לעבוד בעבודות שמציעים המלונות ואין לכך כל קשר לשכר המשולם, שהוא כבר מזמן לא שכר מינימום. זאת לצד העובדה שבחוק ההסדרים לתקציב 2015, הממשלה אף רוצה להטיל מס מיוחד של 30% על העסקת פליטים במלונות.

בממשלה, כזכור, החליטו ללכת על פתרון בדמות העסקת עובדים מירדן. נראה שלנוכח היחסים המאד קרירים בין המדינות, שרק מתדרדרים, הפתרון הזה לא מעשי, כאשר המלונאים גם מעלים את הבעיה הביטחונית בהעסקת עובדים מירדן, נוכח המצב הגיאו פוליטי הלא פשוט באזור. "מי ייקח על עצמו את האחריות אם יקרה משהו?, אם יהיה עובד שמגיע כביכול לעבוד ובכלל רוצה לפגע, מי יבדוק את זה?", שואלים בכירים בענף המלונות.

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, מספר על המחסור בעובדים ברשת שהוא מנהל: "המצב בהחלט לא טוב. זאת כאשר אין אצלנו בכלל עובדי קבלן, אני לא מאמין בדרך העבודה הזו, לא איכפת להם מהמלון, אין להם מחויבות".

רביב מספר על מחסור בעובדים בתפקידים רבים בהם: "מלצרות, אחזקה, משק בית, כל עבודה קשה. הישראלים לא רוצים לעבוד בחדרנות, ניקיון שירותים, לא רוצים לנקות שטחים ציבוריים, רוצים להיות ישר מנהלים". רביב אף מציין כי אין פה כלל עניין של שכר.

מנגד רביב מציין את הכוונה להטיל היטל על העסקת פליטים: "המדינה לא רוצה זרים, כדי להעניש אותנו רוצים להטיל מס של 30%על כל עובד פליט מועסק, זה נזק לכל חברת המלונות בעשרות מיליוני שקלים, זה מטורף".

"צריך להיות להטוטן כדי להתגבר על המצב"
שמעון לוי, סמנכ"ל משאבי אנוש ברשת פתאל, רשת המלונות הגדולה בארץ, שמרגישה הכי הרבה את מצוקת העובדים, מספר על הבעיה בפתאל: "יש מחסור חמור מאד בעובדים, בניקיון, חדרנות, שטיפת כלים, במיוחד בים המלח ואילת. הישראלים לא רוצים לעבוד בעבודות אלה. אם פעם אמרו שזו בעיה של כסף, אז זה מזמן לא הסיפור. אנחנו משלמים כבר ממזמן 30 שקל לשעה".

לוי למעשה צריך להקדיש לא מעט מזמנו לעשות תמרונים כדי להתגבר על המחסור הלא פשוט הזה. הוא מספר כי בחודשי הקיץ העמוסים הוא אפילו דאג לנייד עובדים מטבריה לאילת, זאת כדי לעמוד בעומס ובמחסור. "אתה צריך להיות להטוטן, במלונות צריכים גם לראות שכל העובדים הזרים שמועסקים מגיעים לעבודה. ראינו כבר מה קרה כאשר הייתה את השביתה הגדולה של העובדים האריטראים".

לוי מסכים כי המצב הזה לא אידאלי: "זה בהחלט עלול בעתיד להשפיע על איכות הניקיון".

לוי אומר בגלוי לב כי אם לא יימצא פתרון למצב: "זה יכול לגרום לתוצאות הרסניות, ענף המלונאות לא יוכל לשרוד לאורך זמן בלי שיפתרו את הבעיה הזו".

על הכוונה להטיל מס על העסקת פליטים בענף המלונאות זועם לוי ואומר: "זו שערורייה פוליטית, זה מס לא נכון, לא ראוי. בעבר עודדו אותנו להעסיק אותם, פתאום יוצאים נגד זה. זה הפוך ממה שהמדינה רצתה בעבר. זהו נזק של הרבה כסף לענף המלונאות".

טליה בנאים, מנהלת משאבי אנוש רשת מלונות קראון פלזה, סובלת מבעייה דומה: "יש מחסור חמור מאד של חדרנים בים המלח, ת"א, אשקלון בנוסף למלצרים, קב"טים, שוטפי כלים".

בנאים מספרת שאפילו בונוסים כבר לא מושכים את הישראלים לעבודות אלה: "אנחנו משלמים 30 שקל לשעה, ומעניקים בונוסים יפים על התמדה, חבר מביא חבר, אבל גם זה לא עוזר".

בנאים מוסיפה עוד כי כעת גם הפליטים לא רוצים כבר לעבוד: "לקחו להם את נקודות זיכוי מס הכנסה שהיו להם, וכעת הפליטים כבר קמים והולכים. לא מוכנים לעבוד תמורת 5,000 שקל בחודש, זה כבר לא מספיק להם. למרות שמקבלים פנסיה מהחודש הראשון, קרן השתלמות אחרי שנתיים, נותנים את כל התנאים האפשריים, אבל אף אחד לא רוצה לעבוד כך". בנאים מספרת כי היא נאלצת להקדיש לא מעט זמן ומשאבים לגיוס כוח אדם.

אפילו מפוטרי 'מגבות ערד' אמרו לא למלונאות
ברשת מלונות טמרס גם מדווחים על אותן בעיות. ענת סטריק דהאן, סמנכ"ל שיווק ומסחר ברשת, מספרת כי ברשת פנו למפוטרים של מפעל 'מגבות ערד' שנסגר כדי לקלוט אותם במלון של הרשת בים המלח, אך לא זכו להיענות. "יש לנו בעיקר מחסור חמור בעובדים בים המלח, קשה מאד למצוא שם עובדים. הישראלים פשוט לא רוצים לעסוק בעבודות המלונאות השונות, ואין קשר לשכר שהוא יותר גבוה משכר המינימום", אומרת סטריק דהאן.

גם משיחות נוספות אותם קיימתנו עם גורמים נוספים עולה תמונת המצב הקשה, לפיה ישראלים לא רוצים לשמוע על עבודה במלונאות אם הם לא מנהלים, כאשר גם העובדים הזרים החלו לעשות בעיות. המנהלים לא מסתירים את החשש שרמת הניקיון והשירות בסופו של דבר עלולים להפגע, כאשר יש פחות עובדים, שמועברים ממקום למקום, מתחלפים. במקרים לא מעטים אף מנהלים בכירים במלונות עסקו בעבודות ניקיון בגלל המחסור החמור.

אז כדאי מאד שכבוד שר התיירות, עוזי לנדאו, יתעורר ויישב עם המלונאים כדי לבנות תוכנית רצינית לטווח ארוך כדי להתמודד עם הבעיה הזו.

מעניין אם החברה שמדרגת את המלונות בישראל ערה לבעיה הזו?

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: