המירוץ למיליון: סיפורה של רשת המלונאות הגדולה בעולם
רשת מריוט שהחלה את דרכה לפני כ-80 שנה כדוכן בירה שחורה בוושינגטון, צפויה לחצות עד סוף 2015 רף חסר תקדים של מיליון חדרים. 18 מותגים ייחודיים, אירוח כנסים מן השורה הראשונה, עיצוב מוקפד ונוכחות ערה בכל יבשות העולם, הופכים אותה לאימפריה
תעשיית המלונאות העולמית חווה בשנים האחרונות תור זהב יוצא דופן.
מלונות פאר ויוקרה הנפתחים בקצב מסחרר, ובמקביל אליהם גם מלונות בוטיק ייעודיים בעלי מחירים אטרקטיביים, המובילים למגמת עלייה מתמדת בכמות הנופשים והאורחים המבקרים במלונות מדי שנה. כאשר מדברים על אותה מגמה חיובית, אי אפשר שלא להתייחס לרשת המלונות מריוט, מי שנחשבת כיום לאימפריית מלונאות ומי שתשלים עד סוף השנה את התבססותה בפסגת הענף העולמי, בכל הקשור לכמות בתי מלון וחדרים.
נפתח קצת היסטוריה. רשת מריוט החלה את דרכה לפני למעלה מ-80 שנות פעילות בוושינגטון, ארה"ב, ע"י ג'ון וויליארד מריוט. האחרון החל את עסקי האירוח בעזרת דוכן בירה שחורה שהציב בדרכים ונועד לשרת את נהגי המכוניות הפרטיות בכדי להרוות את צימאונם. מריוט היה משוכנע שהקיץ החם והלח של וושינגטון די.סי מצריך מקומות שיגישו משקה קר. ובכל זאת, סביר להניח כי גם ג'ון לא צפה לימים את הפיכתו של העסק הזעיר לאימפריה בקנה מידה עולמי כמריוט. עסקי המשפחה אגב, שאגב הינה משפחה מורמונית הדוקה, התפתחו בהמשך גם לחברת קייטרינג ורק לאחר מכן החלה משפחת מריוט לעסוק במלונאות.
המלון הראשון נפתח, כמו גם דוכן הבירה, בוושינגטון והחל אט אט בתהליך התרחבות רחב היקף, זאת לאחר שביל שב ממלחמת וויטנאם והשתלב בעסקי המשפחה. מאז למעשה הכול היסטוריה, כאשר על פי ההערכות עתידה לסיים מריוט את שנת 2015 עם למעלה ממיליון חדרים ברחבי העולם, ביותר מ-5000 מלונות וב-80 מדינות ברחבי הגלובוס, לצד סך כולל של קרוב לרבע מיליון עובדים בכל יבשות העולם.
כאשר בוחנים כיום את רשת מריוט, הרי שמדובר (יחד עם הילטון) לא רק ברשת הגדולה ביותר בעולם, אלא כמי שהצליחה להחדיר כמעט לבדה סטנדרטים של איכות, יוקרה, עיצוב והכי חשוב חוויה מלונאית יוצאת דופן לאורחיה.
אחד ממלונות הכנסים ממותג "גיילורד" של הרשת - "כנסים הם שם נרדף למריוט"
התרחבות היא לא מילה גסה
בשנים האחרונות קיבלו ברשת החלטה אסטרטגית הדוגלת בפיתוח המערך הבינלאומי בצורה משמעותית. התהליך שהתפרס על פני מספר שנים, ונמשך גם ב-2015, כולל בתוכו רכישה של רשתות מלונות בולטות, כמו פרוטאה (Protea) באפריקה עם 160 בתי מלון (פועלת בעיקר בדרום אפריקה וגם במזרח היבשת), דלתא (Delta) בעלת 40 בתי מלון בקנדה, רשת גיילורד הייעודית לכנסים (כוללת מספר מלונות בארה"ב, כ"א מציע למעלה מ-3000 חדרים) אשר לצד מותגים נוספים מעמידים את מותגי הרשת על מניין מרשים של 18 במספר. ברשת מספרים כי תהליך הרכישה היה סלקטיבי, כאשר הכוונה הייתה להגיע לשליטה בשוק הכנסים הבינלאומי. "קיימת ההבנה כי חדר כבר לא מספיק ויש צורך לנסות ולייצר ערך מוסף. כנסים וקבוצות הם שם נרדף כיום למריוט, ולא בכדי", מספרים שם.
מותגים נוספים ומרשימים של הרשת הם מוקסי (MOXY), המציג קונספט של בתי מלון בניחוח צעיר. במסגרת בתי המלון הפעילים בערים המרכזיות באירופה, נעשה שיתוף פעולה עם חברת איקאה, שכלל בין היתר אלמנטים אטרקטיביים הפונים לדור המילניום, כמו לדוגמא שקעי USB רבים בחדר, אינטרנט אלחוטי חופשי, היעדר ארון בחדר (מתלים בלבד), צ'ק אין וצ'ק אווט דרך אפליקציות, אזורים דיגיטליים ברחב המלון ועוד שלל רעיונות נוספים. בנוסף, רכשה מריוט לפני שלוש שנים את רשת AC הספרדית, רשת מעוצבת בדרגת 4 כוכבים הדוגלת בעיצוב מוקפד, צעיר ובעל קונספט אורבני-מודרני. הגדול שבמלונות הללו ממוקם בקופנהאגן, וכולל למעלה מ-1400 חדרים.
ואם זה לא מספיק, ברשת נעשה גם פיתוח של מותגים נוספים, כמו למשל מלונות יוקרה מעוצבים בשיתוף המעצבים המובילים בעולם, כמו בולגרי (BVLGARI) במילאנו ובלונדון, או איאן שרגר אשר בסיועו השיקה הרשת מותג אקסקלוסיבי (Editionׂׂ) שמפעיל כרגע מלונות בלונדון, איסטנבול ובקרוב גם במיאמי - מלונות אשר בהם היוקרה והסטייל הם יוצאי דופן בכל קנה מידה. כמו כן באזורים בהן מזהה הרשת נישות שאינן בהן השוק אינו מנוצל דיו, היא ממשיכה בתהליך התרחבות הכולל בין היתר: שימור בניינים היסטוריים, חיפוש אחר יעדים מיוחדים, מבני אמנות ועיצוב ייחודי. המטרה ברורה – חדירה לכל שוק וחברה, המעוניינת בחוויה מלונאית מן השורה הראשונה.
נופך נוסף בהתחזקותה המרשים של מריוט בעשור האחרון, טמון גם בהחלטה אסטרטגית לעיבוי נוכחותה בערים הגדולות בעולם, צעד שלימים דיבר בעד עצמו. במריוט זיהו כי בערים הגדולות קיים ביקוש הגובר על ההיצע המלונאי, ולכן החליטו להרים את הכפפה ולפעול במהרה. ערים כמו לונדון, ניו יורק, בייג'ינג', שנחאי, הונג קונג, איסטנבול, דובאי ועוד, זכו תוך שנים ואף חודשים ספורים להגדלה משמעותית של כמות החדרים, יחד עם בתי מלון חדשים. התוצאה: הגדלת הקיבולת של הרשת ועלייה ניכרת ברווחים. מאז החל תהליך ההתפתחות לפני שנים אחדות, שומרת מריוט על קצב של פתיחת מלון בכל שבוע ובכל יבשת, נתון שבין אם תסכימו או לא, הינו חסר תקדים.
מלון מוקסי במילאנו. אזורים וקירות דיגיטליים ברחבי המלון - חלק מהפנייה לקהל דור המילניום
גם בישראל: מריוט תחנוך השנה מלון חדש בהרצליה
ליהי בבלי, מנהלת השיווק של חברת "אופרן", המשמשת כנציגת המכירות האזורית של רשת מריוט בישראל, יוון וקפריסין בארבע השנים האחרונות, התייחסה לנסיקת הרשת ולהשפעתה על תעשיית המלונאות העולמית. "ענף המלונאות עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות. הרשתות הגדולות נמצאות במגמה אדירה של התחדשות, יצירת חוויה באמצעות הוספת תכנים והענקת מקסימום ערך מוסף ללקוח. מדובר במחשבה כוללת שנועדה לגרום לאורח להרגיש בידול תוך מתן דגש על כל אחד מהלקוחות באופן פרטני. אין ספק שבהיבט הזה מדובר במהפכה של ממש", כך לדבריה.
על מנת לסבר את האוזן. מחזור ההכנסות של מריוט במהלך 2014, כפי שדווח לבורסה בארה"ב הסתכם בסכום עתק של 12.8 מיליארד דולר, זאת בשעה שגרף המניה של הרשת הכפיל את עצמו פי שלושה במהלך השנה, עדות לאמון שרוחשים כלפיה המשקיעים השונים. "המבחר הבלתי נגמר שיש לרשת להציע, לצד הגידול המרשים בפריסה הגלובאלית, כמעט בכל מקום אליו תגיעו, הם אלו שהופכים את הבחירה במריוט לבחירה מנצחת", מוסיפה בבלי. האמת? צפייה בתמונות בתי המלון השונים ועוצרי הנשימה של הרשת ברחבי הגלובוס, רק מעוררות את התיאבון ומוכיחות כי המסע של מריוט בדרך לפסגת המלונאות העולמית הוכתר בהצלחה.
ומה לגבי ישראל? כיום מפעילה הרשת מלון אחד תחת אחד ממותגי הלייף סטייל של הרשת - מלון רנסנס ת"א השוכן על חוף הים ברחוב הירקון, וכן מלון נוסף ממותג העל שבבעלות הרשת, אשר פועל בניהול עצמאי ומוקפד של רשת ריץ-קרלטון, והוא מלון ריץ קרלטון הרצליה, שהביא לישראל סטנדרט חדש בתעשיית המלונאות. במהלך 2015 עתיד להצטרף אל השניים מלון נוסף, גם הוא בהרצליה, ממותג הלייף AC אשר יושק באזור התעשייה, בסמוך למרכזי העסקים והמסחר של העיר.
באופרן מספרים כי ישראל נמצאת על המפה ועל הכוונת של מריוט כבר תקופה ארוכה, אשר מצידה מחכה להזדמנויות הנכונות להכנסת מותגים נוספים לישראל. ברשת עוקבים מקרוב אחר התפתחויות באשר למבנים ושטחים אטרקטיביים גם במקומות נוספים ברחבי הארץ, זאת כאמור במסגרת מגמת ההתפתחות הכלל העולמית של מריוט, בין היתר גם במזרח התיכון. עם רזומה כה עשיר, לנו נותר רק לקוות לראות את הרשת מטביעה את חותמה עמוק עוד יותר בענף הישראלי. לנו יש רק מה להרוויח מכך.
מלון מריוט בונציה - עוד אחת מתוצאות תהליך עיבוי מלונות הרשת בערים הגדולות בעולם