אא

"אומרים שמשבר זו גם הזדמנות, אז לקחנו את זה לקצה״: חברת הסטארט-אפ שניצלה את הקורונה כדי לצמוח

חברת Bookaway נכנסה אל שנת 2020 עם צמיחה אדירה ותוכניות לגדול עוד יותר, אלא שהקורונה עצרה את הכל, אבל רק למספר חודשים. בחברת הסטארט אפ ניצלו את המשבר כדי לצמוח ולשלוט על תחום הזמנות כרטיסי תחבורה יבשתית וימית מקוונים

מייסדי Bookaway. צילום: יח״צ מייסדי Bookaway. צילום: יח״צ
חברת ה-Travel Tech ״Bookaway״ הוקמה ב-2017, כשהיא מספקת פלטפורמה להזמנה מקוונת של כרטיסי תחבורה יבשתית וימית עבור תיירים ברחבי העולם. וכמו הרבה סטארט-אפים בתחום התיירות, נהנו מפריחה ושגשוג, כשהחברה דיווחה על גדילה ב-200% שנה אחר שנה. בינואר 2020, אחרי שהחברה שברה את השיאים של עצמה, התחילה בשיתוף פעולה עם אגודה, ומצבה את עצמה כאחת מחברות התיירות המובילות. הקורונה ששיתקה את עולם התיירות לא פסחה על החברה, אך נראה כי דווקא במשבר, הצליחה למנף אותו לטובתה, כשהיא מונה היום 300 עובדים ברחבי העולם.  ״כחברה שנמצאת בלב הסערה באסיה בתיירות, ספגנו את המכה הכואבת מאוד. שבועיים אחרי הקורונה ירדנו כמעט לפעילות אפסית. מיד אחרי זה התחלנו לעשות התאמות בתוכנית שלנו, הן מבחינת כוח אדם ופינינו את כל מפת הדרכים של החברה, והתמקדנו בנכסים אחרים של החברה. הפכנו לחברה עם מוצר בלי קהל, וזה היה תהליך קצת הזוי. גם בארץ נכנסים פה לסגר, ומגיע הדיכאון של הדבר הזה. וזו הייתה תקופה לא פשוטה. כולם אומרים את הקלישאה שמשבר זו גם הזדמנות, אז לקחנו את זה לקצה״, אמר עומר טשכמר מייסד משותף, ו-COO (סמנכ״ל אופרציה). 

״הבנו ששאר השוק מתמודד עם אותה הבעיה בכל העולם״ 

״חמישה חודשים אל תוך המגפה, התחלנו להבין ששאר השוק בעולם מתמודד עם אותה בעיה, זיהינו גם שהמתחרים שלנו באותה סיטואציה, ובהחלטה אמיצה, החלטנו לגייס כסף ממשקיעים מאוד אמיצים, הייתי שותף לכל השיחות ואמרו שזה מהלך גאוני אבל האמת? פחד אלוהים. אנחנו 30 חבר׳ה מתל אביב, רוצים לקנות 4 חברות ממדינות מתפתחות, בזום, ולא קנינו בעבר חברות. זה היה נראה תלוש מהמציאות ובאמת זכינו למשקיעים אמיצים שאמרו כן, ולאחר הגיוס עם הכסף השלמנו רכישה של 4 חברות. לבסוף, גדלנו פי עשרה, בכל המדדים האפשריים״.

איזה חברות רכשתם? 

״רכשנו חברות שעושות את מה שאנחנו עושים, אבל באסיה, דרום אמריקה, מזרח אירופה. רכשנו חברה רביעית שהיא חברת B2B (עסק לעסק) שנותנת טכנולוגיה לספקים שלנו. בעצם נוצר מצב שנהיינו ספקי הטכנולוגיה לספקי התיירות שלנו, ונהייתה סימביוזה מאוד יפה. גדלנו במכירות, באנשים, כמות הספקים גדלה מ-500 ל-6,200 והיום אנחנו עובדים ביותר מ-110 מדינות״. האתר של bookaway. צילום מסך

איך רוכשים ארבע חברות בזמן שהמטוסים לא ממריאים ואי אפשר להיפגש פנים מול פנים? 

״זה היה תהליך מאוד קשה בזום, והיה את תהליך בדיקת נאותות. החברה הראשונה שרכשנו הייתה ביוני 2021 והחברה האחרונה הייתה באוקטובר. אז במשך ארבעה חודשים, קלטנו 4 חברות והחלטנו איך לנהל את האירוע הענק הזה. גם גייסו הנהלה שתעזור לנו לתמוך בצמיחה המטורפת. מה שקרה זה שפתאום יש 5 חברות שמתנהלות בצורה עצמאית, והחלטנו שזה יהיה כמעט-עצמאי. איחדנו את חלק מהמערכות״.

״אנחנו רוצים לבנות את ה-Booking.com של העולם הזה״ 

״בעצם אנחנו עושים את מה ש-Booking עשתה לפני 20 שנה: פנתה להמון ספקים שלא מחוברים לאינטרנט, והנגישה אותם, ואנחנו רוצים לבנות את ה-booking.com של עולם הנסיעות. פיתחנו את עולם הטיסות, האטרקציות, הלינה אבל החלק האחרון של הטיול עדיין לא פוצח וזו הסיבה שכולם הסכימו להצטרף לקבוצה, וזו הסיבה שכולם נשארים פה כי הם מאמינים בפוטנציאל. זה חברות שלפני הקורונה צמחו, בקורונה דיממו כסף ועל אף כל זה, העובדים נשארים והם נשארים אחרי זה. עברנו תהליך מאוד קשה, אבל יצאנו מהקורונה פי 15 יותר ממה שנכנסו אליה״. "זיהינו בקיץ שקרואטיה נפתחה וכל האזור. פתאום ראינו שהשוק חוזר ל-80% אבל אנחנו בכלל ב-110% התאוששות.אנחנו מצליחים לזהות כל פעם שיש אזור שנפתח, בין הגלים של הקורונה. אנחנו מגיעים למצבים שאנחנו רושמים פעילות גדולה יותר מב-2019, גם בגלל הסנרגיה עם החברות החדשות, וגם בגלל התיירות החדשה, שאנשים מפצים על הזמן בבית. גם אם יהיו עוד כמה גלים נוספים, אנחנו מוכנים לזה מבחינה עסקים ואנחנו מודעים שייתכנו עוד גלים, אבל אנחנו נצא מאוד חזקים אחרי זה. כרגע בארגנטינה, קרואטיה ואזורים נוספים אנחנו ב-120% התאוששות, ואנחנו מאוד אופטימיים לגבי העתיד״, סיכם טשכמר.  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: