ביום שאחרי הקורונה: כך תצאו מהמשבר
חברת הייעוץ הגלובלית BCG מציגה ארבעה עקרונות שיוכלו לסייע לענף התיירות ביום שאחרי סערת הקורונה. "תכנון לתרחישים שונים עם דרגת אי וודאות גבוהה, הינה משימה שהיא מורכבת לכשעצמה גם בשגרה"
צילום: 123rf
חברות הנסיעות והתיירות נמצאות במצב קשה במאבק עם אפקט הקורונה, אך גם עכשיו כשהן נוקטות בצעדים דרסטיים בכדי לקצץ בעלויות, להפחית את הקיבולת ולשמור על מזומנים - הן צריכות להסתכל קדימה. בחברת הייעוץ האסטרטגי BCG-The Boston Consulting Gro, המלווה מקרוב חברות מובילות רבות, בין היתר, בתחומי התיירות והתעופה, ביותר מ-45 מדינות ברחבי העולם, גיבשו ארבעה עקרונות, שיוכלו לסייע לענף התיירות: חברות תעופה, מלונות, נופש, שייט ופארקים בתקופה זו, לתכנון העתיד העסקי שלהן: ההחלטות המתקבלות היום ישפיעו על אופן התאוששותן, ההזדמנויות שהוחמצו היום עלולות שלא להגיע שוב. איש אינו יודע כמה זמן תימשך המגיפה או באיזו צורה תימשך ההחלמה - מהירה, הדרגתית או נמשכת לאורך חודשים רבים. גם חזרת הנגיף, כפי שהתרחשה בשפעת ספרדית בשנת 1918, אפשרית. המשמעות היא תכנון לתרחישים שונים עם דרגת אי ודאות גבוהה, משימה שהיא מורכבת לכשעצמה גם בשגרה. המזומן הוא (עדיין) המלך: כאשר ההכנסות מתאדות, השמירה על המזומנים היא המשימה הראשונה. אנו ממליצים לחברות הנסיעות להקצות צוות ייעודי לשימור הנזילות, אם טרם עשו זאת, לפקח על ניהול מזומנים ושימורם ולפתח תוכניות עבור תרחישי מזומנים מרובים על בסיס משך ועומק המשבר. ענף הנסיעות חזה בעבר משברים גדולים. מלחמת המפרץ צמצמה את הכנסותיה של חברות התעופה בשיעור של 25%, כשההשפעה נמשכה כמעט שנה. פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר קיצצו הכנסות של 20% למשך זמן דומה. במשבר זה ניתן לראות ירידות חסרות תקדים בהכנסות בכל מגזרי התעשייה. נזילות חברות תיירות ותעופה. צילום: BCG תכנית עבודה דינאמית: צוות אסטרטגיה צריך לתכנן לטווח הבינוני, לבחון מהלכים גדולים יותר שממציאים את החברה מחדש לתקופת המשבר ומה יבוא הלאה, בעוד שצוות הנזילות מנהל את הכספים היומיומיים. להכין תקציב מאפס, מ"גיליון נקי" – בנייה מחדש של תקציב ההפעלה מהיסוד, כך שיתאימו לתרחישים עתידיים של ביקוש בעתיד. ניתן לשקול מהלכי ארגון מחדש, שבמועדים רגילים משפיעים לרעה על המצב הכספי אך עתה הם מתבקשים. היערכות ל"נורמלי החדש": הביקוש בחלוף המשבר כמובן יהיה נמוך יותר. חברות נסיעות יכולות לחוות עלייה קצרה בביקוש העצום, ככל שהנגיף ייעלם ואנשים ייצאו לטיולים שדחו, אך סביר להניח שדפוסים לטווח הארוך יראו צמצום משמעותי בביקוש ויש לכך השלכות כבדות. לא מוקדם להתחיל לתכנן מה המשמעות של נכסים משמעותיים, כמו מטוסים ואוניות. לדוגמא, האם זה הגיוני שחברת שיט תשלם כעת תחזוקה עבור צי ספינות, שסביר שלא יידרשו ברגע שתעבור המגפה? יתרון במצוקה: כדאי לא לבזבז את המשבר. ההשפעה של COVID-19 על ענף הנסיעות היא משמעותית דיה עד שההזדמנויות שלא ניתן היה להעלות על הדעת בשגרה אינן כה מופרכות כעת. למשל, מיזוגים פוטנציאליים, מכירות נכסים, חוזי עבודה מבוזרים מחדש, ארגון כספים מחדש ושינויים במדיניות ורגולציה. אם יש יתרון של ממש במשבר הזה הוא שחברות הנסיעות יכולות לחשוב בצורה הרבה יותר נועזת על העתיד.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}