אא

"אני נהנה מחופש פעולה וזה גורם לי להיות יותר מחויב, צעיר ומחושב"

הוא עומד בראשה משנת 2010 והצעיד אותה לעבר הישגים יוצאי דופן בענף המלונאות. ריאיון עם איש השנה של פספורט לשנת תשפ"ב - ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל

ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. צילום: יח"צ ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. צילום: יח"צ
מאחוריו קילומטרז' של כמעט 37 שנים בחברת ישרוטל, מתוכן (משנת 2010) כמנכ"ל רשת המלונות. קילומטרז' שכזה לבעל תפקיד, שאינו נמנה על הבעלים, נחשב לחסר תקדים בענף המלונאות. "לא חלמתי בשום חלום ושום תסריט שאהיה בישרוטל 37 שנים", אומר ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל בראיון לפספורט לרגל בחירתו לאיש השנה.

כשהצטרפת לישרוטל חשבת שתעבוד ברשת כל כך הרבה שנים?

"ממש לא. הצטרפתי לישרוטל כמה שנים לאחר הקמתה. עברתי מתפקיד לתפקיד, ממלון למלון, מאתגר לאתגר. אני מאוד אוהב את החברה, מאוד מחובר אליה, מרגיש חלק מהחברה. אני לא הוותיק היחיד, יש קבוצת מנהלים שעובדת מספר שנים כמוני. אין מנהל מלון בישרוטל שעובד פחות מ 10-15 שנה, יש כאלה שעובדים 30 שנה".

מה עושה את החיבור?

"הבעלים, דיוויד לואיס ז"ל, וממשיכי דרכו כיום, הם אנשים מאוד מיוחדים. הם יצקו את ה-DNA ואת התרבות הארגונית של ישרוטל, שהופכת אותה למיוחדת. אני אוהב את החברה, את האנשים, המנהלים, הפיתוח, מרגיש אחריות גדולה. אני עומד בראש החברה ורואה לאן היא מתפתחת, מה אנחנו עומדים לעשות ומה התכניות קדימה. זה המקצוע שלי ואני מאוד שמח. אין חברת מלונות אחרת בישראל, שהייתי רוצה לעבור אליה. חלק גדול מהמנהלים שהיו בישרוטל, חזרו אליה. תסתכל על דוד פתאל ושלומי טחן, כולם יוצאי ישרוטל. זה מלמד כמה החברה איכותית".

מאיפה הדרייב שלך, שחסר להרבה צעירים?

"זה האופי שלי, ככה אני בנוי. ביום שלא יהיו לי את האנרגיה, את כוחות ואת הסובלנות להמשיך, כי זו עבודה מאוד קשה, תובענית וכוללת הרבה לחצים (זאת לא עבודה קלאסית לאיכות חיים גבוהה), לא אהיה פה. כשאני נהנה יש לי את הכוחות והיכולות. ביום שאפסיק ליהנות לא יהיו לי את האנרגיות ולא אעשה זאת יותר. אני מרגיש שליחות, כי זו חברה שאני שייך להקמה שלה".

"זו לא בחירה בליאור רביב אלא בישרוטל ובעובדיה"

איזה מנהל אתה?

"שאלה מעניינת. הרבה מאוד שנים חשבתי שאני טוב בתחום התפעול, יודע להניע דברים ושיש לי יכולות גבוהות בתחום הזה. בשנים האחרונות אני מתעסק המון בפיתוח של החברה וזה מאוד מעניין אותי. למדתי, שאני לא רע בתחום הזה. אני לא מנהל קל, אני מנהל עם המון דרישות. אני יורד לפרטי פרטים בכל דבר, רוצה לדעת כל דבר, מנהל ריכוזי מאוד. אבל מהצד השני, בחברה גדולה, שאנחנו נמצאים בה כיום, אתה חייב לסמוך על אנשים ואני מאוד סומך על הצוות שלי. יש לי צוות מנוסה וביחד אנחנו מובילים את החברה קדימה, אי אפשר בחברה כזו להיות וואן מן שואו".

"ישרוטל היא שמורת טבע בענף המלונאות"

ישרוטל נמצאת בתנופה חסרת תקדים. בניהולה של הרשת כיום יש 23 בתי מלון, ששניים מתוכם נפתחו השנה. בארבע השנים הקרובות הרשת מתכוונת לפתוח עוד כ-10 בתי מלון בארץ והיא נמצאת לקראת התרחבות בינלאומית באירופה, בה הרשת צפויה לנהל עוד כ-30 בתי מלון בשלב הראשוני. הרשת, ששוויה בבורסת ת"א נושק ל-6 מיליארד שקל, סיימה את שנת 2021 עם רווח של 252 מיליון שקל והכנסות של 1.60 מיליארד שקל. גם את שנת 2022 פתחה בצורה מצויינת עם רווח של כ-89 מיליון שקל ברבעון השני של 2022. ועל כל זה מנצח המנכ"ל רביב.

נראה שהקורונה עשתה רק טוב לישרוטל. בשנת 2021 רשמתם רווח של 255 מיליון שקל וגם ב-2022 אתם צפויים לרשום רווח נאה

"אני לא יכול להגיד שהקורונה עשתה לנו רק טוב, כי צריך לקחת בחשבון ש-2020 הייתה שנה קשה מאוד. אם אתה לוקח שנים רגילות של ישרוטל, למשל 2018-2019, ומכפיל אותם בשתיים, עדיין שנתיים רגילות הן יותר טובות מ-2020-2021. אבל באופן יחסי למציאות שנוצרה, ולאי ודאות שהייתה כשהתחיל האירוע הזה, אם הייתי צריך לנבא אז, או לקוות למה שיהיה בהמשך, אז אין ספק שיצאנו מזה בעור שינינו. אני אפילו יכול לומר שיצאנו מזה מחוזקים. בתקופת הקורונה למדנו הרבה מאוד על היכולות שלנו. למדנו לתמרן בתקופות משבריות, תקופות שמעולם לא היו כמוהן. סגירת ופתיחת בתי מלון, טיפול בעובדים ובמנהלים. הגאווה הגדולה שלי, בכל הסיפור של הקורונה, זה שלא איבדנו אפילו לא מנהל אחד בישרוטל. עשינו מאמצים מאוד גדולים לשמור על התשתית של החברה, על השלד שלה — המנהלים, העובדים — בכל ההיבטים, כולל ההיבטים הנפשיים, לחזק את האנשים, גם בכספים אם היו צריכים. תמכנו בעובדים שהתקשו. חילקנו בונוסים לעובדים ולמנהלים גם בשנת 2020, שהייתה השנה הקשה אי פעם לישרוטל. המנהלים בישרוטל החזירו לנו בגדול על ההתנהלות שלנו במהלך הקורונה. לכן, הצלחנו ב-2021 וברבעונים הראשונים של 2022 לעשות תוצאות שיא. בזכות אותם מנהלים ועובדים שנשארו ונתנו כתף לחברה".

איך אתה מגדיר כיום את ישרוטל?

"מגדיר אותה כשמורת טבע בענף המלונאות בכלל ובכלכלה הישראלית בפרט. ישרוטל זו חברה מאוד מיוחדת בתרבות הארגונית שלה. רפי שדה ייסד וניהל את החברה הרבה שנים כחברה מיוחדת, ואני המשכתי את דרכו. מה שנושא אותנו קדימה וגורם לנו להצליח זו תרבות ארגונית ייחודית, שאנחנו מקפידים לשמר אותה. המנהלים והעובדים שלנו עומדים בראש סדר העדיפויות של החברה. ירידה לפרטים. אנחנו מקפידים על כל דבר שהוא חשוב בעינינו. אנחנו משקיעים במלונות סכומי כסף אדירים, בשדרוג ובשיפוץ ובחיפוש חוויות לאורחים, בכל מקום בו אנחנו פועלים. לראייה, תהליך המיתוג החדש שעשינו, במהלכו חילקנו את ישרוטל לקבוצות של מלונות, שבראשם מלונות 'אקסקלוסיב קולקשיין', שבעיני הם המלונות המובילים בישראל: בראשית, כרמים, יערות הכרמל, רויאל ביץ' ת"א, רויאל ביץ' אילת ואוריינט ירושלים; קבוצת 'ישרוטל קולקשיין' שכוללת את כל המלונות באילת, ים המלח ובכל רחבי הארץ, ומלונות עיצוביים הפועלים תחת השם 'ישרוטל דיזיין'. רק בחודשים האחרונים פתחנו שני מלונות, אלברטו בת"א ופורט טאואר ברחוב הירקון פינת יורדי הסירה. בשנים הקרובות נפתח לפחות 10 בתי מלון, אם לא יותר. ישרוטל הפכה מחברה אילתית קטנה לחברה עם מלונות בכל רחבי הארץ, חברה שמעסיקה אלפי עובדים בפריפריה ונותנת פרנסה מסביב למלונות לעוד אלפי אנשים, כמו ספקים וכו'.ישרוטל כיום היא חברה שנמצאת בתנופה שלא הייתה אף פעם. אנחנו נמצאים ערב יציאה לחו"ל".

לכמה מלונות תגיעו בישראל?

"כרגע אנחנו עם 23 בתי מלון ובארבע השנים הקרובות נוסיף עוד 10, נהיה עם 33 מלונות. יש לנו פניות על בסיס יומי של יזמים, מלונאים קטנים, גופים שמעוניינים שישרוטל תנהל עבורם בכל מיני מודלים. אנחנו שוקלים כל הצעה לגופה. אני מאמין שנגיע בישראל לאזור 40 מלונות".

מה התכניות לגבי העמקת הפעילות בחו"ל?

"נפתח את ישרוטל מחוץ לישראל. כמו שפתחנו את ישרוטל מחוץ לאילת ויצרנו חברה יותר מאוזנת בין אילת לצפון הארץ, נהפוך לחברה עוד יותר מאוזנת וחזקה על ידי זה שנצא לחו"ל. אנחנו נמצאים ערב סגירה של התפתחויות מעניינות בכמה מקומות".

לכמה מדינות אתם מתכננים לצאת?

"להערכתי נהיה פרוסים בצורה משמעותית במערב אירופה וביוון. נהיה בבירות מרכזיות באירופה. בישראל אנחנו מגיעים למיצוי הגידול שלנו. חברה כמו שלנו, שכן רוצה להתפתח ולהתקדם, ויש לה את היכולות והבעלים (משפחת לואיס שמאוד מאמינה בישרוטל), יכולה להתפתח לחברה בינלאומית משמעותית במהלך הזה".

"אני לא מנהל קל. אני מנהל עם המון דרישות"

"נפתח את ישרוטל מחוץ לישראל". ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. צילום: יח"צ

מה קורה עם משפחת דיין הבעלים של רשת קראון פלזה?

"באזורים מסוימים יש לנו שיתוף עם משפחת דיין, באזורים אחרים אנחנו עושים את זה לבד. אנחנו כבר מנהלים מלון מאוד מצליח, מיוחד ויוקרתי בפלאם ביץ', ארה"ב. לקחנו אותו במצב מסויים, כמעט גם סגרנו אותו, והרווחים שלנו כיום, אחרי שנכנסנו, הם כפולים בהשוואה למה שהיה לפני כן. מה שמלמד שעם היכולות שלנו אנחנו רק צריכים למצוא את הנכסים הנכונים".

לכמה מלונות אתם שואפים להגיע באירופה?

"להערכתי בשלב ראשון, בין 20-30 בתי מלון. משם נחליט איך מתקדמים".

רשת פתאל היא המודל שלכם?

"אני מאוד מעריך את מה שפתאל עשה. אין ספק שפתאל עשה באירופה עבודה מדהימה. הוא נכנס בשנים שהיו הרבה הזדמנויות. הפיתוח שלו בחו"ל מודל גם לנו ולכל מי שרוצה להתעסק בחו"ל. הוא עם כ-160 מלונות בחו"ל ואני לא בטוח שנגיע לממדים האלה. זה מתחיל בצעד ראשון ועבורנו השמיים הם הגבול".

איפה אתה ממקם את ישרוטל ביחס למתחרות?

"אני מודד את ישרוטל ביחס לעיניים שלנו. לדעתי ישרוטל חברה מאוד איכותית, עם כוח אדם איכותי ומנהלים יוצאי דופן. אני לא אוהב להשוות את עצמי למתחרים. בסוף האיכויות של החברה באות לידי ביטוי בכמה מקומות: בדו"חות הכספיים, בכמות האורחים החוזרים למלונות ובתדמית ציבורית של החברה, איך היא נתפסת. בשלושת הפרמטרים האלה אנחנו מובילים".

נראה שאתה זוכה לחופש פעולה מהבעלים - משפחת לואיס (בניו של המייסד דיוויד לואיס ז"ל)?

"אני אכן נהנה מחופש פעולה מאוד מאוד משמעותי, וזה גורם לי להיות הרבה יותר מחויב, הרבה יותר זהיר ומחושב. יחד עם זאת, זה מאפשר לי ולנו לפתח את החברה באופן מאוד משמעותי ולעשות בארץ דברים מאוד ייחודיים. הבעלים רואים שיש פרי לניהול, לפיתוח, למוניטין של החברה, ולמניה שעלתה מ-21 שקלים לפני שמונה שנים ל-100 שקלים. לפני שש שנים ישרוטל הייתה שווה 850 מיליון שקלים. היום היא שווה שישה מיליארד שקלים. אני מניח שהבעלים רואים שבסך הכל אנחנו משתדלים לעשות את העבודה הטובה ביותר".

במהלך הקורונה ספגתם ביקורת קשה על כך שהחלטתם לחלק דיבידנד של כ-25 מיליון שקל למחזיקי המניות, בזמן שבמקביל לקחתם מענק מהמדינה. טעיתם?

"באופן אישי עמדתי בעין הסערה. יכול להיות שלא גיליתי מספיק רגישות ללחץ הציבורי, או לתחושות הציבור, לגבי העובדה שבזמנו אי אפשר היה לצאת לחו"ל, הישראלים נפשו בעיקר בישראל, וישרוטל עשתה תוצאות שאיפשרו את חלוקת הדיבידנד. חובתה של חברה ציבורית לשלם. אין ספק שהעיתוי היה לא נכון. נוצר מומנטום שלילי כלפי החברה. עשינו התייעצות פנימית והחלטנו לא לשלם את הדיבידנד".

אולי אתם, כרשת שמרוויחה הרבה כסף, לא צריכים לקבל סיוע מהמדינה?

"עמדנו בפרמטרים שהמדינה קבעה. הרבה חברות חזקות במשק קיבלו סיוע, גם בענף המלונאות. 2020 הייתה שנה קשה באופן מובהק, היה לנו הפסד. אז למה שישרוטל תוותר. מלונות דן, פתאל ופוקס חברות חזקות, כולן קיבלו מענקים, אז למה ישרוטל אמורה להיות שונה?".

מרגיז אותך שאתה צריך להתנצל על ההצלחה?

"אנחנו לא בהכרח מדינה שיש בה נטייה לפרגן להצלחה. יש צרות עין כלפי חברות שמצליחות וכלפי אנשים מצליחים. זה משהו ב-DNA בניגוד למדינות אחרות. אני מסתכל על ארה"ב, מעוז הקפיטליזם, שם מעודדים מגיל צעיר להצליח. פה המנטליות טיפה שונה. אני מאמין שזה ישתנה. לא נפסיק להצליח ולעשות דברים טובים בגלל משהו שמישהו אומר. אנחנו עושים פה דברים מדהימים מבחינת העסקת עובדים, משלמים מסים ומייצרים הרבה ערך למדינה. אני לא מרגיש צורך להתנצל על זה. אני גאה בזה ורוצה להנחיל את זה לעובדים. נשאף תמיד להצטיין ואז אתה מצליח. למדנו לחיות עם ביקורת וגם חיים עם זה טוב".

מה דעתך על מחירי הנופש הגבוהים בבתי המלון בארץ?

"המחירים אכן גבוהים ויש לכך כמה סיבות. האחת - הרגולציה והביורוקרטיה הכרוכות בהקמת בתי מלון בישראל. שום חוק, שום כתבה בטלוויזיה ושום דבר לא יוריד את מחירי המלונות, כי אף אחד לא ימציא את הכלכלה מחדש. כשיש היצע נמוך וביקוש גבוה, המחירים עולים. זה כלל שאי אפשר לשנות אותו. לו היו נבנים פה בתי מלון בכמות גדולה, עם פחות רגולציה, ולא היה לוקח 10 שנים לבנות מלון, זה היה אחרת. אם היה לוקח 4-5 שנים, תאמין לי שהמחירים היו פה הרבה יותר נמוכים. אין מספיק מלונות בישראל. זה נכון גם לגבי מחירי הדירות — כשאין תחרות המחירים עולים. כיום אני מקים בערך 10 בתי מלון, וכל מלון לוקח לנו בין 7-10 שנים לבנות. תחשוב כמה זה עולה לנו, תחשוב על חוסר הכנסה בשנים האלה. צריך לשחרר חסמים, לפרוס שטיח אדום ולתת יד לכל מי שרוצה להקים בתי מלון. אני מודיע לך שמחירי בתי המלון ירדו פה באופן משמעותי. השקל החזק והמחירים הגבוהים מקשים מאוד על תיירות נכנסת, שזה העתיד של מדינת ישראל. תחשוב שתייר, שמגיע כיום מאנגליה או מארה"ב, כשהשקל כל כך חזק, מעבר לבתי המלון היקרים, זה מאוד מקשה על כניסת תיירים לישראל וזה מטריד אותי".

מה דעתך על אילת בה אתם פעילים מאוד?

"אנחנו נהנים מאילת המון שנים, למרות שכבר הספידו אותה שוב ושוב. היא כמו עוף החול, תמיד קמה מחדש, שומרת על תפוסות טובות, ועל אטרקטיביות. אנחנו משקיעים בבתי המלון שלנו מאות מיליוני שקלים. שדרגנו את כולם, עם התנאים הכי טובים שיש. יחד עם זאת, יש עוד הרבה מה לעשות באילת בהיבט של תחזוקת העיר, הבאת אטרקציות והפיכת העיר להרבה יותר מושכת. הגיע הזמן לסלול כביש דו-מסלולי לאילת. זאת שערורייה, שנוסעים לעיר בכביש הכי מסוכן במדינה. אין שום היגיון. זה דבר מטורף. צריך להתייחס לאילת כמו שמתייחסים ללאס וגאס, כאל נכס לאומי. לצערי זה עדיין לא כך. למרות זאת, אנחנו בונים עוד מלון מיוחד באילת. כחברה שיש לה שמונה בתי מלון עם כ-4,000 עובדים, אני חייב להיות אופטימי לגבי אילת. אני מאוד מקווה שקברניטי העיר יאחזו את השור בקרניו וינהלו את העיר כעיר תיירות. זה מקצוע. בתקופת הקורונה כולנו למדנו, שבלי תיירות לעיר הזו אין זכות קיום. לכן ראש העיר צריך לקום בבוקר ולחשוב דבר אחד — תיירות, תיירות, תיירות. אז יהיה לו חינוך טוב, תושבים מרוצים ועיר מדוגמת. אחרת הכל יקרוס".

בשנה האחרונה התחלתם לחלק אופציות למנהלים

"באופן תקדימי. זה לא דבר מקובל בענף המלונאות. לפני 4 שנים עשינו חלוקת אופציות של כ-5 מיליון שקל ובשנה שעברה עשינו חלוקה משמעותית של כ-26 מיליון שקל. זה היה לשיקול דעתי למי לחלק. יכולתי לקחת קבוצה קטנה של מנהלים ואני בתוכם ולחלק לכל אחד הרבה מאוד אופציות וכל אחד היה עושה הרבה מאוד כסף. החלטתי לחלק פחות אופציות, אבל להרבה יותר מנהלים. זה כלל גם אנשים ותיקים, שנמצאים בתפקידים בכירים וחשובים מאוד לחברה. עשינו חלוקה של אופציות לכ-52 מנהלים בחברה, כשהמניה הייתה 60 שקלים. היום היא 100 שקלים. כל אחד מהאנשים האלה נהנה במועדי הפירעון מסכומי כסף ניכרים. אני מאוד שמח על זה, מעבר לשכר ותוכנית בונוס. זה מחבר אותם לחברה, לחברה הציבורית, למשמעות שיש לגובה המניה, לתוצאות החברה, וזה עושה אותי מאושר".
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטלליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל
"אנחנו נהנים מאילת המון שנים, למרות שכבר הספידו אותה שוב ושוב". צילום: ספיר פרץ

אתה מגדל כבר את המחליף שלך?

"יש בישרוטל המון מנהלים מדהימים. אני מאמין שבבוא היום, כשאחליט לעשות דברים אחרים, לא תהיה בעיה למצוא לי מחליף. כרגע זה לא עומד על הפרק".

דור ההמשך שלך נמצא דווקא ברשת פתאל

"נכון, הבן שלי אדם. הוא מנהל מזון ומשקאות במלון הרודס. אני מאוד מקווה שהוא ימשיך ויתפתח בענף הזה. אני שומע מהמנהלים שלו, שהם מרוצים ממנו. אני מאוד גאה בו, כי הוא עובד נורא קשה ומזכיר לי את עצמי כשהייתי צעיר".

יגיע לאן שהאבא הגיע?

"אלוהים גדול, מאחל לו שכן".

לישרוטל הוא לא יגיע כל עוד אתה שם?

"אני מאמין שזה לא דבר נכון, כי לא משנה מה הוא יעשה יגידו שהוא הבן של...".

משפט סיום

"אני מאמין בכל נפשי, שההצלחה שלי, בשיא הרצינות ולא בציניות, היא בזכות כל אותם מנהלים ועובדים, שעובדים בחברה המדהימה שלנו כל כך הרבה שנים. יש פה מאות זוגות שנפגשו בישרוטל במהלך עבודתם, התחתנו והולידו ילדים. בעיני זה דבר מדהים".

הבחירה בך כאיש השנה של פספורט, הפתיעה אותך. תפסנו אותך בטיול של החברה באפריקה.

"היינו בטיול מנהלים של ההנהלה הבכירה של ישרוטל באפריקה. טיול שאורגן לאות תודה והערכה על הפעילות של המנהלים. בהתחלה לא הבנתי מה אמרת לי. אני חייב לומר שהייתי מאוד מופתע. שנים על גבי שנים שאני עובד בענף, תמיד נכחתי בטקסים של אנשים אחרים שקיבלו פרסים, ותמיד באתי לכבד. אני מאוד שמח, מעריך, מוקיר ונרגש מהעובדה שבחרתם בי הפעם. אני חייב לומר שזו לא בחירה בליאור רביב ספציפית, אלא בעיקר ברשת ישרוטל שאני עומד בראשה. זו גם הוקרה ל-6,100 עובדים ואני מאוד מקווה שגם הם יוקירו ויעריכו את הבחירה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמלונאותמבזקיםליאור רביבקבוצת פספורט

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: