אא

השנה שהייתה: הסיכום של רוני פיבקו

התרסקות בכמות התיירים הרוסים, הקיבעון באילת ועד לרקטה שבנס לא פגעה במתחם מלון הרשת בעיר. מנכ"ל קלאב הוטל ומ"מ נשיא התאחדות המלונות מסכם את השנה שהייתה ומביע אופטימיות חרף כל הקשיים באשר לעתיד ענף המלונאות. "מאמינים בפוטנציאל השוק שלנו"

| |

על רקע שנת 2014 המסתיימת והרפורמה ברשת מלונות קלאב הוטל תפסנו לראיון את רוני פיבקו, מ"מ נשיא התאחדות המלונות ומנכ"ל רשת קלאב הוטל, שבשיחה עם "פספורטניוז" פותח את הלב אודות השלכות מבצע "צוק איתן" ובעיקר מייחל לעתיד טוב יותר.

"אנחנו מסכמים שנה שהתחילה נהדר והסתיימה בצורה הפוכה לחלוטין", פותח פיבקו את הראיון עימו בהתייחס למבצע "צוק איתן" שטרף את הקלפים בכל הקשור לנתוני כניסות התיירים והלינות במלונות ישראל. "אחרי 2013 שהייתה השנה הטובה בתולדות הענף מאז הקמת המדינה, ופתיחה יוצאת דופן של 2014 המבצע גרם לפגיעה קשה ממנה עדיין לא התאוששנו. ערים כמו ירושלים שבנויות על תיירות צליינית ודתית ספגו מכה קשה, אילת נמצאת בירידה, כאשר רק בת"א בזכות התיירות העסקית ממשיכים העסקים כרגיל".

ואם זה לא מספיק, פיבקו מתייחס לצרה נוספת שנפלה על הענף, הפעם בדמות המשבר ברוסיה שמעיב על כמות התיירים הפוקדים את ישראל, בדגש על העיר אילת. "הצניחה של הרובל היא בעיה קשה עבורנו. הקהל הרוסי שהיה רגיל לבוא בהמוניו ובכמויות של 300 אלף תיירים באילת, צפוי להיחתך בחצי בכמות המבקרים השנה. התיירות הזו בולטת בעיקר בחורף, כאשר ברוסיה קר, כך שאנחנו צפויים להרגיש את הפגיעה הזו בחודשים הקרובים".

נשמע פסימי מאוד. יש בכלל מה לעשות בנידון?

"ההתמודדות היא בהשמת דגש על תיירות פנים ועל הקהל המקומי. בהיבט הזה המשבר עם טורקיה סייע לנו, כיוון שמשפחות וועדי עובדים זנחו אותה לטובת נופש באילת, ים המלח, טבריה ובאזורים נוספים בארץ. בנוסף, מה שמסייע להתאושש הם קיום כנסים. אנחנו משתדלים לקיים כנסים גדולים באילת, ירושלים שמביאים הזמנות לחדרי מלון ועוזרים בצורה מסוימת לחפות על הבעיות האחרות.

קיבלנו גם הבטחה מממשלת ישראל שתקציב לנו 50 מיליון דולר לשיווק יחד עם החזר הוצאות שיווק, ועלויות נוספות שיוכרו לטובת החזרת התיירות והמלונאות הישראלית לתלם. בכלל, העולם התרגל לחיות בטרור. אנשים כבר לא מפחדים כמו בעבר. כולי אמונה כי יחד עם התבססות של קהלים "שבויים" אוונגליסטים ופתיחת לדוגמא של השוק הסיני בעל הפוטנציאל העצום תאפשר לנו להתמודד היטב עם המכות שספגנו בעת האחרונה. איך אומרים - כשאלוהים סוגר דלת הוא פותח חלון".

מה שקורה באילת

בכובעו הנוסף של פיבקו לצד עבודתו בהתאחדות המלונות, מנהל האחרון את רשת מלונות קלאב הוטל המונה נכון להיום את מלונות קלאב הוטל וקלאב אין אילת וקלאב הוטל טבריה. לפני מספר חודשים התקבלה בכנסת חוק המאפשר לבעלי היחידות המסורתיים במלונות הרשת להחזיר את היחידות ללא צורך בתשלום פיצוי. התוצאה: החלטת הרשת לקיום רפורמה רחבת היקף.

"נאלצנו לבצע מהפכה של ממש", מתייחס פיבקו למציאות החדשה שנכפתה עליו. "הפכנו בין רגע למלונאים גם במחשבה וגם באופן הפעולות בשטח. כך הפכנו את מלון טבריה למלון הכול כלול, הן ברמת המזון, בידור ועוד. באילת הענקנו 2000 ארוחות בוקר וערב כל יום, שדרגנו את הלובי והספא יחד עם הקמת טרקלין עסקים לתפארת. וזאת יחד עם עבודה סיזיפית למשיכת קהל לטובת קיום כנסים במלון באילת שיכול להכיל למעלה מ-500 איש.

נושא נוסף עליו נותן פיבקו את הדעת כמלונאי בכיר וותיק בענף טמון בהיבט הקיבעון של העיר אילת, אשר בשנים האחרונות נדמה כי נעצרה. מלונות חדשים אינם נבנים ואילו המחירים רק ממשיכים להאמיר בקצב עולה. "משרד התיירות שכר לפני כמה שנים את חברת ארנסט יאנג שפירסמה דו"ח שקטל באופן גורף את אילת", אומר פיבקו. "הטענה בדו"ח הייתה שהשמש לא מספיקה וכי העלויות להגיע לאילת יקרות מדי. אני מחזיק בדעה יחד עם חברים נוספים שאילת חייבת להתפתח על מנת למשוך אליה עוד ועוד תיירים. בין אם זה יהיה מרכז כנסים גדול, שת"פ אזורי בדמות טיולים משותפים למצרים וירדן או אפילו קזינו - אילת צריכה לעבור מתיחת פנים, אין בכך ספק".

ובכל זאת, הטענה בקרב רבים היא שאילת פשוט לא מצליחה להתרומם. מדוע?

"הסיבה מרכזית לכך היא שפשוט אין מספיק עובדים. חסר ישראלים שמוכנים להגיע ולעבוד במלונות בעיר, כיוון שהשכר לא מתגמל מספיק. נלחמנו במשך תקופה על מנת להביא עובדים מירדן או מצרים. זה מכבר קיבלנו אישור לגייס עובדים מירדן, אולם הבעיה היא שהגבול נסגר בשעה 20:00, ולעובדים אסור לישון בתוך ישראל, מה שמערים קשיים. באופן אישי כבר נפגשתי עם השגריר המצרי בנושא, אבל בינתיים הכול עוד בגדר דיבורים".

אפרופו אילת. מלון קלאב הוטל בעיר, השייך לרשת עליה ממונה פיבקו אמנם לא לקחה חלק במהלך מבצע "צוק איתן", אך בכל זאת ספגה רקטה שנורתה מסיני ונחתה באחד הלילות שבתוך המבצע בסמוך לכניסה למלון. "זה היה נס לא נורמלי", מעיד פיבקו. "הרקטה פגעה ממש במתחם הכניסה ושרפה 3 מכוניות. אם חלילה היא הייתה פוגעת חצי מטר הצידה במצבור הגז ששהה שם או חצי מטר אחורה בבניין, התוצאה הייתה יכולה להיות שונה לחלוטין. מה שמדהים הוא שפרט לאורח אחד אף אחד לא ביטל. לצערנו, למדנו לחיות עם הסיטואציות הללו. היה לנו מזל גדול".

ובנימה אופטימית זו. כיצד תיראה 2015 בענף?

"ההתחלה לא מיטיבה עם המלונאות והתיירות הישראלית, עקב ירידה בהיקף התיירות הנכנסת. אם נדע להשקיע את הכספים שהובטחו לנו על ידי משרד האוצר ומשרד התיירות לאחר המבצע יחד עם הזיכרון הקצר של האדם ובתקווה שלא תהיינה הפתעות בצד הביטחוני, אני מאמין ש-2015 תהיה טובה לפחות כמו 2014".


אילת. המשבר ברוסיה צפוי לתת את אותותיו על העיר הדרומית. צילום: דפנה טל, באדיבות משרד התיירות

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: