אא

יוסי פתאל :״היו ניסיונות להתנכל לעזיבה שלי באמצעות פוליטיקה נמוכה״

בערב גאלה חגיגי, שהתקיים אמש במלון קראון פלזה סיטי סנטר, הצדיעה קבוצת 'פספורט' לענף התיירות על כל מגזריו, העניקה אותות הוקרה לחברות התיירות, המלונאות והתעופה, שדורגו במקומות הראשונים בסקר השנתי PASSPORT AWARDS, ונפרדה מפתאל ועמי אתגר, הראיון המלא בגיליון פספורט המופץ היום

| |

בערב גאלה חגיגי, שהתקיים אמש במלון קראון פלזה סיטי סנטר, הצדיעה קבוצת 'פספורט' לענף התיירות על כל מגזריו, העניקה אותות הוקרה לחברות התיירות, המלונאות והתעופה, שדורגו במקומות הראשונים בסקר השנתי PASSPORT AWARDS, ונפרדה מיוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, ומעמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, הפורשים מתפקידיהם לאחר שנים רבות.

באירוע הגאלה השתתפו כל ראשי ובכירי תעשיית התיירות הישראלית על כל ענפיה, נהנו מהתרועעות חברתית באווירה נעימה, מטקס הענקת האותות והברכות, מארוחת ערב מגוונת ומשובחת מבית היוצר של מלון קראון פלזה, ומהגיליון החגיגי של 'פספורט', שסיכם את סקר PASSPORT AWARDS. להלן קטע מראיון הפרידה מיוסי פתאל. הראיון המלא ותוצאות מקיפות של הסקר בגיליון 'פספורט' המופץ היום. יוסי פתאל, שסוגר 17 שנים כמנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, החליט לעזוב את התפקיד הכל כך תובעני, המלווה במאבקים בלתי פוסקים ובהתמודדויות יום יומיות לא פשוטות. פתאל הפתיע את הכול, כשהחליט לעשות מעבר באותו בניין, ברחוב ביאליק 12 בת"א, לעבר לשכת מארגני תיירות נכנסת, והיו אף כאלה שנפגעו מהצעד של פתאל. בראיון מיוחד ל'פספורט' פתאל מסכם תקופה, מדבר על הרגעים הקשים, על ההצלחות, על מעמדה של ההתאחדות, על עתיד הסוכנים, על התפקיד החדש והעבודה הצפויה לצד שמואל מרום, וגם על מחליפו איל סלוק.

יוסי, איך אתה מסכם את 17 השנים כמנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות?

"קשה לסכם, ואין לי שורת מחץ . 17 שנים זו תקופה ארוכה, שאין קשר בין תחילתה לסופה. השוק (וגם אני) שונים לחלוטין מהיום, בו התחלתי בתפקיד, שונים עד כדי כל שלא ניתן לסכם מכיוון שמדובר בכמעט עולמות שונים. לדוגמא, כאשר הגעתי לתפקיד, כל ציוד המחשבים במשרדים היה בבלעדיות ושייך לחברת אל על. אסור היה להתקין תוכנה עצמאית או להתקין מדפסת, שהיא לא מדפסת סיכות תקנית של חברת אל על. רק לחשוב על המציאות ההיא מול מה שקורה היום, מסביר למה לא ניתן לסכם. אפשר להגיד בהכללה שאנחנו חיים בשוק שמשתנה ללא הרף, עד כדי שלא ניתן לחבר בין מה שהיה למה שעכשיו. לצערי, אנחנו לא משכילים להשתנות באותו הקצב. היה מעניין. אף לא רגע דל אחד. ההתפתחות שינתה גם את התפקיד שלי ואת תפקידה של ההתאחדות. מהרבה בחינות ההתאחדות מהווה כיום חדר מיון למשברים ענפיים ומספקת פתרונות זמניים או יוזמת תהליכים להתמודדות עם המשברים והמציאות החדשה, שחברי ההתאחדות צרכים לעבור אותה".

האם כאשר נכנסת לתפקיד חשבת שתהיה בו כל כך הרבה שנים?

"לא תכננתי את זה. אחת מהסיבות המרכזיות שנשארתי הייתה, שהתפקיד כיום, כפי שאמרתי, כל כך שונה ממה שהיה, שאני מרגיש שבפועל התקבלתי מאז ועד היום לכמה מקומות עבודה" . מה הסוד שהחזקת מעמד לצד כל כך הרבה יו"רים: מוסיק בריקמן, מיור כספי, איזי מדם, קובי קרני? "זה קל. כל היו"רים התעסקו נטו בעיות שעל הפרק והרבה פחות בפוליטיקה אישית, כפי שהיה יחסית כאשר התחלתי את התפקיד. ההתאחדות התמרכזה כגורם מרכזי מקצועי נטול פניות ואינטריגות. העובדה הפשוטה שאין היום מחנות בהתאחדות. יש פעילים יותר ופעילים פחות, אבל המחנאות לא קיימת. הבעיות היום גם מורכבות ורוחביות ואינן מותירות מקום לעניינים שאינם מקצועיים".

מה הרגע הכי משמעותי לדעתך שהיה במהלך כל השנים?

"מכיוון שלא צף מיד רגע כזה, כשאני חושב על זה, כנראה שלא היה רגע אחד. היו הרבה רגעים. רגע בהתאחדות זה בעיקר משבר, וכאלו לא היו חסרים. הענף שלנו יודע אין סוף איומים מחוץ לארץ והתקפה חסרת רסן של רגולציה. גם במחשבה שנייה לא עולה רגע אחד כזה בראשי". מה גולת הכותרת מבחינתך? "לא היה לי רגע משמעותי שהיה גולת כותרת. אולי גולת הכותרת היא שנשארתי כל כך הרבה שנים בתפקיד. נהניתי מאוד מהאינטנסיביות, ואני שמח שלא רצו שאעזוב, אלא בחרתי ללכת בעצמי".

מה היה הרגע הכי קשה?

החקירות אצל הממונה על ההגבלים עסקיים? "דווקא לא. הייתי מוטרד מאוד, אבל גם בטוח שזה ייגמר בטוב, וגם אמרתי זאת לאורך הדרך בישיבות ההנהלה. בסוף היום הראשון של החקירות שאלתי את מנהל אגף החקירות ברשות, אם ההתאחדות צריכה לקחת איש יחסי ציבור. הוא ענה לי שזה אפילו לא עולה על דעתו. למחרת הייתה כתבת שער במוסף הכלכלי של הארץ. אחרי יומיים הייתה כתבת פרופיל על מנהל אגף החקירות, ולקראת סוף אותו שבוע הייתה כתבה, שהכתירה את החקירה כעימות ביני לבין הממונה על ההגבלים העסקיים ושמו תמונות שלנו אחת מול השנייה. לאחר מכן אסרו עלינו את הקשר עם היועצים המשפטיים שלנו, שהיו רלוונטיים לחקירה, בטענה שהם גם אמורים להיחקר. כמובן שהם לא נחקרו בסוף. כבר אז הבנתי שמה שמניע את החקירה הזאת הם מניעים זרים ומעורבים בה חוסר הבנה וגם מידה בלתי מבוטלת של חוסר תום לב. את החקירה הראשונה הניעה תלונה קנטרנית של חברת תעופה שהורידה עמלות. כולם יודעים באיזו חברת תעופה מדובר. לאחר שלא מצאו כלום בנושא המאבק בהורדת העמלות בניגוד להסכם יאט"א, עברו לנושא שער הדולר והפרסומים הפומביים של ההתאחדות לחברים בעניין שער הדולר בזמן המשבר הגדול. חקירה שנסבה על כמה חוזרים ענפיים שהופצו גם לעיתונות. גם החקירה הזאת הסתיימה בלא כלום. לא אכחיש. התאכזבתי מאוד כאזרח שכך מתנהלת המערכת, שאמורה לנהל את המדינה. גם המפגש עם מערכת בתי המשפט בעניין התביעות שההתאחדות יזמה היו מאכזבות בלשון המעטה על הדרך והרמה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: