כפי שנחשף לראשונה בפספורטניוז: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף התעופה
ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים. הסכסוך יחול על עובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר ועובדי רש״ת זאת, על רקע המשבר החמור של עובדי ענף התעופה מפרוץ מגפת הקורונה, שכלל פיטורי אלפי עובדים והוצאת רבים נוספים לחל"ת
צילום: פספורטניוז
ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בענף התעופה. על כוונת ההסתדרות להכריז על הסכסוך, פורסם לראשונה בפספורטניוז. ההסתדרות הכריזה לפני זמן קצר על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של העובדות והעובדים בענף, מאז פרוץ מגפת הקורונה. חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים, ועקב כך הוכרז הסכסוך. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים. מההסתדרות נמסר כי העילות לסכסוך הינן: כוונת חברות תעופה ישראליות לפעול לפיטורי עובדים נוספים, להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים, ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים; חשש לפגיעה בהכשרות או ברישיונות של עובדים; חשש לסגירת מחלקות בחלק מהחברות, והעברת העבודה למיקור חוץ. ואי-נקיטת צעדים מצד הנהלת חברות התעופה, למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות. עוד מציינים מטעם ההסתדרות, כי מגפת הקורונה פגעה בתחומים כלכליים שונים במשק העבודה הישראלי, מאז חודש מרץ 2020. ענף התעופה ספג פגיעה אנושה במיוחד, נוכח ההגבלות והאיסורים אשר הוטלו על תעופה, מיד עם פרוץ המגפה. גם כיום, כשנה וחצי מפרוץ המגפה, ענף התעופה טרם חזר להיקף פעילות מסחרית רגילה וסדירה, חלק בלתי מבוטל מעובדיו עדיין בחל"ת, ואלפי עובדים אחרים פוטרו. לאורך כל תקופת המשבר פעלו ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, במגוון דרכים כדי לייצר פתרונות מקצועיים ויצירתיים עבור כל חברה בענף, בניסיון לשמור על מקורות פרנסתם של אלפי עובדות ועובדים. בין היתר, באמצעות חתימה על הסכמים שכללו סיום העסקה של עובדים, ושינויים מרחיקי לכת בתנאי שכרם והעסקתם של עובדים בחברות השונות. אלא שנראה כי כעת מבקשות החברות לפטר עוד עובדים רבים. מהמשבר עולות בעיות נוספות, למשל, חלקם הבלתי מבוטל של העובדים המועסקים בענף התעופה הינם עובדים המחויבים בהכשרות, ריענון עבודה ובחינות באופן קבוע. דוגמת: טייסים, מנהלי שירות בטיסה, דיילים, מהנדסים, חשמלאים, מכונאים וגוררי מטוסים. בהימשכות תקופת החל"ת יש כדי לפגוע ביכולתם וכשירותם של מי מהעובדים הללו, וגם סוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק. חשש נוסף הוא מסגירת מחלקות או העברת ביצוע עבודות שונות למיקור חוץ. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים, בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת". יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריווילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}