מנכ"ל סייבר ישראל: "נהיה ה-GDS מספר 1 בשוק"
הוא עשה אקזיט אבל, לדבריו, לא כזה שיוצאים ממנו לפנסיה. לפני 4 חודשים נבחר למנכל את חברת סייבר ישראל שאותה הוא רוצה, וגם בטוח שיצליח, להפוך ל-GDS מספר 1 בישראל. איך? כמה? ולמה? מלחמת סייבר גרסת מנכ"ל סייבר ישראל, גיא דולב, בראיון ראשון לפספורטניוז
גיא דולב
גיא, בוא נתחיל מהשורה התחתונה. איפה סייבר היום בתחרות מול אמדאוס? "סייבר, היום בניגוד ללפני כמה שנים, הולכת להיות ה-GDS הראשון בשוק. גם אם יש מי שיחשוב שאני מדבר שטויות, וזה בסדר, אני עדיין מאמין שסייבר הולכת להיות ה-GDS מספר 1 בישראל. הגידול של סייבר בחודשים האחרונים ניכר לעין. יש לנו את הכלים. אנחנו בדרך הנכונה". מה לדעתך יגיד על זה גדי מור, מנכ"ל אמדאוס ישראל? "לא יודע. תשאלי אותו. אני מאוד מעריך אותו ואת אמדאוס. התחרות מול אמדאוס היא תחרות טובה ואני מברך עליה. בלי תחרות, סייבר לא הייתה עושה את מה שהיא עושה, ולא הייתה שואלת את עצמה מה ולמה אם לא היה מי שיתחרה מולה". הסבר/נמק מדוע סייבר הולכת להיות ה-GDS מספר 1 בישראל? "סייבר עשתה את שיעורי הבית שלה. סייבר נמצאת היום במקום אחר לעומת מה שהייתה לפני 3 שנים. כל הלקוחות הגדולים עובדים איתנו ומבינים את המשמעות של מה שסייבר מביאה לשולחן. סייבר עומדת להשתנות בשנים הקרובות". זה נשמע כמו אתגר לא פשוט גם ברמה האישית שלך "היכולת לקחת גוף כמו סייבר, שתמיד היה במקום השני, ולממש את החזון הטכנולוגי מתוך רצון להפוך אותו לגורם המוביל - זה האתגר הכי גדול שניצב בפניי ולכן, גם לקחתי אותו. זה סופר אתגר. זה גם חלום שלי להראות, גם לעובדי סייבר שאני סופר מאמין בהם, שיחד אנחנו יכולים לעשות את זה. והיום, כולם מאמינים שאפשר לעשות את זה יחד". נכנסת לתפקיד מנכ"ל סייבר ישראל לפני כ-4 חודשים. איזו חברה קיבלת לידייך? "חברה שיצאה לדרך סופר חדשנית וחדשה. סייבר כבר היום מובילה את העולם כפלטפורמה. היא כבר לא אפליקציה או פתרון, אלא פלטפורמה טכנולוגית. ואולי זה השינוי הגדול. היא חברה סופר טכנולוגית שעלתה לענן. מפתחת פתרונות טכנולוגיים לחברות שונות בתחום התיירות. הן BTB והן סטארט-אפים. זה אומר שסייבר הבינה שעולם ה-GDS הקונסרבטיבי, משתנה. היא באה ושאלה את עצמה איפה אני בשינוי הזה ואיפה אני מביאה את הערך מוסף בשינוי הזה, וכך פיתחה את המוצר שנקרא 'סייבר פלטפורם'. שזה המוצר הכי חדשני בענף התיירות. המוצר משלב API (חיבורים) שונים, הן מעולמות המוכרים של ה-GDS (טיסות, חברות תעופה) ובנוסף לזה אתה יכול היום לקבל מלונות, שזה אומר שיש לך חיבור ישיר ומאוד ברור. סייבר פיתחה פלטפורמה טכנולוגית לחיבור לספקי המלונות הגדולים בעולם כגון בוקינג, אקספידה ועוד. ובבת בבת חיבור ישיר לחברות תעופה, סדירות ולואו קוסט, בתוך מערכת ה-GDS של הסוכן. וכמובן, חיבור לרכבים, אוטובוסים, רכבות ושיט. הפלטפורמה הזו נותנת All around". מה המסר המרכזי שלך לסוכני הנסיעות, לקוחות סייבר? "מסר ראשון לסוכנים, שהסוכנים הם הלקוח הכי חשוב שלנו. שאנחנו שותפים ואנחנו אתכם. סייבר מאוד מאמינה בסוכנים, מחבקת אותם ועוזרת להם. יש לנו את הכלים לתת לכם להתפתח ולעמוד מול התחרות. מסר שני, שסייבר באמצעות הפלטפורמות השונות שלנו, דוגמת "סייבר רד 360", יודעת לתת פתרונות לכל סוכני הנסיעות, בין אם עסקיים ובין אם לז'ר או סטארט-אפים. אנחנו "One stop shop". מסר שלישי, שמי שרוצה באמת לגדול ולמצוא את עצמו בעוד כמה שנים בחזית הטכנולוגיה, לא יכול שלא להצטרף אלינו". אפיין את לקוחות סייבר ישראל? "סייבר לא מגבילה את עצמה היום רק לסוכנים אלא גם לסוכנים אנושיים וגם לסוכנים אינטרנטיים דוגמת שני חבר'ה שיושבים ב -'Garage' ורוצים להקים סטארט-אפ בתחום התיירות". עד כמה מסובך לסוכן נסיעות ממוצע ללמוד את הפלטפורמות שלכם? "להכשיר סוכן שיעבוד על המערכות לקח 3-4 חודשים בממוצע. סייבר באה ושאלה את עצמה איך אני מצליחה להוריד ולייעל את זה דרמטית, וכך פיתחה את אפליקציית 'סייבר רד 360'. דרך יוזר מאוד פשוט, יש לסוכן אפשרות לשלוט במערכת אחרי חודש ולהתחיל למכור מחר בבוקר". מהו לדעתך הקושי הגדול ביותר היום של סוכן הנסיעות? "היום יש קושי מאוד גדול אל מול השחקנים הגדולים דוגמת סקיי סקנר. הם מהווים תחרות מאוד גדולה לסוכן האנושי והאינטרנטי בישראל. מצד שני, סוכנים הם כוח מאוד חזק שלעולם לא יעלם. אין תחליף לסוכן בתחום הנסיעות העסקיות, Leisure". ועל רקע התחרות בין ה-GDS, מה הקושי הגדול ביותר של סייבר? "לשכנע היום את השוק שסייבר נמצאת היום במקום אחר. שהיא כבר לא ה-GDS השני אלא יש לה את הכלים ואת היכולת לתת היום פתרונות לכל סוכן ולכל אתר שיגרום לו להיות מוביל שוק. לשכנע שה-GDS היום הוא שותף שלהם ולא ספק שלהם. ואנחנו די מצליחים להנחיל את זה מאז נכנסתי לתפקידי". עד כמה הפלטפורמה של סייבר עוזרת לסוכנים להתמודד מול התחרות הזו? "סוכן שעובד על הפלטפורמה שלי יודע לקבל מחירים ותוכן לא פחות טוב מסקיי סקנר, קיאק או קיווי. סייבר יודעת לתת פתרונות. סייבר יכולה היום לבוא ללקוח, להבין את הצורך שלו ולהציע לו את הפתרונות האפשריים. מה שנקרא, תפירה אישית. אני בא לסוכן ואומר לו תגיד לי מה אתה צריך ונעבוד יחד כדי שאתה תרוויח יותר כסף ואז גם אני ארוויח יותר כסף". אתם משלמים להאקרים לפרוץ למה שאתם מפתחים? "תמיד עשינו ונמשיך לעשות. זה משחק חתול ועכבר. אני רוצה להאמין שעם הכלים שלנו וההשקעה הכספית שאנחנו משקיעים בנושא הסקיורטי סייבר אנחנו מוגנים. מי שיגיד לך שלא יכול להיות דבר כזה משקר. אבל אני מבטיח שאנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות ולא מחכים לקבל את המכה. ברמה העולמית, מומחי סייבר העולמית על זה ואנחנו ניזונים מזה. ברמת המערכת המקומית, אנחנו מנהלים מערכת שכל הזמן עושים לה בדיקות חדירה ועוד".
"עשיתי אקזיט אבל לא מהסוג שאתה יכול לעשות מה שבא לך"
דולב, שהחליף את גיא כהן ששימש כמנכ"ל סייבר ישראל במשך 17 שנים, מיודד לא מעט זמן עם עולם התיירות. הקילומטרז' שלו בתחום כולל בין היתר תפקידים בכירים כמו מנכ"ל חברת טרווליסט וחברת קומפס (מערכות הפצה) מקבוצת גוליבר. "גוליבר הייתה דריכת הרגל הראשונה שלי בענף התיירות", אומר דולב. "בתחילת 2013 מינכ"לתי את קומפס וב- 2014 מינכ"לתי גם את טרווליסט שנרכשה על ידי קבוצת גוליבר. כשהפעילות של קומפאס נמכרה לאמדאוס, ליוויתי את המכירה". ברזומה המקצועי שלך גם אקזיט של אפליקציית Hidden Flights "גיורא מנדל, מייסד חוליו ואני ישבנו וקשקשנו ועלה לנו רעיון למה לא לעשות חוליו אבל לא של הרגע האחרון. גיורא ואני הגינו את הרעיון וזיו לאוב, מנכ"ל הטכנולוגיה של חברת גוליבר, הצטרף. טיסות במחירים זולים ולא רק בדקה ה-90 וכך נולדה אפליקציית Hidden Flights. תוך חצי שנה הגענו לחצי מיליון הורדות. באיזה שהיא נקודה, כשרצינו לצאת לחו"ל, היה יותר נכון שקבוצת גוליבר, שהייתה המשקיעה שלנו, תרכוש את האפליקציה בסוף 2015. וזה היה האקזיט הראשון שלי בתחום התיירות". סליחה על החטטנות, האם האקזיט הפך אותך לאדם עשיר? "זה לא מהאקזיטים שאתה יכול לעשות אחריו מה שבא לך. זה מהסוג שאתה חי נחמד וטוב ואתה מאוד גאה בתהליך שעשית. בואי נגיד שכולנו היינו מרוצים אבל אף אחד לא יצא לפנסיה". מה עשית קודם לכן? "עד שנת 2012 עבדתי הרבה בחו"ל. מינכ"לתי את חברת הטכנולוגיה ההולנדית icts technology. הייתי הרבה על הקו ישראל-חו"ל כשהמשפחה שלי הייתה בארץ". איך המשפחה שלך קיבלה את זה? "לקריירה זה היה דבר מעולה אבל מבחינת הבית/המשפחה, זה היה הדבר הכי קשה. ההחלטה שלי לחזור הביתה אחרי 6 שנים על הקו ישראל-חו"ל, הייתה ההחלטה הכי נכונה שעשיתי, אחרת הייתי מאבד את המשפחה. אני נשוי + 3 ילדים. הרווחתי את המשפחה שלי בחזרה. אף כסף בעולם לא שווה את זה". מה עשית אחרי מכירת Hidden Flights? "אחרי מכירת Hidden Flights לגוליבר, חשבתי מה אני הולך לעשות. אשאר או לא אשאר בתיירות. ואז צצה ההזדמנות למנכ"ל את Routeperfect (שאחד מבעליה הוא מיור כספי, מנכ"ל נתור לשעבר. ס.פ.). איך הגעת אל סייבר? "באיזה שהיא נקודה חיפשתי משהו אחר. לא הייתי בטוח שאני רוצה להישאר בתחום. הרגשתי שמיציתי את עולם ה-B2B וה-B2C בתחום התיירות, ואז עלתה האופציה לנסות להתקבל לסייבר והכוכבים הסתדרו. עברתי את כל התהליך הנדרש ומוניתי לתפקיד מנכ"ל סייבר ישראל". צילום 123rf
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}