נבטים או רמת דוד? ועדת הכלכלה: להקים שדה חדש נבטים
יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל בדיון על הצורך בהקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים: "אם יש חזון כלכלי אז הקמת השדה צריכה להיות בנגב". במהלך הדיון הוצגה עמדה אחידה של חברי הכנסת בדרישה להקים את השדה בנבטים.
Shutterstock
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לדיון בצורך להקים שדה תעופה אזרחי בנבטים שבנגב. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ ג'מעה אזברגה וחברות הכנסת ענת ברקו וטלי פלוסקוב, ובפתחה אמר היו"ר כבל כי ההתנהלות של המשך הדיונים לא יובילו בסופו של דבר לשום מקום. לדבריו, מיקום השדה יקום וייפול בסוף על שאלת הכדאיות הכלכלית. ח"כ ברקו אמרה כי היא תומכת בהקמת השדה בנבטים מתוך ראייה כוללת, בין היתר גם של מתן פתרונות תעסוקה לבדואים בנגב וחיזוק הדרום. היא קראה להפסיק לאלתר לשפוך כסף על תכנון שלא יצא לפועל. ח"כ אזברגה הוסיף כי אם יש משהו שהוא וח"כ ברקו מסכימים עליו זה הקמת השדה בנבטים, שתעשה טוב לכל תושבי הנגב. ח"כ חיים ילין אמר כי אם הממשלה רוצה להעביר בסיסי צבא ואוכלוסייה לנגב צריך גם שדה תעופה, זו החלופה הזולה והכלכלית ביותר. ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי בעניין יש קונצנזוס גם מצפון וגם מדרום. ח"כ איתן ברושי האמר כי אפילו פנייה לראש הממשלה בהצעה לקרוא את השדה בנבטים על שמו לא עזרה, ולכן אי אפשר להמשיך במסלול של עוד דיון ועוד דיון בוועדה. היו"ר כבל הצטרף לדברים והוסיף כי הדיונים לא מחלחלים לשום מקום, הוא אף קרא לראשי הרשויות להפעיל את כוחם הפוליטי בעניין. ח"כ איילת נחמיאס ורבין טענה כי שר התחבורה כץ אמר לה שהאינטרסים של האמריקאים הם שמונעים את הקמת השדה בנבטים, ואם זה המצב אז צריך לטפל בזה ולמצוא לכך מענה. ח"כ דב חנין אמר כי נדיר לראות בכנסת כזו הסכמה מקיר לקיר, וציין כי נבטים היא המרכז הגיאוגרפי של ישראל וכי הוא מאוד מודאג מהבחישה האמריקאית בעניין. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך לבצע מחקר מעמיק כדי להציג לממשלה אופציה אחרת. ראשי הרשויות, בהם ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, סגן ראש עיריית באר שבע טל אל על, ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר הציגו חזית אחידה בדרישה להקים את השדה בנגב. "זה אבסורד להרוס את העמק במקום להקים את השדה בנגב שמשווע אליו", אמר חולבסקי. ביטון הוסיף: "אם המדינה תלך ראש בקיר יגישו בג"צים ויתקעו את זה בוועדות תכנון והשדה לא יקום גם בעוד 15 שנה". אלכס גן, טייס לשעבר ותושב הצפון, הציג נתונים לפיהם הקמת השדה ברמת דוד תעלה 23 מיליארד שקל יותר, והוסיף כי בצפון התנגשות עם ציפור היא ודאית בעוד בדרום אין סכנה כזו למטוסים. לדבריו: "מדובר בנימב"י של חיל האוויר". יו"ר העמותה נגד שדות תעופה בעמק יזרעאל, גיל דייגי, אף טען כי כדי להקים את השדה ברמת דוד יצטרכו לפנות תושבים מביתם, בהם גם אותו ואת משפחתו. נציג שר הביטחון בוועדות הארציות לתכנון ובנייה, סגן אלוף ראם חממי, אמר כי המדינה החליטה להוריד את צה"ל דרומה ועיבתה את נבטים באופן חסר תקדים, לכן נכון למקם את השדה בצפון מאחר ואין ישימות להקים אותו בנבטים. עם זאת הוא הבהיר כי צה"ל יעשה מה שהממשלה תחליט. מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי צריך פתרון למחר בבוקר, והוסיפה כי הבדיקה שערכה מצאה שנבטים עדיף מבחינה סביבתית, אך מכל הבחינות האחרות, לרבות כלכלית ותחבורתית, העדיפות היא להקים את השדה ברמת דוד. שפרן אף ציינה כי המועצה הארצית ביקשה לקדם שתי תכניות, בשל הצורך המידי, והוסיפה כי בסוף יפעלו שני השדות גם זה ברמת דוד וגם בנבטים. סמנכ"ל תכנון כלכלי במשרד התחבורה, צ'רלי סולומון, אמר כי חיל האוויר ומשרד הביטחון התנגדו לחלופה המועדפת בנבטים ולכן החלופה לא קודמה עד היום. היו"ר כבל סיכם ואמר כי ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים לא מסוגלים לעמוד בפני "ההשלכות הביטחוניות", אולם אחרי שמפקדי חיל האוויר פושטים את המדים ויוצאים לחיים אזרחיים הם אומרים דברים אחרים. לכן הוא הודיע כי בכוונתו לזמן את מפקדי החיל המוכנים להביע את דעתם בעניין. עוד ביקש היו"ר כבל להציג בפני הוועדה, בדיון סגור, את ההשלכות הביטחוניות. "אם יהיה צורך נהייה חלק מוועדת החוץ והביטחון", אמר. הוא הוסיף כי בסוף השיקול הוא כלכלי ואם יש חזון כלכלי אז הקמת השדה צריכה להיות בנגב. הוא שב וקרא לראשי הרשויות להפעיל את הכוח הפוליטי שלהם, ואמר כי יש ראשי רשויות בדרום שהם חברים של ראש הממשלה אז שיפנו אליו באופן אישי. "הכוונה שלנו היא לפעול לפי חזונו של דוד בן גוריון, שהנגב הוא העתיד של המדינה וכולם צריכים לבצע מהלכים בעניין הזה", אמר.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}