אא

פתאל: "צריך למכור ב-60% יותר כדי להרוויח כמו אירופה"

כך אמר המלונאי דוד פתאל, בוועידת המלונאים. שר האוצר: "נסייע בפתרון משבר העובדים, נסיר רגולציות, אני נגד מסים שחונקים את המשק"; נשיא התאחדות המלונות: "אותו מנהל רשות המסים שאומר שצריך לאכוף את החוק לא ממש אוכף אותו בעניין airbnb"

דוד פתאל דוד פתאל
גם הפעם, בוועידת המלונאים 2018, המלונאי דוד פתאל, הציף את סוגיית עודף הרגולציה בישראל והשפעתה על ענף המלונאות. "קשה לעשות כאן עסקים. ישראל היום במקום ה- 54 בעשיית עסקים. ראיתם את זה בעיתונים וזה מאוד מצער שישראל איבדה 25 מקומות בשנים האחרונות. לפני עשור הייתה בעשירייה השנייה. ולנו כאנשי עסקים ומלונאים, אנחנו מרגישים את זה יום יום. אותנו מקום 54 אחרי מדינות כמו רואנדה ומקסיקו, זה לא מפתיע. אחד התפקידים של הממשלה זה לנסות לעשות דה-רגוליזציה. נעשו ניסיונות. נתנו את זה למשרד ראש הממשלה, לצערי הוקמו עוד ועדות ובאו עוד רגולציות. זה בזבוז כסף מיותר שאף אחד לא התכוון אליו. המחוקק הישראלי צריך לשאול את עצמו מה קורה באירופה. למה שטיח עם תו תקן גרמני צריך לעבור עוד פעם מכון תקנים". עוד אמר כי מחקר שרשת פתאל עשתה בארץ מול אירופה מתברר שצריך למכור בארץ ביותר מ-60% כדי להרוויח כמו באירופה. זה נובע הרבה מארנונה, מתעסוקה ומפריון עבודה מאוד נמוך. בסוגיית העובדים אמר פתאל: "יותר קל להשיג מהנדס מאשר חדרן. להייטק יש מספיק אנשים, במלונאות אין מי שינקה. נכון שאנחנו מסתדרים היום אבל יש לזה מחיר. הרמה יורדת ובסוף אנחנו נאלצים לעגל פינות, דברים שאנחנו לא צריכים לעשות. אז נכון שהממשלה אכן העבירה חוק עם אלף עובדים זרים ואלף עובדים פלשתינאים אבל כלכלה יכולה להיעצר אם אין לה עובדים בדרגים הנמוכים. הכלכלה האירופאית למשל, כל הזמן רצה כי אין לה בעיה להשיג חדרים ופועלי ניקיון. ב 20 השנים האחרונות, לא נתקלתי בחדרן בריטי או צרפתי. כולם ממזרח אירופה. עוד אמר כי הוא מקווה להגדלת תקציבי השיווק.

פתאל שהעביר את זכות הדיבור לשר האוצר, משה כחלון אמר: "אבי זיכרונו לברכה היה עו"ד שלו ושל משפחתו ולכן יש לי פינה חמה בלב אליו. כבוד השר כחלון".

שר האוצר שעלה לבמה אמר כי ישנם גופים קיצוניים ומשפיעים שמנסים לנהל את המדינה. "אף אחד לא רוצה כאן מדינה חשוכה בלי ביקורת שיפוטית. אם התכנית של הקבוצה הקיצונית הזאת תתממש לא יהיה לכם אף תייר בארץ. אנשים רוצים לבוא למדינות נאורות. כל זמן שאני פה, מי שינהל את מדינת ישראל זה קבוצות של המיינסטרים שרוצות לקום בבוקר לעשות עסקים ושילדיהם יחנכו ושיהיה יותר טוב. המדינה הזו יקרה לנו ואנחנו לא ניתן להם ללכת לשום קצה. נמרכז אותם". לגבי מלונאות, אמר: "מהיום הראשון ראיתי בענף הזה ענף כלכלי. מביא כסף. מביא פרנסה. מה ששר האוצר רוצה יותר שיהיה כסף ותנועה בשוק. ערבים אומרים חארקה. מכניסים כסף, מעסיקים עשרות אלפי אנשים, מצמיח לנו. וכמו בהייטק, נפגשתי עם שר התיירות, יריב לוין, ואמרתי לו אני בעל ברית שלך בתיירות ובו תגיד לי מה אתה רוצה כדי לקדם ולדחוף קדימה כמה שאפשר. וכל מה שיריב ביקש הוא קיבל. יש לנו כמה אתגרים נוספים שאנחנו צריכים לעזור לכם כמו העובדים שחסרים לכם. אישרנו אלף עובדים זרים ואלף נוספים פלשתינאים. נעשה הכל, ונבקש מכל הגורמים, לראות איך אפשר לסייע במסגרת החוק עם המשבר הזה. וכואב לי כל כך גם על המסעדנים הקטנים". בהתייחסו לכלכלה, אמר כחלון: "אם תהיה לנו 5% צמיחה מצבנו מצוין כי צמיחה תביא יחסי חוץ, חברה טובה, ביטחון ותיירים. אם חס וחלילה, נהיה פה במצב מלחמתי מי כמוכם יודע שזה לא עוזר. וכן אני רואה בצמיחה אתגר ואתם חלק מהצמיחה". להערכתו, "2018 צפויה להיות שנה טובה וכך גם 2019. אין מצב שעץ יגדל אם לא ניטע שתיל. אני לא מכיר כזה דבר. אנחנו נטענו". כחלון הכריז בפני באי הוועידה כי הוא מאמין שכמה שפחות מסים יעודדו יותר תעסוקה וצמיחה. "אני נגד מסים. מסים גבוהים חונקים את המשק". עוד אמר, צריך להסיר רגולציות ואנחנו בדרך הנכונה.
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "אני מקווה שעוד מלונות יצטרפו לדירוג מלונות". אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות: "השנה האחרונה הייתה שנת שיא. אתם יכולים להסתכל במראה ולהגיד כל הכבוד. אדוני שר התיירות עשיתם עבודה וחשיבה יוצאת מן הכלל. הצלחתם לשכנע ולהביא תקציבים חסרי תקדים. תמשיכו להביא תיירים ואנחנו נמשיך לטפל בהם". עוד אמר, כי קיים חשש גדול מהמצב הביטחוני שיוריד את המצב הנפלא של היום למצב אחר לגמרי. חייק פנה לשר לוין, "לא להזניח את תיירות הפנים החשובה מאוד לענף. זה ענף עם צרכים מיוחדים אבל ענף כלכלי שיש לדאוג לגורמי הייצור שלו. נכון שאחרי 12 שנים קיבלנו הסכם לאישור עובדים זרים. נשמח לראותם מגיעים לכאן כמו גם את הפלשתינאים כדי להתניע את הגלגלים. זה איום אסטרטגי עלינו. זה גורם ייצור מאוד חשוב עבורנו ולכן אנחנו צריכים להילחם בעניין הזה ולוין תמשיך להילחם בשבילנו. זה פוגע בנו קשות בפריון ולהעלאת עלויות תפעול". עוד אמר, כי לצד עלייה במספר התיירים חלה עלייה בשער הדולר. "לצערי בימים האחרונים הסיכומים בין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לבין ההסתדרות שעובדים בחלקיות משרה יקבלו שכר גבוה יותר הוא הסכם לא הוגן. אני מלין על יו"ר ההסתדרות. זה לא לעניין". בנושא הרגלציה, אמר חייק, "אנחנו מנהלים לוחמה בשטח בנוי מול הרגולטורים השונים". יש לחייב כמו בוקינג ואקספדיה לחייב מחירים פלוס מע"מ ולא להעמיד אותנו במצב לא נוח מול הלקוחות שלנו. כמו כן להסדיר את דירות airbnb. באשר למיסוי רטרואקטיבי, צרה צרורה שנפלה עלינו היא עוול אדיר. ואותו ראש מסים שאומר שצריך לעמוד בחוק, בינתיים לא ממש אוכף את החוק על airbnb. עוד אמר כי חשוב כמובן לראות גם את חצי הכוס המלאה. מלונות חדשים שנפתחים ויותר תיירים שמגיעים. חייק הוסיף ואמר, "מלונאי ישראל אינם חוששים מתחרות. יש לנו מוצר מעולה במדינה ייחודית אנחנו רק רוצים תנאים טובים יותר כמו למתחרים שלנו בחו"ל. לא יותר ולא פחות".
צילום: התאחדות המלונות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: