מיזוג בין אמירייטס ואיתיחאד? שתי החברות מכחישות את הפרסומים
השמועות על המיזוג, שהתפרסמו בעיתונות העולמית, ולא לראשונה, הוכחשו במהירות ע"י שתי חברות התעופה בהודעות רשמיות, שנמסרו לסוכנות הידיעות רויטרס
צילום: shutterstock
השמועה, שהועלתה לראשונה ע"י 'בלומברג' האמריקנית והתפשטה למגוון אמצעי תקשורת, היכתה גלים בתעשיית התעופה הבינלאומית. אם אכן אמירייטס תרכוש איתיחאד, שסבלה בשנה שעברה הפסד של כ-1.5 מיליארד דולר, המיזוג יהפוך את חברת התעופה המאוחדת לחברת התעופה הגדולה בעולם. אלא שעד מהרה הסתבר, כי זו לא הייתה אלא שמועה, שנפוצה בעקבות מצבה של איתיחאד, וככל הנראה, בעקבות השיחות שניהלו שתי החברות על האפשרות לרכוש חלק נכבד מחברת התעופה הדרום אפריקאית SAA. שתי החברות המפרציות מיהרו לנסח הודעות הכחשה לסוכנות הידיעות הבינלאומית, רויטרס. כידוע, אמירייטס היא חברת התעופה הלאומית של דובאי ואיתיחאד היא חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, שבזכות מקורות הנפט נחשבת לאמירות העשירה באיחוד האמירויות הערביות. האיחוד בין שתי החברות עלול ליצור רגישות פוליטית מיוחדת, למרות שבין האמירויות קיימים אי אלו שיתופי פעולה ומיזוגים עסקיים. שתי חברות התעופה, שהתפתחו מאד בשנים האחרונות, נפגעו בשנתיים האחרונות מהתחרות הגוברת וממחירי הנפט הנמוכים, וחתמו השנה הסכמי שיתוף פעולה בתחומים מסוימים, כמו האפשרות שטייסי איתיחאד יוכלו לעבוד באמירייטס על בסיס זמני למשך שנתיים. כשעלתה האפשרות ההיפותטית למיזוג בין החברות בחודש מאי השנה, שגם היא הייתה בבחינת שמועה לא מבוססת, יו"ר אמירייטס, שייח אחמד בין סעיד אל מקטום, דחה אותה על הסף. מקור המקורב לאיתיחאד אמר לסוכנות רויטרס, שגם אם מתישהו בעתיד תעלה אפשרות למיזוג, אבו דאבי לא תמהר לוותר על שליטתה בחברת תעופה, במיוחד אחרי שהשקיעה מיליארדי דולרים בנמל בינלאומי חדש ובתשתיות תעופתיות. מבחינה כלכלית אמירייטס מציינת 30 שנה רווחיות ברציפות, בעוד איתיחאד, ששאפה להתפשטות בינלאומית, נפגעה קשות מפשיטות הרגל של החברות, בהן השקיעה סכומים נכבדים, אייר ברלין ואליטליה, והחלה השנה בהיערכות מחודשת על מנת להפוך לחברת תעופה רווחית. אמירייטס גדולה משמעותית מאיתיחאד, כשצי המטוסים הנוכחי שלה כולל כ-270 מטוסים (כולם רחבי גוף, A380 ובואינג 777), בעוד הצי של איתיחאד כולל כ-110 (גם צרי גוף ממשפחת 320 של איירבוס). שתי האמירויות משקיעות סכומים אדירים בתעופה. דובאי מפתחת נמל תעופה חדש, שיחליף את הנמל הבינלאומי הנוכחי ויוכל לטפל ב-200 מיליון נוסעים בשנה בעתיד, ואילו בנמל התעופה של אבו דאבי, נמל הבית של איתיחאד, ייפתח בשנה הבאה טרמינל חדש.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}