אא

"במצב חירום כל הנוסעים חייבים להיות מחוץ למטוס תוך 90 שניות"

תאונות כמו זו שאירעה היום (ג') בטוקיו של מטוס ג'אפן איירליינס שעלה באש על מסלול ההמראה, הן נדירות אך עדיין עלולות לעלות את מפלס החרדה לפני כל טיסה. הדיילת הראשית של ארקיע מסבירה בראיון לפספורטניוז: כך מפנים נוסעים ממטוס במצב חירום. כל מה שצריך לדעת בדרך למגלשת מילוט ובמגלשה עצמה

מצב חירום בטיסה.צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק מצב חירום בטיסה.צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

אז נכון שסטטיסטית, תאונות כמו זו שאירעה לפני זמן קצר בשדה התעופה בטוקיו - מטוס של חברת התעופה ג'אפן איירליינס שעלה באש על המסלול לאחר שהתנגש במטוס של משמר החופים היפני - הן נדירות. אך עדיין תמונות של מטוס מלא נוסעים בוער, עלולות להיצרב בתודעה ולעלות את מפלס החרדה של כל אחד מאיתנו בכל פעם לפני טיסה. 

בעקבות התאונה של המטוס היפני, פנינו לדיילת הראשית של ארקיע, רלי כהן, ושאלנו אותה מה וכיצד צוות האוויר נוהג בזמן חירום באוויר או על הקרקע.

מה הנוהל של צוות האוויר בטיסה כשצריך לפנות נוסעים בכלום זמן?

"מעבר לקורס הבסיסי, הדיילים עוברים במהלך השנה הכשרות כיצד להתנהל במצבי חירום שונים. איך להגיב הכי מהר והכי נכון במצב חירום. במידה והמטוס מכריז מצב חירום, לכל אחד מהדיילים במטוס יש פעולות מוגדרות מראש שאותן הוא מכיר ובהן הוא מתורגל. הפעולות מוגדרות ונקבעות על פי תפקידו של הדייל בטיסה (פרסר, דייל מס' 2, דייל מס' 3 וכיו"ב). כשצוות אוויר עולה למטוס הוא עולה בתחושה שהיום זה עלול לקרות ולכן יש אפס שאננות. לפני כל טיסה מתרעננים על כל הנהלים כולל סיטואציות חירום שעלולות לקרות. כמו כן, כל דייל חותם על פתח החירום שהוא אחראי עליו במצב חירום".

במקרה של מצב חירום חמור מאוד האם לדייל יש את הסמכות להורות על פינוי או שעליו לפעול כך רק אחרי שקיבל אישור פינוי מהטייסים?

"במצב של מטוס בוער באש או כל מצב חירום בלתי הפיך שמסכן את המטוס ונוסעיו, לא צריך אישור מהטייסים כדי להתחיל פינוי. הדיילים רשאים להתחיל את הפינוי במיידי".

ומה בקשר לתקשורת עם הטייסים במהלך מצב חירום?

"השפה בין הדיילים והטייסים במצב חירום היא שפה מובנית ומוגדרת. הטייס מעביר לנו קוד חירום שנקרא T.E.S.T להעברת אינפורמציה רלוונטית לנחיתת חירום שאומרת כך: T - נחיתה בים או ביבשה ומהות התקלה; E - סבירות למילוט; S - סימן מוסכם לישיבת חירום (התכופפות קדימה ואחיזה בקרסוליים) ולתחילת פינוי; T - זמן שנותר לנחיתה". 

רלי כהן, דיילת ראשית ארקיע. צילום: יחצרלי כהן, דיילת ראשית ארקיע. צילום: יחצ
מהו מהו השלב הראשון בפינוי?

"דבר ראשון, עושים הערכת מצב של פתחי החירום. מוודאים שפתחי המילוט לא בוערים או חסומים. כל דייל אחראי על פתח מילוט ודרכו הוא מתפעל את החילוץ המהיר ביותר. כל דייל יודע מה הוא עושה. אין מקום לאלתור. יש מקום לשיקול דעת, אבל לא לאלתור".

מה אומרים לנוסעים במצב כזה?

"הדיילים צועקים פקודות מילוט כמו למשל, 'שחררו חגורות', 'בוא לכאן', 'אל תיקחו אתכם דבר', 'קיפצו'. המילוט מתנהל בצעקות תוך כדי להחדיר זריזות ומהירות. בניגוד למצב שבשגרה שבו השירות בטיסה ניתן בדרכי נועם, במצב חירום הדיילים משתמשים בהתנהלות אסרטיבית יותר ובצעקות ואם צריך אז גם בדחיפה של נוסע שמפחד לקפוץ למגלשה".

תוך כמה זמן הדיילים אמורים לפנות את הנוסעים מהמטוס?

"אנחנו אמורים לחלץ את כל הנוסעים תוך 90 שניות ממחצית מהפתחים של המטוס באמצעות מגלשות".

כמה פתחי מילוט יש בממוצע למטוס?

"זה משתנה ממטוס למטוס. לארייבס 321 של ארקיע למשל יש 8 פתחים ו-2 פתחים נוספים בתא הטייס. משתשמים בכל הפתחים האפשריים לחילוץ".

על פי הדיווחים נכון לשעה זו, כל נוסעי המטוס היפני חולצו. זה אומר שלמרות האש היו מספיק פתחי מילוט שאיפשרו חילוץ של נוסעים ללא פגע?

"אם כל הנוסעים יצאו החוצה, סימן שהיו פתחים שאיפשרו זאת".

מה עושים אם נוסעים רצים אחד על השני כדי להימלט מהר מהמטוס?

"מילוט ממטוס עלול לגרום לפציעות של נוסעים".

מהי ההתנהלות של צוות האוויר במצב חירום שקורה בזמן טיסה ולא על הקרקע?

"במהלך הטיסה יש לנו זמן להכין את המטוס לנחיתה באופן כזה שיצמצמם מצד אחד פגיעת נוסעים בנחיתה עצמה ומצד שני, יאפשר מילוט מהיר ויעיל אחרי הנחיתה. מילוט מהיר מוגדר כאמור 90 שניות במחצית מהפתחים. במהלך ההכנות באוויר, הכלכל (פרסר) מעדכן את הנוסעים במצב החירום, מעביר להם מידע תוך שמירה על קור רוח על מנת לשדר לנוסעים תחושת ביטחון שהצוות יודע מה עושה. בהדגמה, מראים לנוסעים היכן פתחי החירום, מדגימים ישיבת חירום ונותנים הנחיות נוספות כמו למשל לחלוץ נעלי עקב. לאחר מכן, הדיילים מתדרכים נוסעים מסייעים שהם נוסעים שנבחרו על ידי הדיילים לסייע להם לאחר נחיתת החירום".

איך מתגלשים במגלשות חירום?

"בחלק מהמטוסים ישנן מגלשות שהן דו-מסלוליות וניתן לגלוש שניים-שניים במקביל. במטוסים עם מגלשות חד-מסלוליות, כל נוסע גולש בנפרד. תינוקות גולשים על ברכי ההורה. כשגולשים יש להצליב ידיים על הכתפיים כדי שהידיים לא יחרכו מעצם הגלישה".

זה רק תרגיל. צילום: עידו אורוןזה רק תרגיל. צילום: עידו אורון
אז לא לדאוג?

"אירוע כזה הוא מאוד מאוד נדיר ויחד עם זאת, מעבר להדרכות שדיילים עוברים למתן שירות הטוב ביותר, הדיילים יודעים היטב מה לעשות גם במצב חירום. אפשר ליהנות מחווית טיסה טובה ולא לתת לחרדות להשתלט ולסמוך על הצוות שידע מה לעשות אם חלילה קורה משהו".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ארקיעטוקיו

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: