שובר את השוק: טרנד קבוצות הרכישה מסמן מהפך בתעשיית התיירות
יוזמה פרטית של עוזי ריעני, תושב גבעתיים ופעיל חברתי, להקמת קבוצת רכישה לטיולי משפחות בחו"ל ונופשונים במחירים מוזלים, מסתמנת כאלטרנטיבה אמיתית למחירי החופשות הגבוהים. "רוצים שינוי. הגיע הזמן שסיטונאיות הנסיעות לא תוכלנה להתעלם מאיתנו"
עונת הנסיעות הנפתחת בימים אלו על רקע חופשת הפסח נחשבת באופן מסורתי, יחד עם החודשים יולי-אוגוסט, כתור הזהב של תעשיית התיירות היוצאת. גם השנה צפויים לצאת מנתב"ג עשרות אלפי ישראלים, אם לא יותר, למגוון יעדים ברחבי הגלובוס, תוך מטרה ברורה לזכות למעט חופש מחיי היום יום הלחוצים.
אלא שמנגד, מחירי החופשות המופקעים לעיתים, גורמים לישראלים רבים לוותר על חלומם לטוס לחופשה בחו"ל, עובדה הגורמת להם עוגמת נפש ותסכול. בדיוק לשם כך, החליט בחודשים האחרונים עוזי ריעני, פעיל חברתי ותושב גבעתיים, להרים את הכפפה ולנסות להוביל מהלך שעשוי להוריד את המחירים, ובסופו של יום אף לאפשר ליותר ישראלים לצאת לנפוש בחו"ל ובמחירים אטרקטיביים הרבה יותר.
ריעני (39), איש מכירות ושיווק במקצועו, החל את פעילותו בתחום קבוצות הרכישה בקיץ האחרון, עת הקים קבוצת רכישה בפייסבוק לציוד חזרה לבית הספר. "במקור מה שתיכננתי לעשות הוא לאגד 200-300 חברים ולגשת לאחת החנויות בעיר ולבקש הנחה", הוא מספר. "בפועל תוך פחות משבוע הצטרפו 500 איש ובהמשך הקבוצה השיגה יותר מ-8000 (!). הצלחנו להרים מהלך שהוביל להנחה משמעותית להורים רבים בעיר ולמספר ירידים ברחבי הארץ".
על אותו עיקרון, החליט האחרון לנסות את מזלו גם בתחום התיירות. גם הפעם פנה ריעני לרשת הפייסבוק, הקים עמוד קבוצת רכישה ייעודי לטיולי משפחות ונופשונים במחירים מוזלים, ויצא לדרך. "הרצון והצורך להגיע לענף התיירות נולדו מתוך צורך אמיתי של טיסה עם כל המשפחה, לצד מאבק מול יוקר המחיה אשר מכביד על כולנו", אומר ריעני, שתוך מספר חודשים זכה לראות את הדף שפתח חוצה אץ רף 3000 הלייקים. "זה היה מאוד מרגש. הצלחתי לאגד לא מעט אנשים, ובמקביל התחלתי לדבר עם סוכני נסיעות, סיטונאים וגורמים אחרים בענף במטרה להוביל לרכישה קבוצתית ומסובסדת שתוריד את המחירים".
בפועל, זכה ריעני עד עתה להיענות רק מצידה של חברת "ארקיע", אולם למרות הכול הוא ממשיך לשדר אופטימיות. "ככל שהקבוצה תמנה יותר חברים ומשפחות שיצטרפו, כך יהיה לנו כוח גדול יותר לנהל משא ומתן בשמם. במידה ונגיע ל- 10,000 אוהדים, זה כבר יהיה כוח עצום שחברות התעופה והסיטונאיות לא יוכלו להתעלם מאיתנו".
אתה באמת מאמין שתצליח להוביל למהפכת מחירים אמיתית בענף?
"בהחלט. כיום על אף הירידה הדרסטית במחירי הדלקים לתעופה, בפועל אנחנו כצרכנים לא מרגישים את ההוזלה בכרטיסים ובחופשות, וזה מקומם אותנו. צריכים להבין שאנחנו הלקוחות לא פראיירים, ומרגישים שמישהו גוזר עלינו קופון. כולם מדברים על המצב החברתי ועל הצורך ברפורמות ובהוזלות בשוק, אבל אף אחד לא מדבר על המחירים המופקעים בתחום התיירות, שמונעים מציבור גדול לממש את הצורך והרצון לנפוש בחו"ל. הגיע הזמן לשינוי".
עם יד על הלב, אתה מאמין שיש סיכוי לקבוצות הרכישה לקרוא תיגר אמיתי על המצב בשוק כיום?
"אם לא הייתי מאמין, כלל לא הייתי מקים אותן. זה תחום עם פוטנציאל אדיר שכבר הולך ותופס תאוצה. אני פונה כאן לכל חברה או סיטונאיות נסיעות שמעוניינת למכור כמות של כרטיסים מראש ובמחיר מוזל, לאמץ את היוזמה ולהוריד מחירים. זה צעד בונה אמון מול קהל הלקוחות שאין לי ספק כי יוכל ליצור עלייה ברמת המכירות ונאמנות הלקוחות".
צילום: פוטו פרג'.