"הרויאל של קריביאן"
אדם גולדשטיין, נשיא תאגיד רויאל קריביאן, הגיע ממיאמי עם רעייתו ובנו להשתתף במשחקי המכבייה. הוא מרתוניסט, היא בנבחרת הגולף והבן בנבחרת הכדורגל של ארה"ב. גולדשטיין התפנה לראיון בלעדי לפספורטניוז: "אנשים זקוקים לסוכני נסיעות. זה לא כמו הזמנת מלון, טיסה ורכב. זה פחות מוכר וצריך להסביר לאנשים מה זה אומר"
״פעם אפילו לא היו מרפסות לכל חדר. היום זה כבר סטנדרט". אדם גולשטיין
בזמן שהתקררתם במזגן וקיטרתם על החום המאיים בחוץ, אדם גולדשטיין, נשיא תאגיד רויאל קריביאן, זינק לריצת חצי מרתון ירושלים במסגרת משחקי המכבייה. גולדשטיין, המתגורר במיאמי שבארה"ב, הגיע לישראל עם רעייתו ובנו כדי להשתתף, שלושתם, במשחקי המכבייה. הוא רץ, רעייתו בנבחרת הגולף האמריקנית ובנו, שזה עתה סיים את לימודיו באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית (בדיוק כמו אביו בשעתו), בנבחרת הכדורגל של ארה"ב, שם הוא משמש עוזר למאמן. למרות שמדובר בביקור פרטי-ספורטיבי, גולדשטיין פגש אותנו לשיחה גם על עסקי השיט המתרחבים של התאגיד בראשו הוא עומד. "בפעם האחרונה הייתי כאן לפני 7 שנים. זה היה ביקור עסקי טהור ואז העסק רק הלך וגדל. בעולם כולו וגם בישראל עבר הענף תהפוכות גדולות, ומספר התיירים שיוצאים לשיט נופש עולה בהתמדה", אומר גולדשטיין. עוד לדבריו, אי שם בשלהי האייטיז (ב-1988), שנתו הראשונה בביזנס, מספר התיירים שיצאו לקרוז עמד על 3 מיליון בסך הכל. "רובם ככולם היו אמריקנים. בשנת 1992 היו לנו, מחוץ לארה"ב וקנדה, בסך הכל 26 אלף תיירים שיצאו לשיט". רק לסבר את האוזן, היום ישראל לבדה חצתה מזמן את המספר הזה. ההערכות מדברות על כ-70 אלף תיירים ישראלים בשנה שיוצאים לשיט נופש, וכאמור, המספר הזה רק הולך וגדל. "היום, פחות משני עשורים מאז נכנסתי לעסק, המספרים שלנו מגלים ש-26 מיליון בוחרים בשיט כנופש שלהם בעולם כולו, כמחציתם מארה"ב". גולדשטיין מספר שבתחילת הדרך השוק היה קטן. חברות חששו ולא השקיעו משאבים רבים בפיתוח וחדשנות. "לחברות קטנות לא הייתה היכולת הפיננסית להשקיע, לא בספינות ולא בפיתוח יעדים חדשים. לכן השיוטים התקיימו בעיקר בים הקריבי. אף אחד לא חשב על אסיה כיעד ששווה לפנות אליו ולהשקיע בפיתוח שלו. אנחנו הראשונים שהתחלנו בכך. והנה היום השוק הסיני הגדול הולך ומתפתח". גולדשטיין אומר עוד כי רואיל קריביאן מובילה בחדשנות. ״יש לנו את האוניות החדישות ביותר וכל הזמן אנחנו פועלים למצוא עוד ועוד פיתוחים, תוספות ופטנטים שישפרו את חוויית השייט. זו המחויבות של החברה. מדובר בתהליך ארוך ויקר. ההשקעה בתוכנית הבידור, בשיפור חוויית השיט וכמובן בספינות עצמן, זה לא דבר שקורה כל יום. אפילו לא פעם בחצי יובל, אבל, אני מודה, שמאז שאני בתמונה אני עד לזה שזה כל הזמן מתרחש. פעם אפילו לא היו מרפסות לכל חדר. היום זה כבר סטנדרט. משקיעים המון מחשבה בחוויה".
"בעבר הזמנו אניות ל-3-4 שנים קדימה. היום ל-6-7 שנים מראש"
באביב הבא, באפריל 2018, תושק אוניית הדגל של רויאל קריביין, הסימפוני, אניית הקרוזים הגדולה בעולם. "לבנות אנייה לוקח כ-5 שנים. אני מדבר על בניית האב-טיפוס. ממש מהתחלה. מתחילים בדף ריק ועליו יוצרים דגם ועוד דגם ועוד אחד, עד שמגיעים למודל הרצוי. מדובר באלפי תרשימים ושרטוטים לפני שמגיעים לאונייה המקווה, ורק אז מייצרים אותה. אחרי שכבר בונים את האונייה, לייצר כמותה כבר לוקח מחצית מהזמן, 'רק' כשנתיים וחצי. לכן כדאי לעשות כמה העתקים שלה, וזה, כמובן, כלכלית גם יותר משתלם. בניגוד לעבר אין לנו היום דגם אחד לאונייה וזהו. זה לא משתלם", מספר גולדשטיין. "כמובן שבאנייה הבעיה הגדולה היא שהשטח נתון. השאלה היא איך לחלק אותו, מה עושים איתו. אם בונים בריכה נוספת או עוד מסעדה. האתגר הגדול היא מיצוי מלוא הפוטנציאל של שטח האנייה". עוד לדבריו, "בעבר, הזמנו אניות ל-3-4 שנים קדימה. היום לפחות 6-7 שנים מראש, ואפילו עשור, וזה נותן לנו יותר אופק לתכנן קדימה, להיערך ולדעת מה צריך ורוצה השוק". תאגיד השיט 'רויאל קריביאן', הנמצא בין היתר בבעלות משפחת עופר (המחזיקה %16.5), מיוצג בארץ בבלעדיות על ידי חברת סנורמה בראשה עומד אורי שנבל. האחרון, שנכח אף הוא בראיון עם גולדשטיין, אומר שהשוק הישראלי בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות. "גידול מתמיד של לפחות 10%-15% בשנה, ומדובר על עשרות רבות של ישראלים שיוצאים לשיט נופש. הישראלים כל הזמן מחפשים יעדים חדשים והקרוזים נהיו פופולאריים". מימין: אורי שנבל מנכ"ל חברת סנורמה המייצגת את רויאל קריביאן בישראל ואדם גולדשטיין נשיא רויאל קריביאן גם גולדשטיין מעיד שיותר אנשים מגלים את קסמה של חופשת שיט ועכשיו הם מנסים לפנות לקהל רחב יותר. יותר משפחות ויותר צעירים. "הבעיה העיקרית, שזו חופשה יחסית יקרה וצריך להסביר לאנשים שהם מקבלים חוויה כוללת, עם תוכנית בידור מלאה, אפילו מחזות מקוריים מברודווי, ארוחות מלאות ושפע של פעילויות ואטרקציות. יש תמורה בעד העלות. אנחנו מציעים חופשה שכולל הכל מהכל".לדבריו, השיט נגיש היום גם לצעירים שיכולים לצאת למשל ל-7-10 לילות באירופה במחיר לא בשמיים. "זה הופך את השיט לקרוב יותר ונגיש יותר, גם בהיבט הכספי. האתגר שלנו הוא להביא יותר אנשים, יותר צעירים וזוגות". בהזמנת חופשה מקומו של סוכן הנסיעות הולך ומצטצמם. אנשים למדו להזמין נופש און ליין. מהי תמונת המצב בענף הקרוזים? גולדשטיין: "במקרה שלנו עדיין אנשים זקוקים לסוכני נסיעות. זה לא כמו הזמנת מלון, טיסה ורכב. זה פחות מוכר וצריך להסביר לאנשים מה זה אומר, מה בדיוק הם מקבלים, איך זה עובד. אף אחד לא רוצה לטעות בבניית חופשת קרוז, ולכן יש חשיבות רבה לסוכן מקצועי מנוסה ובקי בתחום, שיידע לענות ולהסביר במה זה כרוך ומה מקבלים בתמורה. למרות כל מה שאמרתי, מספר היוצאים לקרוז, מחוץ לארה"ב, עדיין קטן יחסית לנופש רגיל בחו"ל. זה לא רק המחיר והחשש מהלא נודע, למשל, ממחלת ים. הבעיה שאצלנו אין אפשרות להדגים, או לתת שיט ניסיון או טעימה מהחוויה. אין באמצע. השגרירים הכי טובים שלנו הם אנשים, שיצאו לשיט ומספרים על החוויה הטובה שעברו, על כל שפע הפעילויות. שלא מדובר רק בארוחה אחת גדולה סביב השעון, ושיפריכו את התפיסה המוטעית על מחלת ים וכו'. מי שיצא לשיט, לרוב גם חוזר על כך, והם אלה שיגידו למתלבטים, כי כשיעלו על הסיפון, הם יגלו שכל מה שחששו ממנו לא רלוונטי. אנחנו מנצלים את הפלטפורמות הדיגיטליות גם לשיווק ופרסום אבל גם לנסות ולהביא קהלים חדשים. למשל טכנולוגיה חדשה, שבאמצעותה תדע איפה נמצאים ומה עושים בני הלוויה שלך לשיט. למשל, הילדים שלך . איפה הם על האונייה ומה הם עושים. דברים שיתנו פוש לעסק ויגרמו לאנשים להבין שקרוז זו האופציה הנכונה לנופש השנתי שלהם". אדם גולדשטיין - תעודת זהות נשיא ומנהל התפעול הראשי של תאגיד רויאל קריביאן קרוזס גיל: 57 מצב משפחתי: נשוי + 2 מקום מגורים: מיאמי השכלה: בוגר אוניברסיטת פרינסטון בהצטיינות ובעל תעודת משפטן מאוניברסיטת הרווארד ובעל תואר MBA בהצטיינות מאוניברסיטת INSEAD האוניברסיטה האירופית למינהל עסקים בפונטבלו, צרפת מינוי לתפקיד: 2014. במסגרת תפקידו אחראי על משאבי אנוש, טכנולוגיית מידע, בטיחות, תקשורת, פיתוח עסקי ומסחרי תפקידים נוספים/קודמים: יו"ר איגוד השיט "פלורידה הקריביים" (FCCA). בשנת 2015 כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של איגוד השיט הבינלאומי (CLIA). ב-2001 כיהן כיו"ר התאחדות תעשיית התיירות של אמריקה ונבחר להיכל מנהיגי התיירות. כמו כן, שימש כחבר בהנהגת מועצת בטיחות האנרגיה המטפלת בהבטחת עתיד האנרגיה של ארה"ב
הראיון המלא בגיליון פספורט המודפס 656 המופץ השבוע בנקודות ההפצה "בעבר הזמנו אניות ל-3-4 שנים קדימה. היום ל-6-7 שנים מראש". Symphony of the Seas האוניה החדשה של רויאל קריביאן שמשקלה 230 אלף טון ותושק באפריל 18
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}