בואינג: לחץ מסיבי להשבת מטוסי ה-MAX לפעילות
חברות התעופה ברחבי העולם דוחקות בבואינג להשלים בהקדם את תיקוני התוכנה למטוס, כדי שיוכל לשוב לפעילות בעונת שיא התיירות בקיץ. הערכה: לבואינג ייגרם נזק של כשני מיליארד דולר עקב התאונות והשלכות קרקוע המטוסים
בואינג 737 MAX. צילום: בואינג
המהנדסים וטייסי הניסוי של חברת בואינג עושים בימים אלה מאמצים רבים כדי להשלים את עדכוני התוכנה למערכת ההיגוי של מטוס 737 MAX, שהייתה הגורם לשתי התאונות הקטלניות בחצי שנה האחרונה. ובינתיים, כל המטוסים מדגם זה מקורקעים ברחבי העולם וחברות התעופה מפסידות כסף עקב ביטולי טיסות. חברת סאות'ווסט, המפעילה הגדולה של מטוס ה'מקס', עם 34 מטוסים ועוד 249 בהזמנה, מדווחת כי נאלצה לבטל כבר 2,800 טיסות, 30% מכל הביטולים ברבעון הראשון. ביטולי הטיסות גרמו לחברה נזק של 150 מיליון דולר ויגרמו פגיעה משמעותית בהיקף הפעילות השנתית של החברה. תאגיד התיירות והתעופה הגרמני, קבוצת TUI, מדווח כי נגרם לו נזק של 200 מיליון אירו עקב קרקוע מטוסי ה'מקס', וזאת בתנאי שהם ישובו לפעילות באמצע יולי. ברשות תאגיד TUI 15 מטוסי 'מקס', ועפ"י המתוכנן, היה צפוי לקבל 8 מטוסים נוספים עד סוף חודש מאי. אם הקרקוע יימשך עד סוף חודש ספטמבר, בחברה צופים להפסד נוסף של 100 מיליון אירו. יונייטד איירליינס, לה 14 מטוסי 'מקס', מציינת ש"הנזק עלול לגדול אם קרקוע המטוסים יימשך לתוך עונת שיא התיירות בקיץ". האנליסטים של חברת Cowen Research מעריכים ש'פרשת המקס' תעלה לבואינג כשני מיליארד דולר אחרי תיקון ועדכון תוכנת המטוס, פיצויים למשפחות הנספים בתאונות הקטלניות ופיצוי לחברות התעופה, שנאלצו לבטל טיסות. עפ"י הערכות המומחים, המטוסים יוכלו לשוב לפעילות תוך פחות משלושה חדשים, אך נראה שבמדינות מסוימות לא ימהרו להתיישר עם החלטות רשות התעופה האמריקנית, ה-FAA, המעוניינת להקדים ככל האפשר את חזרת המטוסים לפעילות. עם זאת, נראה שחברות תעופה לא ימהרו לבטל את הזמנת מטוסי ה'מקס', מלבד אתיופיאן איירליינס וליון אייר, שחוו את התאונות הקטלניות, וגארודה אינדונזיה, שהודיעה על כוונתה. לכל היותר, מעריכים בבואינג, תבוטלנה הזמנות לכ-300 מטוסים מתוך הזמנה כוללת ל-4,600 מטוסים בערך כספי של 490 מיליארד דולר.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}