בריטיש מול הסוכנים "הסרבנים": פרק ב'
החברה ניתקה לאחרונה סוכנים שלא חתמו עימה גם מהאפשרות לצפות בטיסות ובשירותי החברה במערכות ה GDS. עוה"ד של התאחדות: "בריטיש החליטה להפעיל את עוצמתה האגרסיבית והדורסנית בצורה של בריונות גוברת". בריטיש: "מי שהעדיף שלא להצטרף, נותק בהתאם לקביעות שאושרו"
Shutterstock
בריטיש איירווייס הודיעה כבר לפני יותר משמונה שנים כי בכוונתה להקטין את עמלות הבסיס, שהיא משלמת לסוכני הנסיעות בגין מכירת כרטיסי טיסה מ-7% ל-5% וביטולן המוחלט החל מ-2009. כזכור, הודעה זו גררה את התנגדותה של התאחדות סוכני הנסיעות, שטענה כי בריטיש הפרה את כללי יאט"א המוסכמים בין סוכני הנסיעות לחברות התעופה. ההתאחדות, שסברה כי בריטיש אינה יכולה לבטל באופן חד צדדי את עמלות הבסיס לסוכנים, עתרה לבית המשפט, למחוזי ולאחר מכן לעליון, אך אלה קבעו כי בריטיש זכאית לבטל את הסכמיה עם הסוכנים. בחודש אפריל האחרון שיגרה יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס בישראל, איגרת לסוכני הנסיעות, וקראה להם לשקול מחדש את עמדתם. "משנסתיים המשפט, בריטיש איירווייס מקווה כי תשקלו את עמדתכם מחדש ותסכימו לעבוד איתה ע"י התנאים שהוצעו בהודעה". עוד כתבה: "אם לא תחזירו את המכתב כשהוא חתום על ידכם עד לתאריך 24.4.16 או אם תודיעו לנו קודם לתאריך האמור כי הצעתנו אינה מקובלת עליכם, אזי, ניישם את ביטול מינויכם בתוקף מיום 1.5.16, לאחר סיום חג הפסח". בעקבות הדברים הללו, מרבית סוכני הנסיעות חתמו עם בריטיש. רק כמה סוכנים בודדים סירבו לחתום. ל"פספורטניוז" נודע כי לפני ימים אחדים החברה ניתקה את אותם הסוכנים מהאפשרות לצפות בטיסות ובשירותים האחרים של החברה המוצגים לכלל ציבור סוכני הנסיעות במערכות ה GDS,מה שקומם את התאחדות סוכני הנסיעות ששיגרה ב-27 ביולי לבריטיש מכתב באמצעות משרד עוה"ד אשל, אשלגי, רוזנט עו"ד. וכך נכתב במכתב שהגיע ל"פספורטניוז": "ללא כל התראה מוקדמת, נותקו חברות/סוכנויות נסיעות מהאפשרות לצפות בכרטיסי בריטיש ברשתות ההפצה הבינלאומיות של כרטיסי הטיסה – רשתות ה-GDS שמפעילות החברות sabre ואמדאוס החולשות על יחדיו על כ-95% מהשוק". עוד נכתב: "נראה כי בריטיש החליטה להפעיל את עוצמתה האגרסיבית והדורסנית בצורה של בריונות גוברת, במטרה למעוך עוד יותר, עד כי חשש למחיקה מקיום, את הסוכנויות שנותקו". עוד נטען במכתב כי הניתוק האמור גורם לחסימה ומניעה מידית ומוחלטת של כל אפשרות של הסוכנים שנותקו מלהציע ללקוחותיהם כל טיסה, שקשורה לבריטניה ואשר דורשת טיסת המשך,כמו כן, לחסימה מיידית ומוחלטת מלראות את ההיצע הפתוח לכל של שירותי חברת התעופה הבריטית. עוה"ד מסיימים את מכתבתם בדרישה הבאה: "הנכם נדרשים לגרום מיידית לחיבור למטרת צפייה (לרבות זמינות) של כל הסוכנויות שנותקו, בכל פרטי וחלקי רשתות ה- GDS הנ"ל, לרבות כל שירותי בריטיש ללא כחל וסרק". בבריטיש איירוייס ציינו כי הדרישה של הסוכנים לחברם חזרה למערכת GDS איננה רק "למטרות צפייה", אלא מדובר גם בזכות שהם דורשים להזמנת מקומות. בתגובה שמסרה החברה נאמר כי: "לאור פסיקתם החד משמעית והחוזרת של בתי המשפט, הן המחוזי והן העליון, שדחו את תביעת הסוכנים, ברור כי בריטיש איירווייס פעלה כדין. בריטיש איירווייס הציעה לכל סוכני הנסיעות לעבור לעבוד במודל דמי השירות הנהוג בארץ ובעולם בחברות התעופה הגדולות. מרבית סוכני הנסיעות אכן הסכימו להצטרף, ומי שהעדיף שלא להצטרף, נותק בהתאם לקביעות שאושרו על ידי שתי הערכאות המשפטיות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}