אא

הגברת הראשונה

הילדות בין טהראן לסביון, הטרגדיה המשפחתית ועד לאמונה בענף. היכרות עם עו"ד סמדר נמרודי-רינות, יו"ר דירקטוריון המלונות של חברת הכשרת היישוב המחזיקה ברשת מלונות רימונים, ומי שזכתה לתואר האישה המשפיעה של תעשיית התיירות בגיליון "פספורט" המיוחד ליום האישה

| |

הבחירה של קבוצת "פספורט" לתואר האישה המשפיעה בתעשיית התיירות כללה לא מעט לבטים, דילמות ומחשבה עמוקה, אולם בתום דיון ארוך הוחלט כי סמדר נמרודי-רינות, יו"ר דירקטוריון מלונות הכשרת היישוב, מלונות תחת המותג "רימונים", היא הבחירה הראויה.

היא בעלת קריירה עשירה, מלונאית מובילה, אשת עסקים ובעלת סיפור אישי מרתק .אלו רק חלק קטן מכובעיה הרבים של נמרודי-רינות, ואלו אשר זיכו אותה בתואר לרגל יום האישה הבינלאומי החל היום. בשורות הקרובות תזכו להכיר אותה מקרוב. תבלו.

יחי המלכה

נמרודי-רינות היא מלונאית מובילה, מנשות העסקים הבכירות במשק הישראלי ובעלת סיפור אישי מרתק. היא בת 51 ונולדה בטהראן. אביה, יעקב שימש כנספח צה"ל בעיר בתקופת השאח והפך במרוצת השנים לאחת הדמויות החשובות בהידוק יחסי ישראל-איראן, עוד בטרם התרחשה המהפכה האיסלאמית של חומייני. לאחר שהשתחרר מצה"ל פיתח אביה מערך עסקים נרחב עם אירן והצטיין  בענף הייצוא.

בגיל 6 עלתה יחד עם משפחתה לישראל. את ילדותה העבירה בסביון, הייתה פעילה בתפקידי הדרכה ורשגד"ית בתנועת הנוער הצופים. השנים חלפו ואת תקופת הצבא העבירה סמדר כקצינה ביחידת מודיעין אשר הפעילה סוכנים. תקופה זו זכורה כתקופה מרתקת בחייה כפי שהיא מציינת. הסיבה לכך – מגוון רחב של חוויות במסגרת תפקיד ייחודי שאותו מילאה בשורות החיל.

בין השאר, היא מספרת, שימשה כמלווה של דינה בנט עבד אל חמיד, אשתו הראשונה של מלך ירדן, חוסיין, אשר הגיעה ארצה במסווה לאחר שהתחתנה בשנית עם בכיר מאנשי אש"ף (שנשבו אי פעם בישראל), צאלח תעאמרי. אשר נחשב כמנהיג הפלסטינאים בשנות ה-80, השפיע על רבים בשטחי הגדה המערבית, ופגישותיו עם דינה נועדו להרגיעו ובכך לצנן את הגורמים הרדיקליים שבתוך האוכלוסייה הפלסטינית, לצד ניסיון להוציא מפיו מידע חיוני לכוחות הביטחון הישראליים. 

"זו הייתה תקופה מרתקת", משחזרת נמרודי-רינות את התקופה בה ליותה את המלכה דינה. "המלכה הייתה מגיעה לישראל ומאוד רצתה להכיר את הארץ. דווקא במקומות המוניים כמו השוק בתל אביב, או אזור הדייגים בטבריה. לא אשכח את התחפושות שאיתן הייתה מגיעה לישראל, על מנת שלא יזהו אותה. במשך הביקורים השונים ששהתה בישראל, יצא לי לבלות איתה במסעדות ואתרים שונים ברחבי הארץ. הכרתי אישה אצילה ואינטילגנטית ,אישיות נעימה אשר החינוך האנגלי היו חלק ממנה. בכל זאת, לא כל אחד יכול להגיד שיצא לו להכיר מקרוב מלכה".

עם השחרור מצה"ל ולאחר תקופה קשה שכללה את מות אחותה רות (על שמה קרוי מלון רות רימונים בעיר צפת), אשר נהרגה בשנת 1996 ממוקש תועה שנסחף במהלך טיול ג'יפים בסיני, השתלבה סמדר בעסקים המשפחתיים רחבי ההיקף. חלומו של אביה היה כי תמשיך בעקבותיו ללימודי מזרח תיכון, אך נמרודי שהספיקה לסיים תואר בעבודה סוציאלית ולימודי משפטים, המשיכה דווקא בתחום המלונאות, שבמשך השנים הפך קרוב לליבה.

גם כאן, כמו חייה מלאי ההפתעות, מונתה נמרודי-רינות כבר בגיל צעיר כחברת הנהלה בחברת המלונות ולאחר כמה שנים בשנת 2000 מונתה לתפקיד היו"ר. עם זאת, מדובר היה בתפקיד זמני למשך חודש בלבד, על רקע כוונה למכור את המלונות שבבעלות הרשת לרוכש צרפתי. כאן התרחש טוויסט בעלילה וביום המסירה נעלם האיש, וסמדר וקברניטי החברה נדרשו לחזור ולבסס את הרשת.  "זוהי אחת   אחת החלטות  המשמעותיות עבורי ועבור החברה, שהתבררו בהמשך כנכונות ומשמעויות ביותר". מסכמת סמדר שמאז ועד היום נותרה כיו"ר הדירקטוריון בהצלחה כבירה.

לצד התפקיד בענף שימשה נמרודי במהלך השנים כדירקטורית בחברת התקשורת "טלעד",בעיתון  "מעריב" והחברות הבנות "הד ארצי ", חברת הקניונים של הכשרת הישוב וכן חברת  שלטי החוצות "רפיד"

סמדר, מדוע היה לך כל כך חשוב לשמור על תחום המלונאות כחלק מפעילות החברה?

"אני יו"ר פעילה מאד מעורבת בתפעול של בתי המלון בקשר עם המנהלים וחלק מהעובדים. האמנתי אז ואני מאמינה גם היום בענף הזה ברמה הארצית. תיירות היא ענף כלכלי שיש לו תרומה ישירה להכנסות המדינה, ולתיירות השפעה רחבה על ענפי משק רבים. אני אישית מאוד אוהבת את התחום. המלונאות היא סוג של חיידק טוב שנכנס בך ומסרב לצאת.

לצערי הרב אי היציבות הבטחונית משפיעה מאד על הביקושים, אך אני אופטימית. העדות לכך היא שהתחלנו בזמנו עם ניהול של 5 בתי מלון וכיום אנחנו כבר מנהלים  11 בתי מלון. היעד שלנו טמון בניהול בתי מלון נוספים ולאו דווקא לשמש בעלים של בתי מלון".

יש מחשבות על מלונות נוספים בארץ?

"אנחנו מקבלים מיזמים פניות כחברת ניהול מקצועית. זה לא סוד שאנחנו מחפשים מלון באזור המרכז, בדגש על תל-אביב. אנחנו בוחנים הצעות רבות ואני בהנהלה נחשבת כשמרנית בניהול הסיכונים. בימים אלו אנחנו מקיימים משא ומתן גם לגבי מלון בהרצליה.

לגבי העיר תל אביב הקונספט של העיר ללא הפסקה עובד נפלא והביקושים ללינות בעיר גבוהים. זו עיר עם בילויים כל היום והלילה, מזג אוויר מדהים לאורך מרבית ימות השנה ופעילות עסקית רחבה". 


נמרודי-רינות. "בימים אלו מקיימים מו"מ לגבי מלון חדש בהרצליה לרשת רימונים". צילום: רונן מחלב

"מאמינה בטאץ' הנשי"

נדבך מרכזי נוסף בפעילותה הענפה של נמרודי-רינות בענף המלונאות הישראלי ובדגש על ההיבט המגדרי, מקורו בפורום המלונאיות שהיא הייתה שותפה להקמתו לפני כחמש שנים בצוותא עם רומי גורודסקי, סמנכ"לית התאחדות המלונות. הפורום, שכולל נכון להיום כ-100 נשים, הוקם מתוך מטרה מוצהרת לקדם נשים ולהוות פלטפורמה  מחזקת בתוך מסגרת של מפגשים חברתיים ומקצועיים כאחד. "אני חשה גאווה להיות חלק מהפורום הזה, שכולל נשים שאפתניות ומוכשרות", אומרת סמדר. "היכולת לאחד את כולן במפגשים תקופתיים  ולייצר שיח משותף תורמת מלמדת ונהדרת. אנו משלבים בפעילות  גם אלמנטים של תרומה לקהילה, כמו אריזה וסידור של חבילות מזון לנזקקים. הנתינה היא חלק בלתי נפרד מאיתנו.

לנשים יש ראיה רחבה שנובעת מאינטואציות מיוחדות ויכולת לראות דברים מעבר. צריך לתת רוח גבית לנשים שיש להן את הכישורים ורוצות להגיע הן תגענה לעמדות בכירות".

אם חשבתם שבכך תמו פעילויותיה של סמדר, הרי שטעות בפיכם. תרומה לקהילה הפכה במרוצת השנים לחלק בלתי נפרד ממנה. סמדר פעילה בעמותת מעגל נשים סביון פעילות למען נוער בסיכון, חברת הנהלה בעמותת פו"ש המפעילה 1300 מתנדבים ברחבי הארץ לעזרה וליווי של תלמידים בשיעורים פרטים, חברת הנהלה בתאטרון אורנה פורת וכן פעילה בוועדה להכשרה מקצועית של התאחדות בתי המלון בישראל.

אם כבר במלונאות עסקינן. מעניין לשמוע את התייחסותך לתופעות "הישראלי המכוער" בסרטונים שהפכו ללהיטים ברשת.

"כמו רבים אחרים גם אני צפיתי בסרטונים. זה לא מוסיף כבוד לאף אחד ואותי באופן אישי מאוד העציב. מניסיוני רב השנים בענף, קימים מקרים כאלו אך הם מעטים, אבל בגדול קהל האורחים  שלנו הוא מקסים,אנו נמשיך לתת שרות באהבה".

את נמרודי-רינות מדאיגה סוגיה אחרת, כזו אשר לדבריה בערפל מכבידה על הענף. "יש קושי בגיוס כוח אדם מקצועי רישום מואט לקורסים והכשרות   מקצועיות  ויש  בעיה חמורה מאוד עם התדמית של ענף המלונאות בישראל כיום", היא גורסת. "אנשים לא מעוניינים ללמוד את המקצוע, אין כמעט רישום לקורסים של מינהל בתי מלון וצריך לשאול את עצמנו למה.

כמו שאני רואה את זה התנודתיות במצב הביטחוני גורם לחוסר בטחון במקום העבודה יציאה לחל"ת ופיטורין, שכר לא אטרקטיבי מספיק והיעדר התייחסות מהמדינה. השורה התחתונה היא שקשה מאוד למצוא עובדים לענף".

מה אפשר לעשות בנידון?

"זוהי בעיה מהותית שאת הפתרונות לה צריכים לקבל בעידוד המדינה כמקצוע מועדף. באופן אישי כמי שמאמינה מאוד בטיפוח דור חדש, אנו מקדמים את  מכללת רימונים למלונאות וקולינריה בטבריה בשיתוף משרד הכלכלה. מלבד ההכשרות המקצועיות למבוגרים יש לנו 60 תלמידים שלומדים  אצלנו בתיכון, כאלו שנשרו ממסגרות רגילות. התלמידים, בחלקם עושים בגרויות ועל הדרך גם רוכשים מקצוע. זו זאת התרומה שלנו הדרך שלנו להוביל שינוי, אבל זה לא מספיק".

בואי נדבר על נשים בענף. הסטטיסטיקה מראה שרק 15% לוקחות חלק בתפקידי מפתח. מדוע?

"זה נתון בעייתי, מטרת הפורום ופעילויות נוספות שלי ושל חברותיי לענף נועדו על מנת לתקנו מהיסוד. אין שום סיבה שנשים לא יזכו בתפקידים בכירים. קידום נשים מאוד חשוב לי באופן אישי. כולי תקווה כי  הפעילויות שאנו מבצעות יביא לשינוי".

לזכותך ייאמר כי ניכר שברשת רימונים יש ייצוג רב יותר לנשים. האם זוהי חלק ממדיניות מוצהרת שלכם?

"זו גאווה גדולה עבורנו. אני מאמינה בטאץ' הנשי, וחושבת לא במובן פמיניסטי, שיש משהו  מאד מענין בסגנון ניהול  של נשים . יש לנו כיום שדרה ניהולית רחבה שמורכבת מנשים מוכשרות ומקצועיות בצורה יוצאת דופן, כולל מנהלות בתי מלון וזה פשוט נהדר".

חולמת על המלדיביים

הפגישה עם נמרודי-רינות מתקיימת במשרדי חברת הכשרת היישוב, ליד טיילת תל אביב בקרבת שוק הכרמל, כשמבעד לחלון משתקף חוף ימה המרהיב של תל אביב. מספיקות מספר דקות כדי להישבות בקסמה. היא לא מפסיקה לחייך ויורדת לכל פרט ופרט, עד לרמת הקפה והעוגיות ומתייחסת אל עבדכם הנאמן בצורה עניינית ורגישה..

פרט לקריירה התובענית , נמרודי-רינות היא גם אמא לשלוש בנות במשרה מלאה פלוס לשיר (26, סימה לימודי משפטים ומנהל עסקים עובדת משרד הביטחון) מיכל (20, חיילת בשירות סדיר בחיל הים) ומאיה (16, תלמידת תיכון). "אמנם אני שעות רבות בעבודה, אך יוצא לי להיות מאוד מעורבת בחייהן ותמיד שם בשבילם. משפחתיות אצלי תמיד הייתה מאד משמעותית וחשובה".

תסבירי.

"אני משתדלת ומוצאת זמן גם כשאין לי על מנת להיות נוכחת בחייהן .לפעמים השיחות במיטה מתקיימות גם ב-2 בלילה. למדתי עם השנים לשלב חיי משפחה עם קריירה. בתחילת  הדרך נעזרתי באמי כעזרה חיצונית באחזקת הבית ובבן הזוג. המתכון בגדול הוא לישון פחות ולנסות למקסם את השהות שלי איתן עד תום".

אימהות היא חוויה בעלת עוצמה רבה, חוויה מעצבת ומאתגרת החוכמה לייצר את הגשר שיחבר בין  שני העולמות השונים. הבנות שלי גם חוות אמא עסוקה שנהנית ממה שהיא עושה, אמא הישגית עם סיפוק רב בעשיה, וגם אמא מעורבת. תמיד הייתי פעילה בוועדי הורים  ארגון ארועים וכו.

תכונה שמאפינת אותך?

"אני בן אדם של אנשים, אוהבת אנשים, ערכית מדברת בגובה העיניים .רגישה ומאד  ומאמינה בדוגמא אישית.

מה לא יודעים עלייך?

משחקת "כדורשת " בקבוצת נשים ורוכבת על אופנים לעיתים אפילו לעבודה. חוץ מזה תרשום שאני אוהבת לאפות עוגות בסופי שבוע".

איפה היית רוצה לטייל בעולם?

"אני נהנית לטייל בעולם. בגלל שאני מגיעה מהענף, חשוב לי במיוחד לראות חדרי מלון שונים. בכלל, אני לא מפסיקה ללמוד. המשפחה שלי מתלוננת שבכל פעם כשאנחנו מגיעים לעיר, בגללי צריכים לעבור מדי יום למלון אחר, על מנת שאכיר גם אותו. אין מה לעשות, אני אוהבת לחוות עיצובים שונים של בתי מלון, שירות, נראות , גרפיקה, ועוד.

זה מה שמשאיר בי את התשוקה לענף. לגבי היעד הבא, נראה לי שאסע למלדיביים. אני אוהבת את  הים, השקט אווירה טרופית. זה נראה חלום שלא לדבר על בתי המלון שם שנראים פשוט מדהים".

לסיום, מה נאחל לך?

"בריאות  ושלום, עם כל השאר כבר נסתדר. רשת מלונות רימונים וענף התיירות זקוקים לשקט ומייחלים, כמו כולנו לרגיעה מתמשכת שתאפשר לנו לתת שירות ואירוח ברמה גבוהה. כל עוד זה ישמר נוכל להתפתח".


נמרודי-רינות. ניהול נשי חשוב לה באופן אישי צילום: רונן מחלב 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: