העתיד כבר כאן- איזי ג'ט מפתחת מטוס היברידי
חברת התעופה, איזי ג'ט, חשפה את תוכניותיה להתקנת מערכות היברידיות במטוסיה מה שימנע פליטת פחמן ויוביל לחיסכון עצום בדלק. פספורטTV מביא לכם הצצה מיוחדת לאב הטיפוס של מטוס הייחודי
חברת התעופה איזי ג'ט, חשפה את תכוניותיה למערכת מימנית נטולת פליטות פחמן בעבור מטוסיה, אשר תחסוך כ-50,000 טון דלק ואת פליטות דו תחמוצת הפחמן הנלווית לצריכה זו.
איזי ג'ט הציבה לעצמה יעד של הפחתת 7 אחוזי פליטה במהלך חמש השנים הקרובות, בהשוואה לרמת הפליטות כיום, העומדות על 81.05 גרם פחמן דו-חמצני לנוסע בכל קילומטר טיסה. הפחתה זו הינה המשך לירידה של 28% במהלך 15 השנים האחרונות.
ההשראה למטוס ההיברידי נתקבלה מסטודנטים באוניברסיטת קראנפילד. הסטודנטים נתבקשו לחשוב כיצד מטוס יראה בעוד עשרים שנה, כחלק מתחרות לציון יום ההולדת ה-20 של איזי ג'ט, שחל בנובמבר 2015. איזי ג'ט תעבוד מעתה עם שותפיה וספקיה על מנת ליישם את הטכנולוגיה פורצת הדרך בבדיקה שתיערך במהלך שנת 2016.
אב טיפוס המטוס ההיברידי עושה שימוש בתא דלק מימני המותקן בשילדתו. מערכת מהפכנית זו, שאינה פולטת מזהמים, מאפשרת לאגור אנרגיה בעת בלימת המטוס בזמן הנחיתה. אנרגיה זו משמשת להטענת מצברים קלי משקל, בדומה למערכת KERS - לאחזור אנרגיה קינטית, המותקנת במכוניות פורמולה 1.
האנרגיה הנאגרת ניתנת לשימוש על ידי המטוס לאחר הנחיתה, לתמרון על מסלול שדה התעופה - ללא צורך להשתמש במנועי סילון. בשל התדירות הגבוהה והמרחקים הקצרים המאפיינים את פעילות החברה, כ-4% מצריכת הדלק השנתית של החברה, מקורה בתמרוני המטוסים על מסלולי שדות התעופה, האורכת כ- 20 דקות לכל טיסה. המרחק הזה מסתכם בכארבעה מיליון מייל לשנה (שמונה טיסות לירח ובחזרה).בכל מטוס יותקנו מנועים בגלגלים הראשיים ובקרים אלקטרוניים יעניקו לטייסים שליטה מלאה על תנועת המטוס בעת החניה. המערכת תפחית, אם לא תבטל כליל, את הצורך במובילים על מנת לתמרן את המטוס לתוך ואל מחוץ לחניה ותתרום ליעילות ועמידה טובה יותר בלוחות הזמנים.
הקונספט פותח על ידי איאן דייוויס, מנהל ההנדסה עטור הפרסים של איזי ג'ט ואנשי צוותו, שעבדו על כמה מהרעיונות של הסטודנטים בשילוב עם חשיבה קונספטואלית של איזי ג'ט עצמה.