אלות הים
משחר ההיסטוריה נשים נחשבו כמביאות מזל רע לאניות, ועד שנות ה- 70 של המאה הקודמת האקדמיות הימיות לא התירו לנשים להיכנס בשעריהן. ב-2007 חלה פריצת דרך כשמונתה לראשונה אישה כקפטנית של אניית קרוז. כמה נשים ניצבות כיום בגשר הפיקוד?
צילום: Shutterstock
לרגל יום האישה הבינלאומי תקבל לידיה קפטנית סרנה מלאני (Serena Melani) את ההגאים של Seven Seas Splendor, אניית הקרוז החדשה של חברת Seven Seas REGENT, השייכת לתאגיד נורבג'יאן, שהושקה בפברואר 2020. המינוי יהפוך את סרנה לאישה הראשונה בהיסטוריה של תעשיית הקרוזים שתפקד על אניית קרוז חדשה. האנייה שפונה לשוק היוקרה תשיט כ-750 נופשים. אולם הייתה זאת קרין סטהאר-יאנסן, השבדית, שזכתה להיות האישה הראשונה שהוענקה לה ב-2007 הזכות לפקד על אניית קרוז. היה זה תאגיד רויאל קריביאן, שהציב אותה כקפטנית של Monarch of the Seas, שהשיטה כ-2,400 נופשים ו-850 חברי צוות. היא פרצה את הדרך לקפטניות הבאות אחריה. וזה לא היה קל. משחר ההיסטוריה, נשים נחשבו כמביאות מזל רע לאניות. כמסיחות את דעתם של אנשי הצוות הגברי וכמעוררות את רוגזו של הים. הנשים היחידות שיכלו לעלות על סיפון אניות עד תחילתה של המאה ה-20 היו רעיותיהם של הקפטנים או בנותיהם. אשת אחד הקפטנים מן העידן ההוא זכתה להיכנס לספרי ההיסטוריה. מרי פאטן הצטרפה ב-1856 לבעלה ג'ושוע למסע מניו-יורק לסן-פרנסיסקו. תוך כדי המשט חלה קפטן פאטן ושמיעתו וראייתו נחלשו. סגניו לא הצליחו לנווט את הספינה שהיתה בקייפ הורן, בקצה הדרומי של יבשת אמריקה, ומרי פאטן, שהיתה בהריון, נטלה את הפיקוד. במשך חמישים ימים היא השיטה את הספינה וטיפלה בבעלה עד כדי כך שלא הצליחה להחליף בגדים עד הגעתה בשלום לסן-פרנסיסקו. מבטחי הספינה גמלו לה והעניקו לה אלף דולרים, שהיו סכום עצום באותה עת. מרי וג'ושוע חזרו לניו-יורק ושם היא ילדה בן. בעלה נפטר כעבור שלושה חודשים. הצי האמריקאי איפשר לנשים לעלות על סיפון אניותיו רק ב-1993 וכיום הנשים מהוות כ-20% מכוח האדם של הצי. בתחום האזרחי המספרים דומים. נכון להיום 20% מעובדי תעשיית הקרוז הן נשים ובימים משייטות כ-300 מאות ספינות קרוז אך רק בכחצי תריסר מהן ניצבות נשים על גשר הפיקוד. בעקבותיה של חברת רויאל-קריביאן, שהייתה הראשונה למנות קפטנית, פסעו החברה הבריטית P&O קרוזס, שמינתה את שרה ברטון לקפטנית וחברת קונרד שהציבה בתפקיד את אינגר אולסן. גם חברת סילברסי צעדה בתלם הזה ומינתה ב-2013 את השווייצרית מרגריט אטלין כקפטן הספינה סילברסי אקספלורר. בלינדה בנט היא האישה האפרו-אמריקנית הראשונה, שזכתה לשמש כקפטנית של ספינת קרוז. היא מועסקת בחברת וינדסטאר זה 14 שנים, מפליגה במימי הים הקריבי בעונת החורף ובמימיו החמים של הים התיכון בחודשי הקיץ. קפטו בנט היא ילידת האי סנט-הלנה שבאוקיינוס האטלנטי, המרוחק מכל יבשה ואליו הוגלה נפוליאון בונפרטה. היא הצטרפה לחברת וינדסטאר-קרוזס, המתמחה בהפלגות יוקרה ב-2005. אחר-כך היא היתה לקצין ראשון וב-2016 זכתה לפקד על הספינה הראשונה של החברה, וינדסטאר, עם 101 אנשי צוות ו-148 נופשים. גם קיית מקיו זכתה לקבל את הפיקוד על ספינת קרוז ב-2016. אז היא היתה בת 37, עם ניסיון של 15 שנים בתחום הספנות. ההגאים של הספינה סלבריטי-סאמיט הופקדו בידיה. ספינה זאת של חברת סלבריטי משיטה 2,158 תיירים ו-950 אנשי צוות. מקיו היא ילידת סן-פרנסיסקו ותוך כדי לימודיה בקליפורניה שימשה כקאדט על סיפון אנייה. כאשר הייתה לקצינת ימיה היא הצטרפה לצוות הפיקוד של Jewel of the Seas, ספינה אחרת של רויאל-קריביאן, בחלוף ארבע שנים מונתה לקפטן אנייה בחברת הבת סלבריטי. לדבריה, מסעה לפסגה לא נתקל בקשיים מיוחדים בשל היותה אישה. "היו שם הרבה אנשים תומכים, כולל קפטנים שהדריכו אותי". כדי לזכות בדרגת הקפטן צריך לבלות בים לפחות 8 שנים. "עמדתי בזה", היא אומרת. חברת סלבריטי-קרוזס שלה 11 ספינות רשמה הישג נוסף בתחום המגדרי כאשר -Lisa Lutoff Perlo מונתה ב-2014 לנשיאת החברה. ב-2017 זכתה הנשיאה החדשה למנות קפטנית נוספת בצי של סלבריטי-קרוזס. נטלי אלבאן ילידת אקוודור, שצברה יותר מ-12 שנים של שייט לאיי גלפאגוס. נטלי אלבאן מפקדת על אניית הקרוז היוקרתית סלבריטי-אקספלוריישן. "העצמת נשים חזקות וקידומן לתפקידי מנהיגות ראויים היא מטרה קרובה ללבי, ואחד הערכים החשובים של סלבריטי-קרוזס", אמרה בשעתו ליסה לוטוף-פרלו, "כאשר נוצרה ההזדמנות לקדם את נטלי, המקרינה תשוקה ואהבה למשרה שלה ולחברה – ההחלטה הייתה קלה". הקפטנית שמונתה אמרה: "הבטחתי למשפחתי פעמים רבות שיום אחד עוד אלבש את המדים הלבנים ואהיה האישה הראשונה לכהן כקפטנית בגלאפגוס. עכשיו זה קורה".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}