מבקר המדינה: בשל התנהלות רש"ת נדחו בקיץ 1,000 בקשות בנתב"ג
ביקורת קשה של מבקר המדינה על התנהלות רשות שדות התעופה בכל הקשור להשמשת המסלולים ששודרגו בנתב"ג: "פגע בכלכלת המדינה, לא פעלו כדי להקטין את חריגות הרעש מעל אזורי דרום ת"א ואור יהודה, ניצול מלא של המסלולים היה מאפשר 50 תנועות לשעה"
נתב"ג
מבקר המדינה פרסם היום את הדו"ח החדש שלו, בו הקדיש גם פרק נכבד לפעילות רשות שדות התעופה בנוגע להשמשת המסלולים ששודרגו בנתב"ג ואת השפעת התמ"א על ניצולם המלא. הביקורת נערכה בין החודשים ינואר-מרץ 2016, והעלתה ממצאים קשים. על פי הדו'ח, הנהלת רש"ת לא פעלה לשינוי התמ"א והתאמתה לתכנית השדרוג לפני תחילת עבודות שדרוג המסלולים ולא במהלכן. רש"ת הגישה בקשה לשימוש חורג מהתמ"א רק ביולי 2013, סמוך לגמר השדרוג, אך בקשתה נדחתה. עד מועד סיום הביקורת, כשנתיים לאחר סיום פרויקט השדרוג שהושקעו בו כמיליארד שקל, לא מנוצל המסלול החדש בהתאם לתכנון. מצב זה מותיר בעיות רעש ואת הקונפליקט הבטיחותי, מגביל מאד את מספר התנועות לשעה ואף גורם לרשות ולמדינה אובדן הכנסות עקב דחיית טיסות לארץ וממנה. לפי תכנית התפעול שנקבעה בתמ"א, מספר התנועות (המראות ונחיתות) לשעה בנתב"ג מוגבל ל-24 בלבד. ניצול מלא של המסלולים המשודרגים היה מאפשר 50 תנועות לשעה. מאחר ששדרוג המסלולים נעשה ללא התאמות הנדרשות בתמ"א המסלולים המשודרגים מניבים באופן חלקי את התועלות הצפויות. כך לדוגמה, בתכנון הטיסות של רש"ת לקיץ 2016 דחה נתב"ג כ-1,000 בקשות המראות ונחיתות מחברות תעופה שונות, דבר שפגע בכלכלת המדינה. כמו כן מצא המבקר, כי למרות הקמת המסלולים החדשים, השארת תבנית התפעול הקיים של נתב"ג, על פיה רוב המטוסים נוחתים על אותו מסלול ממערב למזרח ומטוסים ממריאים ממזרח למערב, מותירה את הקונפליקט הבטיחותי הקיים. כמו כן, טוען המבקר כי חריגות הרעש מעל אזורי דרום ת"א ואור יהודה החלו כבר בשנת 2005, אף על פי שהתופעה ידועה כבר למעלה מעשור, הרשות ורת"א לא פעלו במהלך השנים לשינוי פעולות התעופה כדי להקטין את הרעש העודף באזורים אלה.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}