אא

משבר תיירותי בירושלים: בתי המלון שוב בחזית

המתיחות הבטחונית ואירועי הטרור מחזירים את קברניטי התיירות לעשור הקודם. מנכ"ל התאחדות המלונות בבירה, אריה זומר: "ימים קשים עוברים עלינו. זקוקים להתגייסות הממשלה ולפעילות שיווקית ענפה". המשנה למנכ"ל רשת קראון פלזה, שי אסיה: "ההזמנות נפסקו"

||| |||

ענף במשבר. אחרי קיץ עגום עבור המלונאים הישראליים בדמות "צוק איתן" שגרם לפגיעה ניכרת בהזמנות ובביקושים ומעבר לכך להפסדים כלכליים משמעותיים עבור קברניטי הענף, מוסיפים אירועי הטרור האחרונים בעת האחרונה בירושלים להחמיר את מצבם. על רקע המציאות החדשה/ישנה התקבצו בכירי ענף המלונאות ובשיחה עם "פספורטניוז" התייחסו להתמודדות ולהשלכות המצב וכן לניסיונות לצמצום הנזקים שנגרמו.

"אנחנו נמצאים במלכוד", מבהיר אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בבירה בהתייחס למצב בו מצויים בתי המלון בעיר. "התמונות והמחזות הנשקפים בטלוויזיות לעולם לא משאירים הרבה מקום לספק ופוגעים בנו. אלו ימים קשים, ימים שקיווינו שלא ישובו אבל הם שוב כאן. זה כואב, אבל אין ברירה אלא לנסות ולהסתכל קדימה. הנושא השיווקי והתדמיתי הוא בעדיפות עליונה כעת, במטרה להראות בכל זאת לעולם שכדאי להגיע לירושלים. נקווה לימים טובים יותר".

גם בבתי המלון בעיר מזהים בתקופה האחרונה ובחודשים שיבואו כתקופה לא פשוטה בעליל. "האירועים האחרונים משפיעים על המלונאות הירושלמית ובתפוקות גדולות", מבהיר המשנה למנכ"ל רשת מלונות קראון פלזה, שי אסיה, שהוסיף. "אמנם בנובמבר ההשפעה פחותה כי חברות התעופה הזרות מערימות קשיים בכל הקשור לביטולי טיסות, אבל כשמסתכלים מעט קדימה עד פברואר אפילו נכון לעכשיו מורגשת עצירה כמעט מוחלטת של כניסת הזמנות חדשות".

עוד הוסיף אסיה לתאר את המצב וסיפר: "יש לנו במלון בירושלים כנס טכנולוגיה גדול שאמור להתקיים בינואר. מאז החלו הפיגועים מספר המשתתפים בו ירד ב-20 אחוזים. הקיפאון מורגש ועל מנת למזער נזקים חשוב שהממשלה תצא בקמפיין שיווקי מיוחד לירושלים ולחו"ל, לפנות אל הסוכנים ולסבסד חבילות תיירות ועוד שלל פתרונות נוספים שנועדו להגיע בסופו של יום ללקוח הקצה שמגיע לירושלים".

רפי בארי, סמנכ"ל השיווק והמכירות ברשת דן, התייחס אף הוא להתפתחויות בעיר. "מלונות ירושלים מרגישים פגיעה הן במספר האורחים בפועל במיידי והן בהאטה של כניסת ההזמנות העתידיות. לגבי תיירות נכנסת יש היסוס בשוק שניכר גם לעונת החורף".

לדבריו, הרשת פועלת באופן נמרץ במטרה לספק הצעות אטרקטיביות לקהל הנופשים והמבקרים בעיר, כך למשל במהלך משולב עם משרד התיירות וסיטונאים מארחת הרשת כמות גדולה של עיתונאי תיירות מהעולם וסוכני תיירות, תוך מאמץ להציג בפניהם את "הפנים השקטות ומסבירות הפנים של ירושלים וישראל".

נזקי האירועים הביטחוניים לבתי המלון בירושלים - "חצי שנה לכל הפחות"

"ללא שום ספק, העיר ירושלים נמצאת כיום במוקד הלהבות והמלונאים הם אולי הראשונים שמרגישים זאת", מבהיר מנכ"ל התאחדות המלונות, שמוליק צוראל שמציג את המצב העגמומי הקיים כיום בעיר הבירה עבור תיירנים ומלונאים כאחד. "המראות שמצטלמים בכל העולם לא עושים לנו טוב, וזאת עוד בלשון המעטה. אם ראש עיריית ת"א או פ"ת מפסיקים טיולי בתי ספר לירושלים, כיצד נוכל לשכנע תיירים זרים לפקוד אותה".

לדברי צוריאל: "הבעיה התיירותית כיום בירושלים מחייבת טיפול מעמיק מן השורש. דרוש קמפיין הסברתי ממושך שנועד להחזיר את הביטחון לעיר עד כמה שניתן. לצערי, חזרנו לימים אפלים מאוד של האינתפיאדות. כעת יש לפנות באופן יסודי ולעבור בין הפלחים באוכלוסיה. זה לא דבר שיקרה בין לילה, אבל חייבים לעשות משהו על מנת למזער את הנזק שנגרם כאן ויפה שעה אחת קודם".

ובכל זאת, כיצד מצליחים להתמודד עם המציאות הביטחונית ומגייסים תיירים ונופשים לעיר?

"כל פיגוע יוצר גל תקשורתי חסר תקדים בהשפעתו על התיירות והמלונאות באזור בו הוא מתרחש. אני יכול לומר שמבחינת ירושלים, השלכות האירועים האחרונים יגרמו נזק של חצי שנה לפחות, זאת במידה וישמר השקט מעתה ואילך לאורך תקופה. למעשה, למעט התיירות העסקית לתל-אביב כיום אין לנו כמעט מה למכור לעולם. התיירות הצליינית שהיא הנכס העיקרי שלנו בירושלים מנוטרלת בינתיים וזה משהו שיהיו חייבים לתת עליו את הדעת".

למי אתה מתכוון?

"העיניים שלנו ושל כל מי שעוסק במלונאות ותיירות בירושלים, נשואות כעת לממשלת ישראל. היא חייבת לעשות סדר ופרט לשמירה על השקט ובטחון התושבים, גם לסייע במאמצי השיווק של העיר הן לשוק המקומי והן לשוק הבינלאומי. יש למצב הנתון השפעה על כל הענף, בין אם מארגני תיירות, מורי דרך, סוכני נסיעות וגורמים נוספים. חייבים לאחד כוחות בנושא הזה".  

אגב, התאחדות המלונות מתכננת לאות הזדהות עם העיר ירושלים והתקופה האחרונה לקיים את הכנס השנתי של ענף המלונאות באחד מבתי המלון בעיר. "הדברים עדיין לא סגורים, אבל בגדול חשוב לנו לשדר בימים אלו תמיכה בירושלים. זה המקום לקרוא לכל גוף ציבורי או פרטי המקיים כינוסים לערוך אותם בירושלים. זה הזמן לאותת על סולידריות ותמיכה בעיר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: