יעקב קופילוביץ': בין קהיר למערכת ה-GDS
בתום 47 שנות פעילות פורייה בענף הנסיעות והטכנולוגיה התיירותית, יעקב קופילוביץ', שאומנם פרש לגמלאות, אך לא התנתק מפעילות בענף, מספר על ההיסטוריה של ההפצה האלקטרונית, על העבודה עם סוכני הנסיעות ועל שלל החוויות וההנאות, להן זכה בעבודתו
יעקב קופילוביץ'. צילום: 123rf
ככל הנראה, רק המבוגרים שבינינו זוכרים את שנת פיגועי הטרור הקשים. מטוס של חברת סבנה, שנחטף ע"י מחבלים לנמל התעופה לוד (שעדיין לא נקרא נתב"ג ע"ש דוד בן גוריון, שנפטר רק שנה מאוחר יותר), ושוחרר ללא נפגעים ע"י סיירת מטכ"ל; הטבח הנורא בנמל התעופה לוד, שבוצע ע"י מחבלים יפניים, שרצחו 24 בני אדם; וכמובן, רצח 11 הספורטאים הישראלים במשחקים האולימפיים במינכן. שנת 1972 הייתה אחת משנות הטרור הקשות ביותר בתולדות מדינת ישראל, ובאותה שנה החל יעקב קופילוביץ' הצעיר את דרכו בענף הנסיעות. מאז שנת 1972 ועד פרישתו לגמלאות השנה, כמעט יובל שנים, 47 שנים גדושות ופוריות במגוון תפקידי ניהול, תפעול ושיווק בענף הנסיעות מציין יעקב קופילוביץ'. משך כל השנים הנהיג והוביל מערכות מקצועיות וצוותי עבודה ברוח טובה ובנועם הליכות, כשלנגד עיניו עמדו תמיד ערכים של יושרה והגינות, יחסי אנוש ושירותי מיטבי ללקוחות. קופילוביץ', בן ה-71, בזוגיות רבת שנים, אב לבת אחת ושתי נכדות, הגיע באופן מקרי לחלוטין לענף הנסיעות, והחל את דרכו דווקא בתחום התעופה. נפגשנו עימו כדי לשמוע, כיצד הוא מסכם את פעילותו רבת השנים בענף וכיצד הוא מסתגל למעמדו כגמלאי, ובטרם התחלנו לשוחח, יעקב שלף מארנקו והגיש לי כרטיס ביקור: "אני אומנם פנסיונר, אך לא מסוגל להתבטל. הקמתי חברת ייעוץ בנושאי טכנולוגיה בתיירות, ולא ממש התנתקתי מהענף". ובכל זאת, יעקב, בוא נדבר על העבר. התחלת לעבוד ב-TWA. איך בכלל הגעת לענף הנסיעות? "באופן מקרי בהחלט. אני ואבא שלי נפגשנו עם חבר שלו, שעבד בחשבונות של TWA, והוא סיפר שהם מחפשים עובד בחצי משרה לשדה התעופה, וכך התחלתי. בהתחלה זו הייתה חצי משרה ומהר מאד משרה שלמה, התחלתי בצ'ק אין, ואחר כך כאחראי משמרת, כמעט 20 שנה עבדתי בשדה התעופה. מאוחר יותר עברתי למשרד בעיר, בתחילה במכירות ומאוחר יותר באוטומציה. במסגרת עבודתי בשדה נשלחתי ע"י החברה גם להדריך בחו"ל בנושאי אוטומציה, בהתחלה בפריס ומאוחר יותר בקהיר. זה היה בשנת 1988, ושם חנכתי ושילבתי את המערכת של החברה והדרכתי את העובדים המקומיים בשדה התעופה בקהיר. זו הייתה חוויה יוצאת מהכלל. עבדתי משעה 3:00 לפנות בוקר עד השעה 8:00-9:00 בבוקר ואחר כך טיילתי בעיר. אני זוכר את זה היטב. חוויה של ממש". מ-TWA עברת לוורלדספאן. מה משך אותך? החיבור בין התעופה לטכנולוגיה? "האוטומציה ב-TWA הייתה שייכת גם לחברת דלתא, ודלתא לחצה להקים חברה נפרדת, ואז בשנת 1991 הוקמה וורלדספאן, ואני הייתי צריך להחליט, אם אני נשאר ב-TWA או עובר לוורלדספאן. אולי ראיתי את הנולד, כך אומרים, והחלטתי לעבור לוורלדספאן. בהתחלה הייתי אחראי על המדינה, והיו איתי רק עוד שני אנשים. ישבנו ממש מעבר למשרד של TWA ברחוב הירקון. ואז התחילה האינטראקציה עם סוכני הנסיעות, הדרכה, מכירות, שימור לקוחות, ומההתחלה, אני יחד עם מרטין, ומאז, כמובן, כל השנים, עשינו את כל העבודה". בוא נדבר על ה-GDS ועל ההיסטוריה של ההפצה האלקטרונית. איך הייתה תחילת הפעילות בארץ? "עד שנת 2000 אנחנו היינו היחידים בשוק. אומנם הייתה מערכת כרמל, שהייתה פחות מתקדמת, אך לנו היה קל, כי היינו ה-GDS הזר, שנתן אופציה לסוכנים להזמין טיסות בקלות. לפני כן, ואני זוכר את זה היטב מ-TWA, הכל נעשה בטלפון עם פתקאות, וכל שינוי היה דורש עוד שיחת טלפון. סיפור מהסרטים. ברגע שסוכני הנסיעות התחילו להזמין דרכנו, הם הפכו לעצמאיים ויכלו לתת תשובות מיידיות ללקוחות". "היו הרבה חוויות אבל אני לא יכול לשכוח את קהיר. חוויה יוצאת מהכלל" מאוחר יותר הצטרפו גם סייבר ואמדאוס למשחק. מה השתנה אז בתחום ה-GDS? "כמובן, התחילה התחרות בינינו, ובאותו זמן התחיל גם הכרטוס הנייטרלי. מבחינה זו היה לנו יתרון מסוים בהתחלה, כי אנחנו היינו הראשונים עם הכרטוס הניטרלי. היה ברור לחלוטין, שלא נישאר יחידים ובאיזשהו שלב יצטרפו מתחרים נוספים לענף ההפצה האלקטרונית". איך אתה רואה את עתיד ה-GDS, כשחברות התעופה הגדולות עוברות להפצה עצמאית, וחברות ה-GDS מתמקדות יותר ויותר ב-IT, בכלים טכנולוגיים, בעיקר בענף התעופה? "ישנה עכשיו המערכת החדשה של ה-NDC, וייקח עוד שנים עד שהיא תיכנס באופן מלא לענף. ל-GDS יש יתרון גדול, כי במערכות ההפצה שלה רואים את כל מגוון חברות התעופה הטסות לכל יעד, שאתה מחפש, וב-NDC כל חברה בפני עצמה. ייקח עוד זמן עד שכל הסוכנים יתחברו ל-NDC וגם לא כל חברות התעופה מחוברות כבר ל-NDC. וצריך לזכור שמערכת ה-NDC משתפת פעולה עם ה-GDS והיא פועלת על אותה תשתית". עבדת שנים מול סוכני הנסיעות. מה דעתך על עתידם. האם יש עוד מקום לסוכן הנסיעות המסורתי וכיצד הוא יכול להתמודד עם ה-OTA הגדולים? "אני לא חושב שעבר זמנם של סוכני הנסיעות. המגמה היא ליצור קבוצות גדולות של סוכנים, שיהיה להם גם כוח קנייה גדול מול הספקים. היו וימשיכו להיות מיזוגים בענף. מי בעצם עומד מאחורי ה-OTA? החברות הגדולות. יש עדיין סוכנים קטנים, אבל יש להם גב גדול בדרך כלל, כמו: תלמה, דיזנהאוז, סיגנל וכו'. הנוסע העסקי עדיין זקוק לסוכן נסיעות, בלי ספק. בכלל, בעולם, גם חברות תעופה הבינו שהסוכנים חיוניים, וחברות רבות חוזרות לשלם עמלה לסוכנים. בקרב הצעירים יש היום נטייה להיכנס לאתרי הזמנות באינטרנט, מה עוד שיש היום את הפקטור של טיסות הלואו-קוסט, שקיים רק באופן חלקי במערכות ה-GDS של הסוכנים. וכמובן, חברות הלואו-קוסט לא משלמות תמריצים לסוכני הנסיעות, ועד כמה שאני יודע, גם ה-NDC לא ישלמו תמריצים לסוכנים". ברור לגמרי. הרי חברות התעופה רוצות לצמצם את ההוצאות. לשלם עמלה גם לסוכנים וגם לחברות ההפצה? "כן, ולכן חברות ה-GDS לא יכולות לחיות רק מהפצה של טיסות, וכולן עברו לפיתוח הפעילות בתחומי טכנולוגיה שונים. אנחנו בטרוולפורט כבר לפני שנים התחלנו להיכנס לתחום ה-E COMMERCE וכרטיס האשראי הווירטואלי. כעת יש לחברה גם בעלים חדשים (השנה הושלמה מכירת החברה לקרן הון פרטית בבעלות קבוצת Siris Capital ו-Evergreen Capital בסכום של 4.4 מיליארד דולר – ד.א), והם, בדרך הטבע, ירצו גם לעשות שינויים. למען האמת, עוד לפני שנים, כשהיינו עדיין וורלדספאן, לפני 2007, כבר אז דחפנו מכירת שירותי קרקע, ואנחנו בישראל היינו מקום ראשון בוורלדספאן העולמית במכירת מלונות והשכרת רכב". מה ישתנה מעתה בטרוולפורט? אתה, היו"ר, פרשת לגמלאות, שמוליק כהן, המנהל המסחרי, עוזב. מי ינהל את העסק? "זו כנראה החלטה גלובלית. לא יודע למה שמוליק עוזב, וחבל שהוא עוזב. יש שינויים ואולי דרך חדשה. בחברות רבות מצמצמים בכוח האדם. יחד עם זאת, בטרוולפורט נשארו אנשים אחראים, שיכולים בהחלט לנהל את העסק, והם מקיימים קשר ישיר ויומיומי עם המנהל האזורי, שיושב ביוון, וקרוב לוודאי שהוא יבוא גם הרבה לארץ. בכל החברות הגלובליות, כולל ברוב חברות התעופה הבינלאומיות, יש היום נטייה לניהול גלובלי מרכזי". אם היית צריך לסכם כמעט יובל בענף הנסיעות, מה היית אומר במשפטים ספורים? "היה לי כיף. נהניתי מכל רגע. יכול להיות שאני בר מזל. ב-TWA, בוורלדספאן, בטרוולפורט, בכל החברות שעבדתי נהניתי. מלבד זאת, בעבודה יצרתי הרבה קשרים אישיים, קשרי חברות, הרבה סוכנים חברים שלי. יש אנשים נהדרים בענף, אנשים שאני בקשר איתם כבר שנים רבות. באופן אישי גם התקדמתי, וכמובן, ראיתי עולם. מלבד הנסיעות הפרטיות, כשאתה עובד בחברה גלובלית, יש כנסים ומפגשים ברחבי העולם, ואתה זוכה גם לנסוע ולראות מקומות. ואני תמיד נהגתי, כשנסעתי לכנסים ולמפגשים מקצועיים, לקחת לעצמי חצי יום לטייל. בקיצור, היה לי כיף". "בכל החברות הגלובליות, כולל ברב חברות התעופה הבינלאומיות, יש היום נטייה לניהול גלובלי מרכזי" מה הייתה החוויה הגדולה ביותר שלך בשנות עבודתך הרבות? "היו הרבה מאד חוויות והנאות, אבל אני לא יכול לשכוח את החוויה בקהיר. בשנת 1988 גרתי במלון שרתון הליופוליס, ובכל לילה בשעה 3:00 הייתי נוסע לשדה התעופה, עובד עד 8:00-9:00, ואחר כך מטייל בקהיר, נוסע לפירמידות. חוויה יוצאת מהכלל". אתה פורש חדש יחסית. איך אתה מעביר את ימיך כגמלאי? יש לך תחביבים מיוחדים? "כפי שכבר סיפרתי, אני עוסק בייעוץ ובקישור עם חברות בינלאומיות על מוצרים טכנולוגיים, שהסוכנים הישראלים יכולים להציע, יחד עם חבר, בנקאי לשעבר. משליך חכות לכיוונים שונים. לא התנתקתי מהענף. יש לי הרבה חברים וקשרים בענף. אני נוסע לחו"ל יותר, באופן פרטי, כמובן, רוכב על אופניים, עושה ספורט עם מאמנת צמודה שלוש פעמים בשבוע, הולך לסרטים, לקונצרטים, פעם בשבוע אפילו מוציא את הנכדה שלי מהגן. אני לא רוצה ולא יכול לשבת בחוסר מעש, ולא נראה לי, שיש לי יותר זמן פנוי".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}