ועדת החוקה בכנסת נסגרה ללא הצבעה על הארכת תקנות הסגר
יו"ר ועדת החוקה נעל את הישיבה היום ללא הצבעה: "יכולנו לייצר קונצנזוס להקלות לעסקים הקטנים אבל יום למחרת הייתם הולכים לבג"ץ להתיר את הסגר ולא בגלל העסקים". פרופ' גרוטו: "נכון להפריד צימרים מבתי מלון ולפתוח אותם קודם"
ועדת החוקה בכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר. צילום: דוברות הכנסת
ועדת החוקה בכנסת בראשותו של ח"כ יעקב אשר נעלה את הדיון היום ללא הצבעה בנוגע להארכת תקנות הסגר. היו"ר השיב לטענות הח"כים בדיון כנגד אי ההצבעה היום על התקנות: "זו דמגוגיה לשמה. אם היו מאשרים פה את פתיחת העסקים ולא את ההפגנות הייתם מתנגדים. אם מארגני ההפגנות היו עושים הפסקה של ההפגנות לשבועיים יכולנו לעשות הרבה דברים טובים. אני לא מסתתר, ורציתי לעשות דיונים בימי ראשון וחמישי ואמרתם שקשה לכם לבוא". בהתייחסו לשימוש הממשלה בחריג הדחיפות המאפשר לממשלה לאשר תקנות שייכנסו לתוקף לפני תום 24 שעות בהן יכולה הכנסת לדון בהן לפי חוק הקורונה הגדול אמר: "דרשתי ממזכיר הממשלה שיתאימו את לוח הזמנים לחוק, כך שיתאפשר זמן לדיון בתקנות הסגר וכדי שלא ייעשה שוב שימוש בסעיף הדחיפות. דרשתי שהתקנות יונחו בפנינו בשלישי כך שנספיק לדון בהן. השימוש בסעיף לא צריך להיות שלא לתכליתו המקורית, ולכן אני מצפה מהממשלה לדון כבר מחר בנושאים שהעלתה הוועדה ולתת לנו תשובות מסודרות". בהתייחסו לטענות שהועלו בימים האחרונים ביחס לאכיפה אמר: "התעסקות היתר עם בודדים ששוהים בחוץ ללא מסכות, צריכה להיות מחודדת בנהלים מול המשרד לביטחון הפנים. בנוגע למפרי בידוד או מאומתים מכל המגזרים יש להחמיר מאוד". סגן שר הבריאות יואב קיש הסכים לדבריו ואמר כי יש בעיות קשות בתחום האכיפה וכי יתקיים על כך דיון בממשלה. קיש: "אם לא היה סגר ואחריות ציבור היינו יכולים להיות היו באירוע של תחלואה מתפרצת ובקריסת מערכת הבריאות. אם עם ישראל לא היה מקפיד על הסגר היינו ב-10,000 נדבקים ליום. הקרדיט כולו לציבור שפעל באחריות בסגר הזה. אסור שייצא מסר מהוועדה שזה נגמר ומאחורינו, כלקח מהגל הראשון, צריך לחשוב לא רק איך משחררים אלא איך הכל מתנהל באחריות ולא חוזרים על טעויות העבר". סגן שר הבריאות יואב קיש. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן ביחס להפגנות אמר כי שמח שיש פתרון להפגנות: "עדיין מה שרואים בהבימה בעייתי, לעומת זאת מה שרואים בצמתים בהתקהלויות קטנות זה מצוין". בהתייחסו לדרישה להתיר עסקים קטנים אמר: "אנחנו רוצים לשמר R של 0.8. היינו יכולים לאשר אימוני נבחרות ועסקים קטנים אבל זה היה משפיע על ה-R. גם עסק קטן עם 3 עובדים, שמקפיד, בסוף אותם אנשים אוכלים יחד וזה מדבק, אי אפשר לבדוק עד כדי כך. בנינו תכנית יציאה והיא מוגשת לקבינט לשחרור לפי רמת הסיכון: עבודה ללא קהל, טייק אווי, שמורות טבע וחופים זה השלב הראשון, לאחר מכן קהל מצומצם ולאחר מכן גדול יותר. אם נצליח לרדת בתחלואה נלך על מסעדות, בתי קפה וחדרי כושר אך חייבים מגמת האטת תחלואה. נהיה חייבים מהלך דיפרנציאלי מגזרי ועסקי, שלא הצלחנו בו". פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו עדיין במצב חירום מיוחד, לא הגענו למספר שממנו ניתן להתחיל לשחרר. יש קונצנזוס על היעד, כל עוד לא הגענו לזמן מה של ממוצע שבועי של 2,000 נדבקים וקצב ההדבקה נשאר קבוע מתחת ל-1, 0.8, אין מקום לשנות שום דבר. אין משמעות לכך שקודם היו 7,000 ביום. קבענו מדדים ברורים שיאפשרו לעבור לשלב הבא. מגבלת ה-1,000 מטר, לא נובעת מתוך רצון ליצור מודעות של סגר, אלא שכך ניתן למנוע קיומם של דברים רבים בלי להיכנס לפרטים. נכון להפריד צימרים מבתי מלון ולפתוח אותם קודם. ייתכן ונעשה שימוש מסוים ברמזור לגבי חינוך אך רק קביעה אם עיר אדומה או לא, לא שימוש מלא ברמזור. המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי, סיפר כי היועמ"ש שוחח עם מזכיר הממשלה בנוגע למועד כינוס קבינט הקורונה להארכת מצב החירום המיוחד: "לא היינו רוצים שרק בשלישי יתכנס קבינט הקורונה כדי להאריך הכרזה לפני החלטת ממשלה, ביקשנו מהממשלה להקדים את לוחות הזמנים שככל שיוחלט על ההארכה זה יאפשר יותר זמן לכנסת לפעול". פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית: "האסטרטגיה הפטרנליסטית שמתערבת בכל דבר לא מוכיחה את עצמה. האם הסגר תרם לסולידריות ואמון הציבור שהם הכלים הקריטיים להתמודדות עם מגיפה? החשש הוא שהציבור כבר לא מאמין לכלום ולא ישמור על הכללים המתחייבים. למה לא לבטל היום את מגבלת התנועה ולאפשר לצאת לשמורות הטבע והים? טייק אווי? אתם לא חותמת גומי ועליכם כוועדה לפקח על ההחלטות הבלתי הגיוניות של הממשלה. אם החשש הוא מקריסת מערכת הבריאות למה לא משקיעים בחיזוקה עכשיו? לצד שגרה שניתן לחיות איתה".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}