הוגשה תביעה ייצוגית נגד ארקיע
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה תביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד חברת התעופה בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל בגובה 100 דולר מנוסעים פטורים מתחת לגיל 16
צילום: 123rf
תביעה ייצוגית נגד ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ הוגשה בימים האחרונים לביהמ"ש המחוזי בירושלים, על ידי המועצה הישראלית לצרכנות. התלונה הוגשה בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה מתחת לגיל 16. מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה, ולרוב הם מוצגים כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים. מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD הנגבית מנוסעים היוצאים מגבולות בריטניה לישראל ונחשבת למס הנמל הגבוה בעולם מסוגו (עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג – השווים כיום כ-350 שקל או 100 דולר אמריקאי לנוסע בודד). התביעה מתמקדת בנוסעים שהיו מתחת לגיל 16 כשטסו משטח בריטניה לישראל (בטיסות במחלקת תיירים). בהתאם לתיקון חוק שעבר בבריטניה בשנת 2014, הם אמורים היו להיות פטורים מתשלום אגרת ה-APD. למרות שארקיע ידעה זאת, וידעה גם מהם גילאי הנוסעים, החברה המשיכה לגבות את האגרה גם מהנוסעים הפטורים מתשלומה, מבלי לעדכן את הנוסעים באופן אפקטיבי כי זכותם לדרוש החזר בגין תשלום יתר זה. המועצה הישראלית לצרכנות פנתה לארקיע והתריעה על הבעיה. ארקיע אמנם שינתה את הליך ההזמנה באתר האינטרנט שלה, כך שנוספה בו הודעה ובה מידע חלקי אודות הזכות לפטור למזמיני הכרטיסים, אך יחד עם זאת - ארקיע לא דאגה למנוע את הגבייה מראש או לחילופין להשיב ללקוחותיה כספים שנגבו מהם. מעבר לכך, לקוחות שפנו לארקיע בבקשה לקבל החזר, נענו כי גובה ההחזר עומד על 70 דולר בלבד, במקום 100 דולר. ארקיע זיכתה חלק מהנוסעים באופן אוטומטי (לרוב נוסעים אשר היו במועד הטיסה מתחת לגיל 12), אך גם כאשר עשתה זאת – הזיכוי היה על סך 70 דולר בלבד, במקום 100 דולר. עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בעזות מצח. אנחנו דורשים מארקיע להשיב לכל הנוסעים ששילמו את האגרה שלא בצדק את הסכום המלא אותו שילמו, בתוספת ריבית והצמדה, ולפעול בכל המישורים כדי למנוע את הגבייה האסורה בעתיד. חברות התעופה בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן". התביעה מצטרפת לתביעות דומות שהגישה המועצה לצרכנות בשנה האחרונה: האחת, בינואר 2019 נגד חברת אל על והשנייה, ביולי 2019, נגד חמש חברות תעופה זרות (טורקיש איירליינס, אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטהנזה ואיבריה) וכן כנגד שתי סוכנויות נסיעות מרכזיות (איסתא ואופיר טורס).
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}