"העובדה שלא נפל אפילו טיל אחד בנתב''ג מתוך 4000 ב"צוק איתן" איננה עניין של מזל"
כך אמר מנהל נתב"ג, שמואל זכאי במהלך כנס התעופה האזרחית הבינלאומי של מכון פישר ורת"א. עוד הוסיף: "אין נמל תעופה אחד בעולם המערבי שהיה צריך להתמודד עם סוג כזה של איום". קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל: "המדינה יכולה לעשות הרבה יותר בתמיכה בסקטור התעופה"
כנס התעופה האזרחית של מכון פישר ורת"א התקיים היום (שלישי) במעמד בכירי ענף התעופה בישראל.
במהלך הכנס שמתקיים במכון פישר בהרצליה התבטא מנהל נתב"ג, שמואל זכאי תוך התייחסות ארוכה לנושא מוכנות השדה להיערכות ביטחונית בדגש על איום הטילים במהלך מבצע "צוק איתן".
"העובדה שבמהלך המבצע ירו 4000 רקטות על מדינת ישראל, מתוכן עשרות רקטות לכיוון נתב"ג, ושום רקטה לא נפלה בשטח השדה ולא השביתה את נמל התעופה בן גוריון איננה עניין של מזל. קדמה לכך הכנה ארוכה ויכולת מקצועית גבוהה של כל העוסקים במלאכה", אמר זכאי בפתח דבריו.
הוא הוסיף וציין כי "אין נמל תעופה אחד בעולם המערבי שהיה צריך להתמודד עם סוג כזה של איום ובטח לא כזה שהצליח לקיים פעילות תעופתית כשבצד השני יש ארגון שמכריז בגלוי שמטרתו לנתק את ישראל מהעולם. סגירת נתב"ג יכלה להיות הישג משמעותי לחמאס והעיניים היום נשואות לנתב"ג לא רק במדינה, אלא בעולם כולו.
נתב"ג איננו מתקן צבאי. כשיש מבצע או מלחמה צריך לשמר את השמיים המסחריים של מדינת ישראל וממנה פתוחים, ולשמור על רמת שירות גבוהה. במהלך המבצע קוים קשר רציף עם 110 חברות תעופה בינלאומיות והנהלותיהם בחו"ל. אלה קיבלו עדכון מבצעי-תפעולי ושקיפות מלאה מדי יום. זה כמעט בלתי אפשרי להסביר למי שחי בחו"ל איך משמרים סביבת תעופה אזרחית בטוחה במציאות בה יורים עלינו רקטות. הפעילות התעופתית התקיימה תוך מציאת איזון נכון בין תעופה אזרחית לבין ההגנה על מרכזי אוכלוסין במדינת ישראל".
מי שעוד נכח בכנס גם היה גם מנכ"ל יאט"א ישראל, קובי זוסמן שהתייחס לנושא הצורך בתמיכה של המדינה בענף התעופה ואמר: "ההתפתחות של נושא התעופה היא קרדינלית, זה נושא רגולציה, יש לה הצלחה פנומנלית להתפתח, אנחנו לא נגד רגולציה, היא טובה כל עוד היא הגיונית וסבירה. חברות תעופה בעולם כן מפתחות וצוברות ערך פיננסי גדול, שם הרגולציה שפויה. האם המדינה צריכה לפקח על מחירים? לטעמנו לא. זה לא מועיל, זה רק מאט את ההתקדמות.
האתגר של התעשיה הוא יצירת סטנדרטים, בקרקע, באוויר, באופן שהטייס הולך, באופן שחברות התעופה מעבירות את הכסף, מוכרות את הכרטיס ועוד. זו תעשייה שעתירה בהוצאות ותהליכים, אם מדברים על התקדמות, ככל שהתהליכים פשוטים וזולים, כך היכולת להתמודד לאורך זמן. מבחינת התעופה בישראל לטעמנו, המדינה יכולה לעשות הרבה יותר בתמיכה שלה בסקטור התעופה".
שמואל זכאי: "סגירת נתב"ג יכלה להיות הישג משמעותי לחמאס"