מנכ"ל יאטא: "הביצועים הפיננסיים של חברות התעופה ב-2023 עולים על הציפיות"
ווילי וולאש, מנכ"ל יאטא, פותח את הכנס הבינלאומי של IATA באיסטנבול, במסר אופטימי בנוגע להתאוששות הברורה והחזקה מהקורונה. "החזרה לרווחיות נטו, אפילו עם שיעור רווח נקי של 1.2%, היא הישג גדול"
איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA) הודיע היום (ב') בכנס השנתי באיסטנבול על התחזקות צפויה של רווחיות תעשיית התעופה בשדרוג התחזית שלו לשנת 2023.
ההתחזקות כוללת:
-הרווח הנקי של תעשיית התעופה צפוי להגיע ל-9.8 מיליארד דולר בשנת 2023 (1.2% שולי רווח נקי) שהם יותר מכפול מהתחזית הקודמת של 4.7 מיליארד דולר (דצמבר 2022).
-הרווחים התפעוליים של תעשיית התעופה צפויים להגיע ל-22.4 מיליארד דולר ב-2023, שיפור ניכר בהשוואה לתחזית דצמבר של רווח תפעולי של 3.2 מיליארד דולר. מדובר על יותר מכפול מהרווח התפעולי המוערך של 10.1 מיליארד דולר לשנת 2022.
-כ-4.35 מיליארד אנשים צפויים לטוס ב-2023, נתון שמתקרב ל-4.54 מיליארד שטסו ב-2019.
-נפחי המטען צפויים להיות 57.8 מיליון טון, הרבה מתחת ל-61.5 מיליון טון שנושאו בשנת 2019 עם האטה חדה בהיקפי הסחר הבינלאומי.
-סך ההכנסות צפויות לגדול ב-9.7% משנה לשנה ל-803 מיליארד דולר. זו הפעם הראשונה שהכנסות התעשייה עולות את רף ה-800 מיליארד דולר מאז 2019 (838 מיליארד דולר). הגידול בהוצאות צפוי להיות מוכל לעלייה שנתית של 8.1%.
"הביצועים הפיננסיים של חברות התעופה בשנת 2023 עולים על הציפיות. רווחיות חזקה יותר נתמכת על ידי מספר התפתחויות חיוביות. סין הסירה את מגבלות COVID-19 מוקדם יותר מהצפוי. הכנסות מטענים נותרו מעל הרמות שלפני המגפה למרות שהנפח לא עלה. ובצד העלות, יש הקלה מסוימת. מחירי הדלק הסילוני, למרות שהם עדיין גבוהים, התמתנו במהלך המחצית הראשונה של השנה", אמר וילי וולש, מנכ"ל IATA.
החזרה לרווחיות נטו, אפילו עם שיעור רווח נקי של 1.2%, היא הישג גדול. ראשית, היא הושגה בתקופה של אי ודאות כלכלית משמעותית. ושנית, היא באה מיד לאחר ההפסדים העמוקים ביותר בתולדות התעופה (183.3 מיליארד דולר של הפסדים נטו לשנים 2020-2022 (כולל) עבור רווח שולי נקי ממוצע של 11.3% באותה תקופה). יש לציין כי תעשיית התעופה נכנסה למשבר ה-COVID-19 בתום רצף רווחים היסטורי שראה שיעור רווח נקי ממוצע של 4.2% לתקופת 2015-2019.
"חוסר הוודאות הכלכלי לא הפחית את הרצון לטוס, גם כשמחירי הכרטיסים ספגו עלויות דלק גבוהות. אחרי הפסדים עמוקים של COVID-19, אפילו רווח שולי נקי של 1.2% זה משהו שצריך לחגוג! אבל כשחברות תעופה מרוויחות רק 2.25 דולר לנוסע בממוצע, תיקון מאזנים פגומים ומתן למשקיעים תשואות בר-קיימא על ההון שלהם ימשיכו להיות אתגר עבור חברות תעופה רבות", אמר וולש.
מהם המניעים לצפוי בעתיד?
-ההכנסות עולות (9.7%) מהר יותר מההוצאות (8.1%), מה שמחזק את הרווחיות.
הכנסות התעשייה צפויות להגיע ל-803 מיליארד דולר ב-2023 (+9.7% ב-2022 ו-4.1% ב-2019). 34.4 מיליון טיסות צפויות להיות זמינות ב-2023 (+24.4% ב-2022, -11.5% ב-2019).
הכנסות הנוסעים צפויות להגיע ל-546 מיליארד דולר (+27% ב-2022, -10% ב-2019). עם הגבלות ה-COVID-19 שהוסרו כעת בכל השווקים הגדולים, התעשייה צפויה להגיע ל-87.8% מרמות 2019 של הכנסות קילומטרים נוסעים (RPKs) לשנה עם חיזוק תנועת הנוסעים ככל שהשנה מתקדמת. הביקוש הגבוה לנסיעות בשווקים רבים שומר על התשואות חזקות עם ירידה מתונה של 1.1% הצפויה ב-2023 בהשוואה לרמות של 2022 (בעקבות עליות של 9.8% ב-2022 ו-3.7% ב-2021).
נתוני סקרי הנוסעים של IATA במאי 2023 תומכים בתחזית האופטימית, כאשר 41% מהנוסעים ציינו שהם מצפים לטוס יותר ב-12 החודשים הבאים מאשר בשנה הקודמת ו-49% מצפים לבצע את אותה רמת נסיעות. יתרה מכך, 77% מהנשאלים ציינו שהם כבר טסו הרבה או יותר ממה שטסו לפני המגיפה.
הכנסות מטענים צפויות לעמוד על 142.3 מיליארד דולר. אמנם קיימת ירידה חדה מ-210 מיליארד דולר ב-2021 ו-207 מיליארד דולר ב-2022, אבל זה הרבה מעל ל-100 מיליארד דולר, ההכנסות ב-2019.
עלויות הדלק הסילוני צפויות לעמוד בממוצע של 98.5 דולר לחבית בשנת 2023 עבור חשבון דלק כולל של 215 מיליארד דולר. זה זול יותר מ-111.9 דולר לחבית שציפו בעבר (דצמבר 2022) ומהעלות הממוצעת של 135.6 דולר שנחוו ב-2022.
מחירי הנפט הגולמי הגבוהים היו מוגזמים עבור חברות תעופה, שכן הפרמיה ששולמה לזיקוק נפט גולמי לדלק סילוני עמד על יותר מ-34% בממוצע לשנת 2022 - משמעותית מעל הממוצע לטווח הארוך. כתוצאה מכך, הדלק היה אחראי לכמעט 30% מסך ההוצאות.
הוצאות שאינן דלק נשלטו היטב על ידי חברות התעופה למרות לחצים אינפלציוניים. כאשר העלויות הקבועות מתחלקות על פני היקף פעילות גדול יותר, עלויות יחידת דלק שאינן דלק לכל קילומטר טון זמין (ATK) צפויות לרדת ל-39 סנט ל-ATK. כלומר -6.4% בהשוואה לשנת 2022 (41.7 סנט /ATK) ומסמן חזרה לרמות שלפני ה-COVID בערך. סך העלויות שאינן דלק צפויות להגיע ל-565 מיליארד דולר ב-2023.
הסיכונים:
הסביבה הכלכלית והגיאופוליטית מציבה מספר סיכונים לתחזית. עם רווח תפעולי של 22.4 מיליארד דולר בלבד (2.8%) העומד בין הכנסות של 803 מיליארד דולר להוצאות של 781 מיליארד דולר, הרווחיות בתעשייה שברירית ועלולה להיות מושפעת (לחיוב או לשלילה) ממספר גורמים. בפרט, יש לתת את הדעת על:
-אמצעי המלחמה באינפלציה מבשילים בשיעורים שונים בשווקים שונים. בנקים מרכזיים מכיילים את הרמות הטובות ביותר לריבית כדי שיהיה להם אפקט קירור מקסימלי על האינפלציה תוך הימנעות מהטלת כלכלות למיתון. עליית ריבית מוקדמת או נמוכה יותר עשויה לעורר את השווקים לתחזית חזקה יותר לסוף השנה. באותה מידה, הסיכון למיתון נותר בעינו. אם המיתון יוביל לאובדן מקומות עבודה, התחזית של התעשייה עלולה להשתנות לרעה.
-למלחמה באוקראינה אין השפעה גדולה על הרווחיות של רוב חברות התעופה. שלום בלתי צפוי כיום עשוי לשאת פוטנציאל לשיפורי עלויות במחירי הנפט ויעילות כתוצאה מהסרה או הקלה של הגבלות המרחב האווירי. עם זאת, להסלמה צפויים סיכויים שליליים לתעופה העולמית. מתחים גיאופוליטיים רחבים יותר כבר מכבידים על הסחר הבינלאומי וכל הסלמה של מתחים כאלה מהווה סיכון שלילי לתחזית התעשייה.
-בעיות שרשרת האספקה ממשיכות להשפיע על הסחר והעסקים העולמיים. שרשראות האספקה עוברות כדי למלא פערים בחוסן הנגרמים מהמתחים הגיאופוליטיים הנוכחיים והאתגרים שחוו במהלך COVID-19. חברות התעופה הושפעו ישירות מקרעים בשרשרת האספקה של חלקי מטוסים, שיצרני מטוסים ומנועים לא הצליחו לסדר. הדבר משפיע לרעה על אספקת מטוסים חדשים ועל יכולתן של חברות התעופה לתחזק ולפרוס ציים קיימים.
נטל העלויות הרגולטורי נמצא בסיכון לעלייה מצד הרגולטורים המתערבים יותר ויותר. בפרט, התעשייה עלולה להתמודד עם עלויות עולות של ציות למשטרי זכויות נוסעים יותר ויותר ענישה ויוזמות סביבתיות אזוריות.
השפעת האזור: בעוד שתעשיית התעופה העולמית צפויה לחזור לרווחיות בשנת 2023, הביצועים הפיננסיים באזורים נותרו מגוונים. החדשות החיוביות הן שהמצב הפיננסי של התעשייה משתפר בכל האזורים הקשורים ל-COVID של 2020, אם כי לא כל האזורים צפויים לספק רווח השנה.
השורה התחתונה:
"חוסן הוא סיפור היום ויש הרבה סיבות טובות לאופטימיות. השגת רווחיות ברמת התעשייה לאחר מעמקי משבר ה-COVID-19 פותחת פוטנציאל רב לחברות תעופה לתגמל משקיעים, לממן קיימות ולהשקיע בהתייעלות כדי לחבר את העולם בצורה יעילה עוד יותר. זו רשימת 'To do' גדולה שיש להשיג עם רווח שולי נקי של 1.2%. זו הסיבה שאנו קוראים לממשלות לשמור על התמקדות ביוזמות שיחזקו קישוריות בטוחה, בת קיימא, יעילה ורווחית", אמר וולש.
"סדרי העדיפויות לשנת 2023 כוללים תמריצי ייצור של SAF להאצת ההתקדמות לעבר פליטת פחמן אפסית נטו, הבטחת שלמותה של CORSIA כאמצעי הכלכלי המופעל על תעופה בינלאומית, ביטול חוסר יעילות בניהול התעבורה האווירית ויישום תקנים גלובליים באופן עקבי", אמר וולש.
הנוסעים סומכים על תעשיית תעופה בטוחה, בת קיימא, יעילה ורווחית. סקר IATA שנערך לאחרונה בקרב מטיילים ב-11 שווקים גלובליים, גילה ש-81% מהנסקרים יצאו מהקורונה עם הערכה רבה יותר לחופש שהטיסה מאפשרת. המחקר הדגים גם את התפקיד החשוב שנוסעים רואים בתעשיית התעופה כדלקמן:
90% אמרו שקישוריות באוויר היא קריטית לכלכלה.
91% אמרו שטיסות הן הכרח לחיים המודרניים.
88% אמרו שלטיסות יש השפעה חיובית על החברות.
82% אמרו שרשת התחבורה האווירית העולמית היא מפתח ליעדי הפיתוח בר-קיימא של האו"ם (SDGs).
96% הביעו שביעות רצון מהטיסה האחרונה שלהם.
77% אמרו שלטיסה יש תמורה טובה לכסף.