ישראייר נגד משרד הבריאות: לבטל לאלתר הכוונה לחייב נוסעים נכנסים בתשלום בדיקות קורונה. אינה חוקית
יומיים לפני יישום כוונת משרד הבריאות לחייב את כל הנוסעים הנכנסים לישראל בתשלום בדיקת קורונה, ישראייר, המאיימת לפנות לערכאות משפטיות, למנכ"ל משרד הבריאות: "מדובר בהליך מכביד ומיותר ובהטלת אגרה לכל דבר ועניין. קביעת אגרה בלא חקיקה ראשית אינה חוקית. המשרד מתבקש למשוך את הודעתו"
אולם בדיקות הקורונה בנתב״ג. צילום: פספורטניוז
ישראייר נגד משרד הבריאות. במכתב ששיגרה חברת התעופה והתיירות למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, באמצעות עו"ד נגה רובינשטיין ממשרד עוה"ד קריספין, רובינשטיין, בלכר, מלינה ישראייר על החלטת משרד הבריאות להטיל על כלל הנוסעים הנכנסים לישראל אגרה בגובה של 80-100 שקל לביצוע בדיקת קורונה בה חייבים כל הנוסעים השבים ארצה. "מדובר בהליך מכביד ומיותר ובהטלת אגרה לכל דבר ועניין", טוענת ישראייר באמצעות עו"ד רובינשטיין. משרד הבריאות הודיע ב-27 במאי השנה על כוונתו להטיל על כל הנוסעים הנכנסים למדינת ישראל את עלות בדיקת הקורונה החל מיום שלישי הקרוב, 1 ביוני. "אגרה זו מתווספת לעלויות נוספות שצפויות לחול על הנוסעים השבים לישראל בשל חובת ביצוע בדיקת קורונה בכניסה וביציאה מהמדינה בה הם מבקרים", מציינת ישראייר בפנייתה לפרופ' לוי. עוד מציינת החברה, "בית המשפט העליון קבע בעניין מרכז השלטון המקומי כי על מנת לסווג תשלום המוטל על-ידי המדינה, יש לבחון, בין היתר, את מאפיין ה-'רצון החופשי'. ככל שהתשלום המוטל שולל מן האזרח מאפיין זה, יש לסווגו כתשלום חובה, המחויב להיעשות על-פי הסמכה מפורשת בחוק: 'קיומו של מאפיין הרצון החופשי בתשלום פלוני הוא הכרחי לסיווגו כמחיר, שכן 'מחיר' וכפייה אינם דרים בכפיפה אחת'. גם ההיפך הוא הנכון, היעדרו של מאפיין הרצון החופשי, משמע כפיה, הכרחי לסיווגו של תשלום כתשלום חובה. מכאן נובע כי שירות שניתן באופן מונופוליסטי או כפוי על ידי הרשות, כך שאין לאזרח אפשרות התקשרות חלופית, או יכולת משא ומתן כמו בשוק החופשי, יהיה קשה לראות בתשלום מעין זה משום מחיר, והנטייה תהיה לראות את קביעת המחיר כפעולה ריבונית שלטונית, ולכן לסווגה כתשלום חובה מסוג כלשהו". עוד מציינת ישראייר במכתבה, "קביעת אגרה בלא חקיקה ראשית או הסמכה מכוח חקיקה ראשית, אינה חוקית. סעיף 1(א) לחוק יסוד: משק המדינה, קובע כי מסים, אגרות ותשלומי חובה אחרים לא יוטלו אלא בחוק או על-פיו". עוד טוענת חברת התיירות והתעופה, "חוק סמכויות הקורונה אינו מסמיך את הממשלה להטלת אגרות. מגבלות אשר הטילה הממשלה לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, הוטלו באמצעות תקנות מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש. החוק תוחם את סמכויות הממשלה לעניין הצעדים שבהם היא רשאית לנקוט והמגבלות שהיא רשאית להטיל, באמצעות התקנות תקנות. חוק סמכויות הקורונה אינו מעניק לממשלה את הסמכות להטיל אגרות מכל סוג. מהודעת משרד הבריאות ומלוחות הזמנים המצוינים בה (בעוד פחות מ–48 שעות), מובן כי אין בכוונת משרד הבריאות ליזום תיקון חקיקה ראשית, כאמור וכי בכוונתו להסתפק בתיקון תקנות. זאת, בדומה למקרים קודמים בהם פעלה הממשלה להטלת הוראות הנוגעות להתמודדות עם נגיף הקורונה". זאת ועוד טוענת ישראייר, "קביעת אגרה טעונה בכל מקרה אישור של הכנסת או ועדה מוועדותיה. הכנסת הסמיכה את ועדת הכספים לאשר הטלת אגרה או שינוי שיעורה באותם מקרים בהם לא נקבע בחוק המסמיך אישורה של איזו ועדה מוועדות הכנסת נדרש לכך. עד עתה לא פורסמה, למיטב ידיעתנו, טיוטה של התקנות אשר צפויות להיות מוגשות לוועדת הכלכלה. פגם זה מצטרף להעדר הסמכות אשר רק בשלו, הודעת משרד הבריאות אינה יכולה לצאת אל הפועל". את מכתבה למנכ"ל משרד הבריאות מסיימת ישראייר כך, "בשל פגמים אלה, משרד הבריאות מתבקש למשוך את הודעתו. על מנת שיתאפשר לישראייר לנקוט באמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, נבקש כי תעדכנו את ישראייר לאלתר ולכל המאוחר עד ליום 31 למאי בשעות הבוקר (מחר), האם בכוונת גורמי הממשלה להטיל אגרה כאמור".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}