כמה מרוויחות חברות התעופה משירותים נלווים?
מחירי כרטיסי הטיסה בירידה, ולמרות זאת ההכנסות והרווחים של חברות התעופה בעלייה. הלואו-קוסט והשלכותיו משנים משמעותית את התמחור בענף התעופה ומספקים לחברות התעופה מגוון אמצעים למקסם הכנסות. מהן חברות התעופה המרוויחות בעולם משירותים אלו?
Shutterstock
חברות הלואו-קוסט הגיחו לעולם התעופה עם הסיסמה: "נמכור לנוסעים כרטיס נסיעה ולא חבילת טיסה כוללת", והנחת העבודה שלהן התבססה על השלמת הכנסות ממכירת שירותים נלווים, שבמקרים רבים חיוניים לנוסעים: מטען אישי, מקום ישיבה רצוי, מזון ומשקאות. השירותים הנלווים, המהווים חלק נכבד מהכנסות חברות הלואו-קוסט, מאפשרים להן להוזיל את מחירי הטיסה הבסיסיים, ולמכור את השירותים הנלווים בנפרד במחירים גבוהים יחסית או לכלול אותם בחבילות מחיר יקרות יותר. מחירי השירותים הנלווים התפתחו והשתכללו עם התרחבות והתפשטות תופעת הלואו-קוסט. למשל, המטען האישי הפך למקור הכנסה עיקרי. חברות הלואו-קוסט מחייבות על כל מטען הנשלח לבטן המטוס, כשהמחיר עולה עפ"י מקום ההזמנה: אונליין או דלפק הצ'ק אין או שער העלייה למטוס, כולל תיקי יד הגדולים מן המותר, כשהגודל המורשה הולך וקטן מעת לעת. חברות שונות אף מחייבות תשלום על תיקי יד בהתאם לגודלם, והגדילה לעשות חברת ספיריט האמריקאית המתירה עלייה לתא הנוסעים עם מטען אישי בגודל ארנק בלבד. גם הזמנת מושב הפכה למקור הכנסה חשוב, והרי כשזוג או בני משפחה או חברים טסים, קרוב לוודאי שירצו לשבת יחד. וגם כאן המחירים מדורגים, החל ממושב רגיל, דרך מושב בשורה קדמית, וכלה במושב עם מרווח רגליים גדול יותר. נושא המזון והמשקאות הוא הזניח ביותר, אך גם הוא מהווה מקור הכנסה משמעותי לחברות הלואו-קוסט. כדי להמחיש את היקף ההכנסות משירותים נלווים בשנה האחרונה, להלן אחוזים מייצגים של הכנסות חברות לואו-קוסט הפועלות בארץ: וויזאייר – יותר מ-36% מכלל ההכנסות, ריינאייר – 24% מכלל ההכנסות. חברת ספיריט האמריקאית, השיאנית העולמית – יותר מ-43% מכלל הכנסותיה. (כל הנתונים עפ"י חברת האנליסטים IdeaWorksCompany) חלק נכבד מחברות התעופה המסורתיות, מלבד הרצון להתחרות בחברות הלואו-קוסט, ש'גזלו' להן לא מעט נוסעים, ראו כי טוב והבינו את הפוטנציאל הגלום בשיטת התמחור, והתחילו אף הן לשנות את מערך המחירים שלהן. ראשית, הנהיגו במחלקת האקונומי מחירון מדורג, החל מכרטיס בסיסי, המשך בכרטיס גמיש, הכולל שירותים נלווים, וכלה בכרטיס מקיף, המקנה שירותים נלווים ומגוון הטבות. יחד עם זאת, החלו במכירת שירותים נלווים בנפרד, כמו תשלום עבור בחירת מושב, מכירת מזון ומשקאות בעקבות ביטול ארוחות בטיסות קצרות, וכן הקשחת מדיניות המטען האישי, כולל מגבלות על גודל תיקי היד וייקור תעריפי המשקל העודף. אחת מהדרכים הנוספות של חברות תעופה שונות להגדיל את ההכנסות היא באמצעות כרטיסי אשראי ממותגים לחברי מועדוני הנוסעים. חברות האשראי או הבנקים המנפיקים את כרטיסי האשראי מעניקים לחברות התעופה תגמולים נכבדים עבור שימוש שוטף של הלקוחות בכרטיסי האשראי. חברת יונייטד הרוויחה בשנה האחרונה כ-3 מיליארד דולר מתגמולים אלה וחברת דלתא כ-2.4 מיליארד דולר. כידוע, לא מכבר גם אל על נכנסה לתחום כרטיסי האשראי הממותגים. סביר להניח כי במקביל להורדת מחירי הטיסה הבסיסיים, ההכנסות והרווחים של חברות התעופה משירותים נלווים ילכו ויגדלו במהלך השנים הקרובות, ואולי לא רחוק היום, עפ"י החזון של ריינאייר, בו מחירי הטיסה ישאפו לאפס ועיקר הכנסות חברות התעופה יתבססו על שירותים נלווים והכנסות שלא מכרטיסי טיסה. להלן רשימת הכנסות חברות התעופה המובילות משירותים נלווים בשנה האחרונה (במספרים מעוגלים)- הנתונים עפ"י חברת האנליסטים IdeaWorksCompany: יונייטד - 6.2 מיליארד דולר אמריקן - 4.7 מיליארד דולר דלתא - 3.8 מיליארד דולר אייר פרנס/ק.ל.מ - 2.2 מיליארד דולר סאות'ווסט - 2.1 מיליארד דולר ריינאייר - 1.7 מיליארד דולר קב' לופטהנזה - 1.5 מיליאד דולר איזי ג'ט - 1.5 מיליארד דולר קוואנטס - 1.2 מיליארד דולר אלסקה אייר - 1.1 מיליארד דולר יונייטד איירליינס - 6.2 מיליארד דולר הכנסות משרותים נלווים
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}