עשו את השנה: ההתאחדות "הצילה" את הסוכנים מתשלום מיליוני שקלים
לאחר תשע שנים של מאבק הצליחה התאחדות סוכני הנסיעות להגיע להסדר עם מע"מ על אי תשלום מס עבור מכירת כרטיסי טיסה. 'פספורט' מעניק אות הערכה להתאחדות בראשות היו"ר קובי קרני והמנכ"לית חני סובול
Shutterstock
בשנים האחרונות נשמעים קולות, כי התאחדות סוכני הנסיעות כבר אינה רלוונטית, אך מה שקורה בהתאחדות בשנתיים האחרונות מוכיח כי היא חיה, נושמת, בועטת ופעילותה מאד חשובה עבור סוכני הנסיעות. כזכור, לפני כשנה ההתאחדות הגיעה לפשרה בתביעה נגד לופטהנזה, סוויס ויוניטד, שהביאה לסוכני הנסיעות פיצוי של עשרות מיליוני שקלים, ואילו השנה היא השיגה הישג לא פחות חשוב - הסכם עם מע"מ על כרטיסי הטיסה הנמכרים על ידי סוכני הנסיעות. בהישג המרשים ההתאחדות חסכה לסוכנים תשלומים עצומים, ששלטונות מע"מ דרשו מהסוכנים. על ההישג החשוב הזה 'פספורט' החליט להעניק אות הערכה מיוחד להתאחדות סוכני הנסיעות והעומד בראשה קובי קרני, כאשר לצדו פעלה למען השגת ההסכם ההיסטורי המנכ"לית הבלתי נלאית, חני סובול. כזכור, ההסדר קובע, בין השאר, כי התמורה המשולמת על ידי חברת תעופה לקמעונאי בשל מתן שירות בקשר למכירת כרטיס לחו"ל חבה במע"מ בשיעור אפס. דהיינו, התמורה בשל מתן שירות בקשר למכירת כרטיס טיסה לחו"ל, המשולמת לקמעונאי נסיעות על ידי הקונה כחלק ממחיר הכרטיס, חבה במע"מ בשיעור אפס. התמורה המשולמת לקמעונאי נסיעות עבור מכירת שירותי קרקע בחו"ל חבה במע"מ בשיעור מלא. מחיר העסקה הוא ההפרש שבין המחיר המשולם לקמעונאי הנסיעות על ידי הקונה לבין המחיר שקמעונאי הנסיעות משלם לנותן שירותי הקרקע בחו"ל. פרשת המע"מ התחילה לפני כתשע שנים. מאז היו לא מעט חוות דעת, ישיבות, דיונים, בתי משפט, עורכי דין ועצבים מברזל. ההסכם עם שלטונות מע"מ הושג לאחר מאבק ארוך וקשה, שכלל לא מעט תהפוכות. זה התחיל עוד בשנת ,2008 כאשר ההתאחדות קיבלה חוות דעת מעו"ד ורו"ח מוטי אלון, לפיה כאשר משרד נסיעות רוכש מוצרי תיירות בנטו ומוכר אותם ללקוח במחיר הכולל מרווח לעסק, על עסקאות אלה חל מע"מ בשיעור אפס. ההתאחדות העבירה את חוות הדעת המלומדת לעיון והתייחסות רשות המיסים, אשר לא הגיבה לפנייה במשך שנים. עד שבשנת 2013 כל העניין התעורר מחדש. זה היה לאחר שמע"מ החליט לערוך ביקורות במשרדי הנסיעות, ובמהלכן הציג עמדה, לפיה העסקאות מן הסוג המדובר כן חייבות במע"מ. לאחר פגישות עם צוותים נרחבים ממע"מ, בהן לא חלה התקדמות, הבינה ההתאחדות שהיא חייבת לבצע צעד דרסטי, ובשנת 2014 החליט ועד ההתאחדות להתארגן להליך משפטי מול רשות המסים. ב-3 בפברואר 2105 הוגשה המרצת פתיחה לבית המשפט, תביעה למתן סעד הצהרתי, הקובע כי מלוא התמורה ממכירת כרטיסי טיסה בידי המבקשות חייבת במע"מ בשיעור אפס מכוח הוראות החוק, וכי מכירת כרטיסי טיסה בידי המבקשות הינו בבחינת "מכר זכות לנסיעות חוץ". ההתאחדות ביקשה מבית המשפט סעד הצהרתי או לחילופין 'צו עשה' לאור היעדר מענה מצד רשויות המיסים לפניית ההתאחדות מ2008 ו-2009. בתחילת אוקטובר 2015 התקיים דיון בבית המשפט, בפני השופט הרי קירש, ורשות המיסים נדרשה לתת תשובה לפניית ההתאחדות, וכן הוחלט כי רשות המיסים תשקול את האפשרות של עשיית סדר דיוני עם ההתאחדות, המאפשר דחיית ניהול הליכים חדשים בעניין הסוגיה הנ"ל, כל עוד תלוי ועומד ערעור מס, שבו נדונה אותה סוגיה. רשות המיסים ניסתה להתחכם, ובתחילת נובמבר 2015 גיא ג'ורנו, מנהל תחום מחלקה מקצועית ברשות, שלח מכתב ליו"ר ההתאחדות, קובי קרני, בו הודיע כי עמדת רשות המיסים היא כי על סוכני הנסיעות לפעול עפ"י ההוראות, וכן שלחה מכתב של מנהל המחלקה המקצועית, שמעיה סלח, בו ציין כי כל עוד לא פורסמה ע"י הרשות החלטה אחרת, מוטלת חבות תשלום מע"מ עבור כרטיסי טיסה. יועציה של התאחדות סוכני הנסיעות טענו, כי עמדת מע"מ התעלמה משינוי תנאי השוק, בו הסוכנים כבר לא מקבלים עמלה על מכירת כרטיסי הטיסה. בנוסף לכך, ההתאחדות גם הציגה חוות דעת ממשרד רואי החשבון דלויט, לפיה קמעונאי, הגם שאין לו מלאי של כרטיסי טיסה, הוא קונה ומוכר כרטיסים ואין חשיבות לאופן הרישום החשבונאי בספרים. ההתאחדות המשיכה בפגישות עם אנשי מע"מ, ובמקביל דאגה להפעיל גורמי ממשל, ביניהם: שר התיירות, יריב לוין, ח"כ טלי פלוסקוב, יו"ר שדולת התיירות, וח"כ מיקי לוי. בדיון נוסף, שהתקיים ביולי 2016 בפני השופט הרי קירש הסכימו הצדדים להמשיך בהידברות ביניהם מחוץ לכותלי בית המשפט. פגישות ודיונים התקיימו בין הצדדים במשך שנה שלמה, עד אשר באמצע חודש יוני האחרון בית המשפט אישר את הסדר הפשרה בין רשות המיסים להתאחדות סוכני הנסיעות, והעניק לו תוקף של הסדר ענפי והוא יחול על כל קמעונאי התיירות בישראל. קרני, סובול ושאר החברים, היו יכולים לחייך לאחר המאבק שנמשך שנים.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}