אא

סירקיס: "אין מקום ל-3 חברות תעופה בישראל"

כך השיב מנכ"ל ישראייר לשאלה כיצד תראה התעופה הישראלית בעוד 5 שנים בוועידת התעופה. אוסישקין, מנכ"ל אל על: "נתח השוק של הישראליות יקטן אבל הן יהיו דינמיות יותר". דגן, מנכ"ל ארקיע: "שחקנים לא רבלנטים ירדו"

|| ||
היכן תהיה התעופה הישראלית בעוד 5 שנים? לשאלה הזו שהוצגה למנכ"לי חברות התעופה הישראליות בוועידת ישראל לתעופה, המתקיימת כעת בהיכל התרבות באיירפורט סיטי, הם השיבו כך: גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "נתח השוק של חברות התעופה הישראליות יהיה קטן יותר מהיום אבל הן יהיו יותר דינמיות ויותר חזקות". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "שאלה קשה. בעוד 5 שנים אולי נקבל את מטוס האיירבס שהבטיחו לנו. לפנינו שנים מאוד מאתגרות, כאשר שנת 2018 היא נקודת המפנה של כל מה שקורה בשנים האחרונות. 2018 יותר קשה ממה שחשבנו. צריכים להסתכל קדימה כלפי העתיד עם מעט מאוד אגו והרבה נחישות". ניר דגן, מנכ"ל ארקיע: "כולנו גדלים וכולם ימשיכו לגדול. הדלק עולה וזה יוריד שחקנים לא רלבנטיים בשוק ויעשה גם אותנו ליותר ריאליים. להערכתי, עדיין כל השחקנים הטובים שיושבים כאן ישארו". על שאלה זו השיב גם אודי ברעוז, סמנכ"ל מבצעים ברשות שדות התעופה: "בעוד 5 שנים נתב"ג ישרת מעל 30 מיליון נוסעים". ואילו עופר גלבוע, מנכ"ל קאל השיב: "כל אחד צריך להתמקד במה שהוא יודע הכי טוב. מטען מתנהג אחרת. במטענים צריך להתמחות כמו שבנוסעים צריך להתמחות. היפה במטענים שיש הזדמנות צמיחה". בפאנל האמור התייחס אוסיקשין לסוגיית פתיחת שמי סעודיה לטיסות זרות לישראל. "אייר אינדיה. האינטרס הפוליטי עלה על תחרות הוגנה. המדינה צריכה למסור את המפתח על הכניסה והיציאה לסעודיה. אני מקווה שגם חברות תעופה ישראליות יוכלו לטוס מעל סעודיה. אם זה לא יקרה, בשנה הבאה ישבו פה פחות משתתפים". ובאשר לכוונה של חברת התעופה וויזאייר להקים בישראל נמל בית אמר סירקיס: "חברות ישראליות יוכלו להתמודד מול 'בייס' של וויזאייר. וכן, גם במטוס חכור. מטוס חכור הוא לא המצאה של ישראייר אלא המצאה עולמית". לשאלה האם חברות תעופה יכולות להתפרנס רק מהטסת נוסעים, השיב דגן: "חייבים למצוא תחומים נוספים כדי להגדיל הכנסות. לנצל את המשאבים הקיימים של כוח אדם איכותי כדי להתפרנס. אנחנו בארקיע מתפרנסים מתחומים נוספים כמו למשל שירותי תחזוקה למטוסי מנהלים". נושא נוסף שנידון בפאנל הוא המחסור העולמי בטייסים. אוסישקין: "בטווח הארוך המדינה צריכה להחליט האם לאפשר לטייסים זרים לעבוד בארץ ולמנוע בריחת מוחות החוצה. בסוף כוחות השוק יקבעו, התנאים הכלכליים יתאימו את עצמם ואני לא צופה מחסור אמיתי לאורך זמן. טייסים ישראלים לא ממש בורחים לחברות זרות. לא בטוח שהתנאים שם טובים יותר". ואפרופו בריחת טייסים, אוסישקין גילה שקיבל הצעת עבודה: "קיבלתי הצעת עבודה ב-4,000 יורו לפני כמה ימים". עוד אמר כי מאגר כוח אדם וטייסים, יאפשר צמיחה. בדומה לדוברים לפניו גם גלבוע סבור ש"אנחנו חייבים לחשוב על צמיחה לא כי כדאי אלא כי צריך, ומרכיב כ"א הוא קריטי". לדברי גלבוע, מגבלת הצמיחה היחידה היא טייסים. סירקיס שהתייחס אף הוא לסוגיית הטייסים אמר כי "לפי שעה לא חסרים טייסים בישראל. ואם חלק מחברות התעופה תתמזגנה, אז בטח שלא יהיה מחסור. אצלנו בישראייר לא שמעתי על טייסים שרוצים לעשות רילוקיישן לחברת תעופה סינית. אנחנו כן צריכים לייצר מקום עבודה שטוב לעבוד בו ולתת תחרות לחברות סיניות שמוכנות לשלם יותר ובמקביל להכשיר עוד טייסים". ברעוז צופה לעומת זאת שככל שהגידול בתנועת הנוסעים תימשך, והיא תימשך, "הנפח של החברות הישראליות ילך וירד. למרות שיש סימפטיה ואת עניין הביטחון, המחיר הוא בסופו של דבר פקטור רציני. ונוסעים יעדיפו לטוס בזול".

"יש תשתיות תעופה שאסור שייסגרו"

דוברי הפאנל נשאלו גם על עתיד שדות התעופה הקטנים. דגן: "יש תשתיות שאסור להן להיסגר. שדה דב צריך להמשיך לעבוד. המדינה צריכה לוותר על נדל"ן". סירקיס שהתייחס לשדה התעופה בחיפה אמר: "בחיפה אין היום תשתיות מזג אוויר. גם בשדה דב אין ולכן הם נסגרים כשיש ערפל. זה דבר שאפשר לסדר אותו ולא צריך לחכות 20 שנה או לאי בים. גם שעות העבודה בחיפה בעייתיות". בהקשר זה נציין כי בעוד רש"ת מדברת על פיתוח ושיפור שדה התעופה בחיפה במטרה להגדיל את תנועת הנוסעים לרווחת תושבי הצפון, בפועל המציאות היא ששעות העבודה בשדה אינן מאפשרות זה דבר שהבריח למשל את חברת התעופה טוס איירווייס שהייתה חברת התעופה הראשונה שהפעילה מחיפה טיסות בינלאומיות לאגן הים תיכון.
אורי סיקריס, מנכ"ל ישראייר
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על
ניר דגן, מנכ"ל אריקע

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםאורי סירקיסישראיירמנכ"ל ישראיירכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: