חשיפה: מהפכה- סוכנים יוכלו לשלם לחברות התעופה בכרטיסי אשראי
בכנס מיוחד של וועדה משותפת בו נטלו חלק נציגים מארגון התעופה הבינלאומי (יאט"א), חברות התעופה וסוכני הנסיעות הוחלט כי תעודכן תכנית סוכני הנסיעות של יאט"א. יוסי פתאל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת שהשתתף בכנס: "זאת יכולה להיות התפתחות מרחיקת לכת בישראל". הפרטים בכתבה
יוסי פתאל. צילום: יחצ
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, החבר בארגון באופט"א (ארגון הגג המייצג 80 התאחדויות סוכני נסיעות בעולם), חזר לא מכבר מישיבה מיוחדת ביאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) ובו סוכמו על החלטות מרחיקות לכת מבחינת סוכני הנסיעות שעשויות להשפיע גם על סוכני הנסיעות בישראל. ההחלטה המשמעותית ביותר הרלוונטית לישראל קשורה לתשלום של הסוכנים למסלקת יאט"א עבור כרטיסי הטיסה. בראיון מיוחד ל'פספורטניוז,' סיפר פתאל על פרטי התכנית החדשה של יאט"א כפי שהוחלט עליה. יוסי, מה החידושים עליהם הוחלט בישיבת יאט"א בה נטלת חלק? " הלשכה חברה בארגון אופט"א הבין לאומי, ובמסגרת תפקידי אני מייצג את כל המדינות החברות באופט"א בוועדה המשותפת ליאט"א, חברות התעופה והסוכנים ברמה הגלובלית. למעשה הרבה מאוד משתנה. לראשונה, מתעדכנת תכנית סוכני הנסיעות של יאט"א באופן מקיף המעדכן את המודלים לאקרדיטציה (לדוגמא יהיו סוכנים יאט"איים על בסיס מזומן ללא צורך בהגשת מאזנים וערבויות ועוד), דרכי התשלום בין הסוכנים לחברות התעופה באמצעות הבי. אס. פי וניהול תנאי והגבלת האשראי של הסוכנים באופן שלא היה מוכר בעבר". מה יקרה למעשה להסכם הקיים בין הסוכנים לחברות התעופה ? " ההסכם יוחלף לראשונה לאחר עשרות שנים. לא תיקונים קוסמטיים, אלא ממש חתימה על הסכם חדש הלוקח בחשבון את כל השינויים המבניים בתכנית" . מה זה אומר מבחינה מעשית? " אחרי הוועידה בנובמבר לאחר שתתקבל ההחלטה 812 שתחליף את 818g , האשראי הניתן לסוכנים יוגבל לממוצע שלושת תקופות התשלום הגבוהות של השנה, ועוד גידול של מקסימום מאה אחוז. לאחר מכן האשראי יחסם ולסוכן יהיו אפשריות לשלם: בכרטיסי אשראי, להגדיל ערבויות , לרכוש ביטוח אשראי , או לשלם באמצעות כרטיס חיוב חדש שתציג יאט"א, easy pay". סוכנים יוכלו לשלם לבי. אס. פי באמצעות כרטיסי אשראי של העסק שלהם ? " כן . החלטה 890 שאסרה עד עתה על הסוכנים להשתמש בכרטיס האשראי של העסק יהיו לגיטימיים לתשלום. כל חברת תעופה תוכל לגבש לעצמה מדיניות אם איזה חברת כרטיסי אשראי היא מוכנה ורוצה לקבל תשלומים מהסוכנים. כזכור עד עתה סוכנים יכלו לשלם רק באמצעות כרטיסי אשראי של הלקוחות" . האם יהיו עוד אמצעי תשלום חדשים ? " במסגרת החלטה 812 החדשה יוכלו חברות התעופה והסוכנים להחליט על כל מוצרים ושרותי תשלום או העברת תשלומים חדשים והם יישמו לתשלום במערכת הבי. אס. פי . בפועל לסוכנים יפתחו אפשריות נוספות לצרוך אשראי שלא באמצעות מערכת הבי. אס. פי". ומה עם ישראל? " ישראל עדיין במשטר ההחלטה הישנה של 800 ורב מרכיבי התכנית החדשה לא רלוונטים לגביה למעט החלטה 890 המאפשרת תשלום באמצעות כרטיסי האשראי של המשרדים וזו יכולה להיות בישראל התפתחות מרחיקת לכת" . מדוע מרחיקת לכת ? "מכוון שבישראל לחברת אל על יש כרטיס אשראי Fly Card המהווה מרכז רווח ועוגן אסטרטגי עבורה. לא מן הנמנע שאחרי שהם יקראו את ההחלטה וילמדו אותה יחליטו למשל לפתח תכנית של כרטיסי אשראי לסוכנויות הנסיעות ויקבלו תשלומים מהסוכנים באמצעות כרטיס אשראי עסקי של Fly Card . אם יהיה היגיון כלכלי מבחינת אל על בתכנית כזו , היא תרוויח מחזורים של מאות מיליונים ב- Fly Card עליהם היא מקבלת רווח כמו בכל תשלום באמצעות הכרטיס, הסוכנים מצידם יקבלו אשראי של 30 יום נוספים עד למועד התשלום הבא בכרטיס האשראי על המכירות באל על . זו רק אפשרות תאורטית אחת. יכולות להיות גם אפשרויות חדשות נוספות ומלהיבות. השינויים במודלים של סוכנים מורשי יאט"א יאפשרו למארגני נכנסת לכרטס "פריפייד" עבור לקוחות מחו"ל ולהציע גם שרותי תעופה ולא רק שירותי קרקע". מה הסיבה שישראל עדיין בהחלטה 800 ? "זו החלטה שהתקבלה לפני כעשר שנים יחד עם חברת אל על במטרה לשמור על אוטונומיה של השוק המקומי וגם לשמר את סעיף 9 המגדיר את התמורה שמגיעה לסוכני הנסיעות עבור עבודתם . הבסיס לקיום הסעיף הזה כפי שהינו מנוסח ב-800, היה הטיעון המרכזי בתביעות נגד חברות התעופה מאז 2008 שמבשיל בשנים האחרונות, ובשנים הבאות לתשלום הפיצוי עבור הפרת ההסכם עם הסוכנים. בינתיים יאט"א רוקנו את ההחלטה ע״י פירוק הפנל והשבתה של פעילות הועדה המשותפת של הסוכנים וחברות התעופה בישראל. זה לא בלתי הגיוני שחברות התעופה יפעילו על אל על לחץ לאמץ את 812 גם בישראל לאור מגוון האפשריות שההחלטה החדשה פותחת לניהול העסקי בין הסוכנים לחברות התעופה" . לסיום, האם זו רק ההתחלה? " בעולם בהחלט יהיו שינויים מרחיקי לכת, בישראל פחות למעט נושא כרטיסי האשראי. ישנם עוד מרכיבים חשובים כמו אימוץ סטנדרטים להבטחת תשלומים באמצעות כרטיסי האשראי . מדובר בסטנדרטים בינלאומיים שאינם קלים ליישום במיוחד לחברות גדולות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}