רכבות מתחילות להחליף טיסות פנים ברחבי אירופה
עפ"י מחקרים עדכניים, נוכח החשש מטיסות ועל מנת לדאוג להפחתת זיהום האוויר, רשת הרכבות המהירות באירופה תצמח משמעותית בשנים הקרובות
צילום: 123rf
מחקרים חדשים, המעידים על חששות הציבור מתאי הנוסעים במטוסים עקב החשש מקורונה, מציינים כי רכבות יכולות להחליף מטוסים בנתיבים רבים באירופה. הסגרים והגבלות התנועה ברחבי אירופה צמצמו מאד את הנסיעות בכבישים וברכבות במשך שבועות ארוכים. שמיים ריקים וכבישים מהירים ללא רכב הובילו גם לאוויר נקי יותר. קבוצת הבנקאות השוויצרית UBS צופה, כי אירופה תחווה פריחה ברכבות המהירות בעשור הקרוב. עפ"י EUROACTIV, רשת תקשורת המתמחה במדיניות האיחוד האירופי, UBS גורסת שרשת הרכבות המהירה של אירופה תצמח בכ-10% בכל שנה בעשור הבא. התמיכה הציבורית ברכבות גוברת גם נוכח מפעילי הרכבות הרבים המציגים שירותי לילה בכדי לעמוד בקצב הביקוש. הסובלנות הכללית לנסיעות ארוכות ברכבות ארוכות עולה, עפ"י נתוני UBS, המראים כי נוסעי העסקים מוכנים ברצון לנסיעות של פחות מ-4 שעות ונוסעי הפנאי מוכנים לבלות עד 6 שעות ברכבת. לונדון - פריס היא דוגמא עיקרית המחקר מדגיש את תוואי לונדון לפריס כדוגמא בולטת לאופן, בו רכבות יכולות להחליף מטוסים בנתיבי אירופיים, כשהנסיעה אורכת רק שעתיים ו-28 דקות ממרכז לונדון לפריס. שינויים משמעותיים כבר נראים באופק, שכן ספרד, איטליה, צרפת וגרמניה, צפויות להשקיע עד 60 מיליארד אירו ברכבות מהירות חדשות. גרמניה לבדה אמורה להשקיע יותר מ-80 מיליארד יורו ברשת הרכבות שלה בעשר השנים הבאות, והיא גם הציגה חוק ייחודי, שיחייב מיסוי על כבישים וטיסות ובמקביל יפחית את המיסים על מחירי הרכבות. הרכבות המהירות רושמות הצלחות בולטות בהשוואה לטיסות קצרות בשנים האחרונות, כאשר רכבת היורוסטאר הקטינה במחצית את הביקוש לטיסות בין בריטניה ליבשת. מפעילת הרכבות הצרפתית SNCF התחברה עם מקביליה השוויצרים והאיטלקים כדי לצמצם טיסות קצרות משוויץ. מסלולים בולטים אחרים, בהם הרכבת מהירה יותר מהמטוס, כשאתה לוקח בחשבון הגעה לשדה התעופה וממנו והזמן בשדה, הם: מדריד-ברצלונה, מינכן-ברלין ונתיבים מתוכננים כמו פריס-טולוז וברלין-קלן. אוסטריאן איירליינס מוותרת על טיסות וינה - זלצבורג כחלק מהתנאים, שנקבעו לסיוע הממשלתי, אוסטריאן איירליינס הסכימה לבטל טיסות פנים, שניתן לעשות באמצעות רכבת בפחות משלוש שעות, כדי לעזור להפחית את פליטת הפחמן. החל מה-20 ביולי, אוסטריאן איירליינס תשתף פעולה עם מפעילת הרכבות הלאומית האוסטרית ÖOB ותציע 31 רכבות ליום בין נמל התעופה של וינה לנמל התעופה של זלצבורג, במקום 3 הרכבות הפועלות כעת. מנכ"ל אוסטריאן איירליינס, אלכסיס פון הנסברוך, אמר: "ניתן להגיע אל שדה תעופה בווינה ברכבת מזלצבורג תוך פחות משלוש שעות ובלי להחליף רכבות ... זו הסיבה שהצעת הרכבת שלנו היא אלטרנטיבה טובה וידידותית יותר לסביבה מאשר טיסה". טיסת 184 הק"מ בין וינה לזלצבורג אורכת 45 דקות בלבד. עם זאת, כשחושבים על משך הזמן שנדרש להגיע ממרכז העיר למרכז העיר ואת הזמן הדרוש בשדה התעופה, שעתיים ו-49 דקות נסיעה ברכבת מהירות יותר. שירות AIRail יציע לנוסעים את אותן נקודות נאמנות של חברות תעופה, שהם צוברים בעת טיסה, ואם טיסה מתעכבת או מבוטלת, הנוסעים יעלו על הטיסה הבאה. אנשים, שטסים בקביעות במחלקת עסקים, ייסעו במחלקה הראשונה ברכבת, והם יהיו רשאים להשתמש בטרקלין העסקים של מפעילי הרכבת. נוסעים המשתמשים בשירות AIRail יקבלו גם שובר, שהם יכולים לממש במסעדה של הרכבת. עפ"י התוכנית, בסוף שנת 2027 תחליף אוסטריאן איירליינס את הטיסות בין וינה לגראץ וקלגנפורט בשירותי הרכבת המהירה. זה יאפשר לנוסעים לנסוע מווינה לקלגנפורט תוך שעתיים ו-40 דקות, והנסיעה מגראץ לקלגנפורט תימשך 45 דקות בלבד. לאורך הקו, שאורכו 470 קילומטרים, יעברו הנוסעים בתחנות ובמנהרות רבות חדשות, שנחפרות כיום תחת אתרי הסקי בהרים הגבוהים. בשנה שעברה KLM ההולנדית פתחה תוכנית דומה לאוסטריאן איירליינס באמצעות שיתוף פעולה עם בלגיה ומפעילי הרכבות ההולנדיים .ממרכז בריסל ניתן להגיע ברכבת לשדה התעופה אמסטרדם סכיפהול (AMS) תוך 93 דקות. בימים אלה של חשש מקורונה, נראה כי אנשים רבים יעדיפו רכבת על פני מטוס. רכבות רבות עדיין מציעות תאים פרטיים, המתאימות למשפחות וקבוצות חברים, וכמובן, אפשר גם לפתוח את החלון לאוויר צח מבלי לדאוג, אם מסנני HEPA פועלים כראוי. בעוד כולנו אוהבים לטוס, הגיוני שמרחקים קצרים יותר יתבצעו ברכבת ולא במטוס. חברות תעופה, שמעריכות שיפסידו מן המגמה, יכולות בהחלט לעשות את מה שאוסטריאן ו-KLM עשו, לשתף פעולה עם הרכבות.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}